جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی ۷ راز برای نوشتن انشا

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزشات انشاء‌نویسی توسط Aramesh. با نام ۷ راز برای نوشتن انشا ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 647 بازدید, 6 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزشات انشاء‌نویسی
نام موضوع ۷ راز برای نوشتن انشا
نویسنده موضوع Aramesh.
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Aramesh.
موضوع نویسنده

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5
مروری به تاریخ نویسندگی مدرن و آکادمیک این شمای کلی را به ما میدهد که انشا نویسی نخستین مواجهه ی همه ی انسان های روی زمین با نوشتن یک متن و یا نویسندگی است.

البته احتمالات بسیاری وجود دارد نظیر اینکه فردی پیش از انشا نویسی بنا بر علاقه ی شخصی و یا استعداد خارق العاده ای در زمینه ی نویسندگی ، دستی بر نویسندگی برده باشد و خرده نوشته هایی ایجاد کرده باشد.


اما در یک صورت کلی ، انشان نویسی اولین باری است که یک انسان ( خصوصا یک کودک ) ، با نویسندگی مواجه می شود ، چرا که همه ی ما پیش از اینکه به مدرسه برویم ، سواد خواندن ونوشتن نداشته و هنگامی که هم سواد یاد گرفته و با سواد شده ایم ، اولین کاری که کرده ایم و اولین متنی که نوشته ایم ، ” انشای دوران مدرسه” بوده است.

پس می توانیم نتیجه بگیریم که نه تنها انشا نویسی اولین تجربه و اولین مواجهه ی انسان ها با نویسندگی است ، بلکه نخستین گام های نویسنده شدن و شکل گرفتن هنر نویسندگی و شخصیت نویسندگی در انسان نیز در همین دوره ایجاد می شود.


در واقع از اولین قدمی که ما در انشا نویسی برمیداریم و یا کمک می کنیم که فرزندانمان بر دارند ، راهی را شروع می کنیم و عمارتی را آغاز به ساخت می کنیم که در طی سالیان سال و در پی بزرگ شدن کودکانمان ، تبدیل به یک ویژگی و یک برتری در آنها می شود.

انشا نویسی را نمی توان صرفا و با قطعیت بالا ، مختص کودکان دانست . چرا که کودکان ، نوجوانان و حتی بسیاری از انسان های میانسال و کهنسال نیز در جای جای زندگی خودشان در برابر انشا نویسی قرار می گیرند و از انشا نویسی در نوشته هایشان استفاده می کنند.انشا نویسی به طور کلی با تمامی اجزای زندگی ما در ارتباط است.

اگر بخواهیم ساختارهای شخصیتی انشا نویسی را در یک کودک و یا در ادامه ی زندگی یک کودک بررسی کنیم به این نقطه دست پیدا می کنیم که هر کودک در زندگی خودش و از انشاهای دوران مدرسه اش بستری را برای خود فراهم می کند که در ادامه ی زندگی خود و با تمامی نقش ها و شخصیت هایی که در زندگی خود روبرو می شود ، برخوردی منطقی ، حقیقی و هدفمندانه داشته باشد.

یقینا انشا نویسی یکی از مهم ترین ابزار تربیتی و شکل گیری زندگی فرزندانتان است و اگر بطور درستی درک نشود و اگر مورد بررسی قرار نگیرد ، طبیعتا در آینده نیز نمی توان این انتظار را در خود ایجاد کرد که با مکالمه کردن و با گفتگو بتوان از فرزند انتظار همدلی و همراهی منطقی داشت.

پس هر جمله ای که در انشای فرزند شما بیان می شود ، ساختارهای روحی و ذهنی فرزند شما را شکل میدهد که باید به آن توجه کنید . و در پایان نیز باید به این امر اشاره کرد که نتیجه گیری های فرزند شما از یک انشا دقیقا همان تعیین هدف هایی است که او در آینده با آن مواجه می شود و شما مسئول هستید که این تعیین هدف ها را به درستی انجام دهید .

پس به همین سادگی ما می توانیم به عمق اهمیت انشا نویسی دست پیدا کنیم. ما باید این مقوله را در صدر اولویت های زندگی خودمان قرار می دهیم که فرزندانمان با چه شیوه ای از نگارش روبرو هستند. چه می خواهند بنویسند و به چه چیزی فکر می کنند.بسیاری از شما پدر و مادرهای گرامی و یا حتی معلمین عزیز به این نکته اشاره می کنید که درس انشا نویسی در ذهن کودک ها و نوجوانان ، از اهمیت زیادی برخوردار نیست.

درحالی که این مسئولیت به عهده ی شما پدر و مادر گرامی و شما معلم عزیز است که این درس را در ذهن کودک ها به عنوان یک درس بسیار مهم و اساسی جا بندازید و مهم جلوه بدهید ، چرا که انشا نویسی و یا همان زنگ نویسندگی ، درسی است که ابداع و خلاقیت ها را در دانش آموزان ایجاد میکند.

شاید ببیشتر پدر و مادرها و بیشتر کسانی که پیگیر درس و مدرسه ی فزندانشان هستند ، روی درس هایی مانند ریاضیات تمرکز می کنند ، اما به این نکته توجه کنید که درس هایی مانند ریاضی هر چند که درس هایی می باشند که بسیار با هوش کودک ها سر و کار دارند ، اما درس هایی چون ریاضی بیشتر در حوزه ی منطق ذهنی قرار می گیرند اما این نویسندگی و در صورت ساده تر انشا نویسی است که مرزهای ابداع ذهنی و خلاقیت را در فرزندان و دانش آموزان شما ایجاد می کند.

اهمیت انشا نویسی

انشا نویسی در تمام دنیا یکی از مهم ترین درسهای تدریس شده در مدارس است. در بسیاری از کشورها از انشا نویسی به منظور استعداد یابی کودکان استفاده می کنند و معتقدند که کودکانی که در انشا نویسی مهارت بسیار بالایی دارند ، می توانند یکی از ارکان مفید جامعه در حوزه های سیاست و دولت مداری شوند.

اما مروری بر تاریخچه ی انشا نویسی و همینطور نظریاتی که در این باب وجود دارند ، نشان از اهمیت بالای انشا نویسی در زمینه های مختلف ذهنی و روانی دارد. اگر می خواهید با بخشی از این قابلیت ها و این خصوصیات آشنا شوید:
 
موضوع نویسنده

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5
  1. تسلط بر ذهن و عمل گرایی

نخستین دلیل و ویژگی انشا نویسی که اهمیت آن را می تواند در هر انسانی چندین برابر مهم جلوه دهد ، تسلط بر ذهن است. اگر دقت داشته باشید ، ما بعنوان یک شخص بزرگسال ، روزانه به کارهایی زیادی مشغولیم که در هر کدام از آنها نیاز به صرف کردن انرژی بسیار برای جذب تمرکز هستیم .

در واقع هر کدام از ما بطور ناخودآگاه در زندگی به تمرکز و تسلط به ذهن دست پیدا می کنیم ، اما این پروسه ی نا خودآگاه تسلط بر ذهن ، در طول زمان ایجاد شده و نیاز به ممارست های فراوان دارد. حال اگر بخواهیم این مسئله را در کودکان بررسی کنیم ، دو رویکرد مقابل روی ماست :

هنگامی که یک کودک در معرض نویسندگی و انشا نویسی قرار می گیرد ، بطور پیش نیاز به چندین چیز نیاز دارد و باید چندین پروسه را دنبال کند تا بتواند یک انشا بنویسد.

نخستین چیزی که او به آن نیاز دارید این است که تمام آنچه که می خواهد بنویسد و تمام آن چیزی که انتظار نوشتن آن را دارد را باید یکبار در ذهن مرور کند وبه نوعی داده های انشا نویسی خودش و یا همان محتوای انشای خودش را در دست داشته باشد.

هنگامی که یک کودک با چنین شرایطی مواحه می شود ، طبیعی است که این شرایط برای او بالاجبار و بطور ناخودآگاه یک نظم فکری را به میان می آورد. چرا که او باید بداند دقیقا می خواهد در چه موردی بنویسد ، چه چیزی می خواهد بگوید و چه طور می خواهد همه ی محتواها را در جای خودش از آن استفاده کند.

پس به خاطر داشته باشید که اولین کاری که یک کودک و یا یک نوجوان برای انشا نویسی به ان نیاز دارید ، ثبت داده ها و نظم بخشیدن به آن است. ثبت داده ها و نظم بخشیدن ، اولین گام تمرکز و صحیح فکر کردن را در انشا نویسی یک کودک ایجاد می کند.

پس از آن یک کودک و یا یک نوجوانی که می خواهد انشا بنویسد ، باید چه کاری انجام دهد؟ باید جملات خود را بر اساس داده های تنظیم کند و سپس آن ها را در یک متن بگنجاند. پس نیاز دارد که یک پیوستگی را در کل متن خویش ایجاد کند ، این پیوستگی جز با تمرکز کردن بر روی داده ها امکان پذیر نمی باشد.

هر جمله ای که در یک انشا نوشته می شود نیاز به آن دارد که بارها و بارها مورد بررسی قرار گیرد تا با جملات قبلی خودش همخوان باشد. هنگامی که یک کودک و یا یک نوجوان که بطور پیش فرض دارای پرش های ذهنی و عدم تمرکز است ، با این مقوله روبرو میشود ، مجبور می شود که به تمامی اجزای کاری خود در حین رقم زدن هر جلمه و کلمه توجه کند و این اجبار نیز کاملا ناخودآگاه و صد البته لذت بخش است.

چون که وی در می یابد که با چه قدرتی می تواند تمامی دااده های خودش را به مانند یک پازل در متن جای دهد و این جاست که شما می توانیدبه این نکته توجه داشته باشید که چه میزان پیوستگی فکری یک کودک می تواند منجر به نظم او در تفکر و تمرکز او شود.

این کار چه کمکی به او خواهد کرد و در زندگی او چه تاثیری خواهد گذاشت ؟

هنگامی که یک کودک بتواند این نم و تفکر و تمرکز را در متن های خودش جای دهد ، به مرور با یک تسلط ذهنی در عمیق ترین لایه های ذهن خودش مواجه می شود ، چرا که نوشتن بر اساس تحقیقاتی که پیش تر در باب آن در سایر مقالات ها صحبت کرده ایم ، از عمیق ترین و دور ترین و تاریک ترین نقطه ی ذهن انسان به سمت روشنایی جریان می یابد.

از این رو وقتی نویسندگی و یا همان نمونه ی ساده اما تاثیر گذار آن انشا نویسی در یک فرد نهادینه شود ، آنگاه شاهد خواهیم بود که وی در تمام تصمیم گیری های ذهنی خویش قادر به یک جمع آوری داده و سپس تمرکز بر روی مرتبط کردن آن و یک نتیجه گیری خواهد شد.

یکی دیگر از ویژگی های این کار این است که هنگامی که بتواند یک کوودک بتواند میان داده های ذهنی و پروسه ی ذهنی برای تصمیم گیری ارتباط منطقی پیدا کند ، طبیعتا شخصی خواهد شد که در عملکرد نیز بسیار قوی خواهد بود.

چرا که عملکرد انسان کاملا به ذهن انسان بستگی دارد. وقتی شما بتوانید میان کارهایی که باید انجام دهید ( یعنی داده ها) و چگونگی انجام دادن آن ( پروسه ی ذهنی برای اتصال داده ها) ، یک ارتباط برقرار کنید ، آنگاه نظم بیشتری بر روی انجام کارها خواهید داشت و این باعث می شود که یک کودک زمانی که روی انشا نویسی تمرکز داشته باشد ، تمام زندگی اش را به مثابه یک برگه ی سفید کاغذ با یک موضوع انشا بییند.

ب ) در شمایی دیگر ، تحقیقات نشان داده است که کودکان و نوجوانان تسلط ذهنی برای شناخت داده ها و مقیاس ها را ندارند. اگر دیده باشید ، بسیاری از کودکان دبستانی و حتی در سن و سالی بزرگتر ، بسیاری از کودکان راهنمایی ، مقیاس اندازه گیری هایشان کاملا حسی است.
بگذارید دو مثال عینی برایتان بزنم که در زندگی شخصی خودم با آن روبرو بوده ام. روزی در خانه مهمان داشتم و به درخواست مهمانان تصمیم به خرید بستنی برای کودکان گرفتیم. هنگامی که بستنی ها را خریدم ، متوجه شدم که یکی از کودکان این جمع مدام بستنی اش را با دیگران مقایسه می کند و بستنی ها را اندازه می گیرد و به همه می گوید که من بستنی بیشتری خورده ام و بستنی من بزرگ تر است.
در واقع آن کودک که حدودا ده سال هم سن داشت ، نمی توانست و این درک ذهنی و تسلط ذهنی بر روی مقیاس های اندازه گیری را در اختیار نداشت که بتواند این نکته را درک کند که همه ی بستنی ها یک وزن و یک اندازه دارند و همه در نهایت به یک مقدار بستنی می خورند.
یا در مثال دیگری ، در ایام عید هنگامی که به بچه ها عیدی می دادم ، متوجه شدم که بچه ها به ارزش پولی که در اختیار آن ها می گذاریم توجهی ندارند بلکه تنها به تعداد اسکناس ها توجه می کنند.
فرض کنید شما به دو کودک هردو مبلغ پنجاه هزار تومان عیدی میدهید ، اما با این اوصاف که آن ها مفهوم پول را آموخته اند و می دانند که رقم ها و ارزش پول به چه صورت است ، اما اگر به یکی از آن ها یک اسکناس پنجاه هزار تومانی بدهید و به یکی دیگر پنجاه اسکناس هزار تومانی بدهید ، خواهید دید که هر کدام از آن ها چه رویه ی متفاوتی را در قبال این دو مطلب در پیش می گیرند و آن کودکی که یک اسکناس پنجاه هزار تومانی گرفته است به طبع ناراحت تر از آنی است که یک حجم از اسکناس های هزار تومانی به مبلغ پنجاه هزار تومان گرفته است.
این ذات تفکر کودکان و ذات و مقیاس اندازه گیری آنان است.این جاست که می فهمیم یکی دیگر از شیوه های تسلط بر ذهن ، درکی صحیح از مقیاس ها و اندازه گیری هاست. حال اگر بخواهیم این قضیه را باز کنیم می توانیم هزارن مثال بزنیم ، اما در اینجا می خواهیم به شما توضیح دهیم که چگونه نویسندگی و انشا نویسی در یک کودک می تواند تسلط ذهن را در او ایجادکند.
پس در این مرحله نیز آموختیم که اگر یک کودک در معرض انشا نویسی قرار بگیرد و برای داده هایی که در هر انشا به کار می برد ، بررسی های لازم را انجام دهد ، بعد از مدتی در می یابد که ارزش هر کلمه ، هر مفهوم و هر مبحث چه میزان می باشد و چگونه می تواند با استفاده از استدلال ها حق تقدم اهمیت ها را بشناسد و آن ها را در زندگی نیز بهره بگیرد.
حق تقدم ها دقیقا چیزی است که یک انسان باید در زندگی به آن آگاه باشد. اما مورد سوم مقیاس گذاری های انتخابی است. انتخاب میان دو ارزش ، انتخاب میان دو مقیاس و یا انتخاب میان دو راه ، سومین عامل مقیاس گذاری و ارزش گذاری ها در انشا نویسی است.
این نکته بسیار واضح است ، چرا که بیشتر عنوان هایی که در انشاها نیز وجود دارد ، از همین مقیاس استفاده می شود. مقیاس های انتخابی یک مثال واضح دارد که بیش از چندین نسل از همه ی کودکان و نوجوانان ایران با آن روبرو بوده اند و آن موضوع انشایی است به نام ” علم بهتر است یا ثروت؟ ” .
هنگامی که یک انسان در چنین شرایطی قرار می گیرد ، نیاز دارد که یک مقیاس انتخاب و تصمیم گیری را در زندگی اش اعمال کند و سپس آن را در متن خودش بیان کند. اگر دقت کرده باشید ، کودکانی که با این دست از سوال ها مواجه می شوند ، بسیار کنجکاو می شوند و خودشان را در موقعیت های متفاوت می بیند.
حتی در این باب پیش از این نیز خدمتتان عرض کردیم که یک کودک به دنبال مفهوم انتخابی ، همیشه رضایت دیگران را مد نظر قرار میدهد . از این رو انشا نویسی به کودکان این کمک را می کند که درک حقیقی از انتخاب های زندگی و شما کلی آن ها در اختیار قرار دهند.
اگر بخواهیم این امر را تعمیم به آینده ی یک کودک دهیم ، باید چنین بگوییم که یک کودک در جای جای زندگی خویش ، بالاجبار باید یک تصمیم گیری میان مقیاس های انتخابی داشته باشد. این انتخاب ها فردا روزی میان کار و ثروت ، میان ازدواج و تحصیل و بسیاری از موقعیت های دیگر باید صورت گیرد.
پس انشا نویسی می تواند این بستر را برای شما و کودکانتان فراهم کند که درک صحیح از موقعیت های انتخابی زندگی به دست شما بدهد و سپس بتوانید این پتانسیل را در کودکانتان بگذارید که میان انتخاب های زندگیشان هم تصمیم گیری منطقی داشته باشند و هم من باب میلشان عمل کنند و برای خودشان یک زندگی بسیار هدف مند فراهم کنند.
این تماما نشان از تاثیر گذاری ذهن بر تمامی عملکردهای ما دارد و هدفمندترین شیوه برای اصلاح رویکردهای ذهنی ، در کودکان و نوجوانان ، نوشتن است. از این رو ما همیشه به این نکته اشاره داریم که انشا نویسی فرصتی است که می توان از آن بعنوان یک راه اصلاح ، یک مسیر پیشرفت و یک موهبت رشد استفاده نمود.
 
موضوع نویسنده

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5
  1. خودیابی
دومین دلیل و اهمیت انشا نویسی خودیابی است که خود نیز به چندین دسته تقسیم می شود. یکی از مهارت هایی که می تواند انسان را با وجوه آشکار و پنهان خودش آشنا کند ، مهارت نویسندگی است. این شناخت در کودکان و نوجوانان از طریق بستر سازی زنگ انشای مدارس صورت می گیرد.
در واقع کودکان و نوجوانان نخستین مواجهه ای که با مهارت نوشتن دارند ، همین انشا نویسی هاست. از این رو لازم به ذکر است که انشا نویسی یکی دیگر از فرصت هایی است که یک کودک و نوجوان می تواند از آن بعنوان روشی برای خود یابی استفاده کند. خود یابی می تواند بسیاری از مسائل چون تعیین هدف ها ، درک شرایط ، قوه ی تخیل و فکر و بسیاری از موارد دیگر را شامل شود.
ما در این بخش می خواهیم بستر ها و پیش نیازهای شناخت درون هر کودک و نوجوان را در مقوله ی انشا نویسی بررسی کنیم.
الف ) قدرت توصیف شرایط و درک از موقعیت ها
یکی از گونه های انشا نویسی ، انشاهای توصیفی است. همه ی ما چه در دوران کودکی خودمان و چه در دوران تحصیل کودکان و نوجوانان خودمان ، عمدتا با انشاهایی با این عنوان که ” فصل بهار را توصیف کنید.
” و یا ” درباره ی سفر عیدتان انشایی بنویسید. ” ، روبرو شده ایم . این دست از انشاها را انشاهای توصیفی می گویند ، چرا که نویسنده باید در ک درستی از موقعیت موضوع انشا ارائه دهد. فرض کنید شما می خواهید بهار را توصیف کنید .
طبیعی است که این میان شما نیاز دارید که درک درستی از موقعیت ارائه دهید و همه ی داده ها را کنار هم بگذارید.
بعنوان مثال همین مثال انشای ” بهار” را بگذارید بررسی کنیم. در انشای بهار را توصیف کنید ، نیاز به آن دارید که از طبیعت بهار ، رویدادهایی مثل عید نوروز و بسیاری از اتفاقات دیگر بپردازید. هر کدام از این عنوان ها خود نیاز به آن دارند که دوباره توصیف شوند و به طور بسیار دقیقی برای مخاطب نگارش شوند.
در واقع یک کودک و یک نوجوان هنگامی که با این دست از انشاها مواجه می شود ، باید دست به یک تفکر دقیق و همچنین دست به یک توصیف دقیق بزنید. در این توصیف نخستین اتفاقی که می افتد ، این است که کودک و یا نوجوان باید بسیار فکر کند و تمامی شرایط را در ذهن خود مرور کند.
پس از آن نیز باید تمامی افکارش را بر روی کاغذ به شکل یک داده بیاورند. و سپس این داده ها بطور مستقیم باید روی کاغذ به شکل جملات و محتوای بسیار دقیق در بیایند. حال این پروسه را به آینده ی یک کودک و یا یک نوجوان تعمیم بدهد.
همه ی ما در زندگیمان در شرایطی قرار می گیریم که نیاز به درک درستی از موقعیت داریم . فرض کنید که کودک شما در سنین جوانی نیاز به آن دارد که میان چند فرصت شغلی ، یک فرصت شغلی را انتخاب کند.
علاوه بر اینکه مقیاس های انتخابی را باید در نظر بگیرد و انتخابی میان غشل ها داشته باشد ، باید درک درستی از موقعیت آن شغل ها نیز داشته باشد. این موقعیت شغل ها و این توصیف دقیق موقعیت ، همان چیزی است که یک کودک در انشا نویسی ، به تمرین آن می پردازد و سپس در زندگی خود به نمایش می گذارد.
یکی از مهم ترین و اساسی ترین رکن های موفقیت و خودیابی نیز دقیقا همین است، این که شما بتوانید درک درستی از موقعیت داشته باشید ، بتوانید تمامی گزینه ها را در ذهن مرور کنید.
همه را یک آن در ذهنتان مرور کنید ، به روی کاغذ بیاورید و سپس یک نتیجه گیری منطقی داشته باشید. مروری بر آمارهایی که از تحقیقات میدانی در کلاس های درس به آن رسیده ایم ، به این نکته پی برده ایم که دانش آموزانی که در مرحله ی توصیف عنوان های انشای خود ، موفق هستند و می توانند انشاهای موفقی را در زمینه انشاهای توصیفی به ثمر می رساندند ، کسانی هستند که قدرت تصمیم گیری و قدرت حل مسئله ی بالایی نیز دارند.
قدرت حل مسئله ، دیگر مثال خوبی است که می توان برای انشاهای توصیفی و تعمیم آن به آبنده ی یک کودک و یا یک نوجوان ، مطرح کرد. هنگامی که شما بتوانید یک انشای توصیفی خوب بنویسد و انشای شما کاملا اصولی نوشته شود و بتوانید انشای توصیفی خود را در پی یک نظم و اصول به ثمر برسانید ، آنگاه می توانید در بسیاری از مسائل و مشکلات زندگی نیز درک دقیقی از اصول یک مشکل داشته باشد و به راحتی تنها با توصیف شرایط و درک درست از موقعیت ، به حل مسئله بپردازید.
 
موضوع نویسنده

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5
ب ) بیان احساسات و سخن ها
یکی دیگر از مزایایی که انشا نویسی دارد ، ذکر این نکته است که یک کودک و یا یک نوجوان می تواند از طریق نوشتن انشا ، به جایگاه احساسی خود و حرف های شخصی خود اشاره کند. یک اصلی در نویسندگی وجود دارد که همیشه در مجموعه های آموزشی بدان اشاره کرده ایم و تاثیرات آن را یادآور شده ایم.
یکی از ویژگی های هر انسانی ، این است که دوست دارد دیده شود و دوست دارد در پی این دیده شدن به حرف زدن بپردازد و شنیده شود.
نویسندگی تنها مهارتی است در دنیا که یک بازی برد برد را برای شما بعنوان یک نویسنده فراهم می آورد. شما در همان زمان که در حال نگارش یک متن هستید ، هم می نویسید ، هم شنیده می شوید و هم افکار و احساسات شخصی خودتان را بیان می کنید. حال این اخساس نویسندگی را به کودکان و نوجوانان تعمیم دهید.
کودکان و نوجوانان در سنین حساسی هستند که برایشان بسیار مهم است که مورد توجه قرار بگیرند و دیده شوند و حرف هایشان را کسی بشنود . از این رو بسیار بسیار مهم است که راهی پیدا شود و شرایطی فراهم شود که یک کودک این امکان دیده شدن و شنیده شدن را برای خودش مهیا ببیند.
شما بعنوان یک پدر و یا یک مادر و حتی یک معلم ، این مسئولیت را به دوش دارید که مرزهای توجه یک کودک را به سمت خودتان جلب کنید. هر کدام از شما نقش هایی در زندگی دارید که نیاز است به آن رسیدگی شود. اما هر کدام از این نقش ها در هر قالبی یک نقطه ضعفی را به همراه دارند.
اگر شما بخواهید با کودک خود حرف بزنید و حرف های او را بشنوید ، ممکن است او خجالت بکشد ، یا اینکه شما به او حس قضاوت کردن را وارد کنید و این ها همه موانعی است که بر سر راه شماست.
اما اگر این قضیه را به سمت انشا نویسی ببرید ، در می یابید که چه میزان ذهن یک کودک بازخواهد بود برای اینکه بتواند حرف های شخصی و دغدغه های شخصی اش را بیان کند و با همگان حرف بزند و در عین حال نیز شنیده شود.این فرصتی که شما به یک کودک میددهید ، دقیقا عین مفهوم خودیابی است.
در واقع کودک خودش را در دل توجهات حاصل از نویسندگی پیدا می کند و این امر بسیار برای او ارزشمند است. هنگامی که یک کودک به این درک برسد که با نوشتن می تواند توجهات را جلب کند وحرف های شخصی خود را بزند ، آنگاه از نوشتن بعنوان یک تریبون برای خودش استفاده می کند.
تریبونی که پس از احساس دیده شدن ، می تواند به او کمک کند تا حرف های شخصی اش را بزند. تا احساساتش را بیان کند و سپس بتواند زندگی و ذهن آرامی هم داشته باشد. این تجربه ای که کنون در اختیار شما می گذاریم ، برگرفته از یک تجربه ای است که از یکی از برترین اساتید انشا نویسی به دست ما رسیده است. توصیه ای که به پدر و مادرهای عزیز داریم این است که چشم ها و گوش هایشان را باز کنند و بسیار تجربه بشنوند.
اما این نکته را نیز مد نظر داشته باشند که هر تجربه ای قرار نیست یک نکته ی عملی باشد ، بلکه می تواند اطلاعات خوبی برای عملکرد بهتر در اختیار شما قرار بدهد. تجربه ای که در اختیار گرفتیم از یکی از اساتید انشا نویسی بود که می گفت : ” تصمیم گرفتم در یکی از کلاس های درس انشا نویسی ، به قدرت اعتماد بنفس و همچنین درک اعتماد به نفس از طریق انشا نویسی و در نتیجه وادار کردن کودکان به بیان اخساسات شخصی بپردازم.
پروسه ای را آغاز کردم و موضوعات انشایی که در کلاس به بچه ها می دادم که مستقیما با احساسات و عواطف شخصی آن ها سر و کار داشت.
پس از مدتی متوجه شدم که بچه های کلاس چقدر مستقیم تر ، رک تر و شفاف تر می تواند از احساساتشان حرف بزنند.این شد که همان جا با خودم گفتم ، اتفاقی که کنون در این کلاس افتاده است سالیان بعد ثمره می دهد و بچه ها از این ثمره استفاده می کنند. اما مدتی نگذشت که یک به یک والدین به مدرسه می آمدنند و می گفتند که چه اتفاقی برای بچه ها در مدرسه افتاده است که اینقدر راحت حرف هایشان را می زنند و به کارهای اجتماعی خودشان می رسند. وقتی به آن ها ماجرا را شرخ دادم تازه فهمیدند که چقدر نسبت به انشا نویسی کم اهمیت برخورد کرده اند.
این ماجرا برای سالیان سال ادامه داشت و حتی پس از سالها چند نفری از آن ها را در خیابان دیدم و از موفقیت هایشان در زمینه ی بیان احساسات در ازدواج ، در کار و بسیاری از موارد دیگر گفتند و همه ی شان یک صدا توافق بر این امر داشتند که مبنای موفقیت همه ی شان بر اساس نوشته ها و نگارش هایی بوده است که از دوران کودکی آموخته اند و در زنگ های انشا نویسی به آن پرداخته اند و کنون بهره اش را در زندگی می برند. “
. در یک نگاه ساده می توانیم به این امر اشاره کنیم که بسیاری از حرف های شخصی ، نوع بیان احساسات و بسیاری از شیوه های سخن رانی همگی در مقوله ی انشا نویسی خلاصه شده اند. انشا نویسی را جدی بگیرید و مطمئن باشید که کودکانی خواهید داشت ، سراسر سخن و دانش.
 
موضوع نویسنده

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5
) قدرت ارتباطات و فرصت های شغلی
امروزه یکی از مهم ترین راه های ارتباطی در تمام دنیا ، نامه نگاری است.بنا بر اطلاعاتی که در دست داریم و بنا بر تحقیقاتی که در این حوزه کرده ایم ، بیش از ۹۰ درصد شرکت های تجاری دنیا ، سازمان های مالی و اقتصادی از روش نامه نگاری برای انجام کارهای اقتصادی خود استفاده می کنند.
از سوی دیگر نویسندگی و تمامی کارهای مربوط حوزه‌ی نویسندگی بطور مستقیم یکی از فرصت های شعلی در زمینه های کاری و اقتصادی محسوب می شوند. پس از این رو می توانیم بگوییم که نویسندگی و تقویت مهارت نوشتن ، چیزی است که می تواند ما را به ثروت برساند و ما را در بسیاری از کارهای موجود در زمینه های اقتصادی موفق کند.
از سوی دیگر نوشتن مهارتی است که همه ی انسان ها می توانند با آن آشنا باشند و می توانند آن را درک کنند و در آن به موفقیت برسند.باز هم اگر قدم پیش بگذاریم ، می بینیم که کودکان و نوجوانان ، مخزن استعداد هستند و مانند بوم سپیدی می مانند که هر چیز را یاد می گیرند و می توانند در هر مهارتی به موفقیت برسند. حال برای کودکان ما در حوزه ی یادگیری نوشتن و یادگیری نویسندگی ، فرصتی رایگان و بسیار هدفمند وجود دارد که کودک و نوجوان می تواند در کلاسهای انشا نویسی ، به یادگیری نویسندگی بپردازند. حال در این راه ممکن است موانعی وجود داشته باشد و یا نیاز به روش نظام مندی برای یادگیری و انجام تمرین های خاصی در مهارت انشا نویسی باشد ، که آن را نیز ما در اختیار شما قرار میدهیم.
بهترین و ساده ترین راه برای دریافت مهارت نگارش و بعدها در مقام بلند تر و والاتر نامه نگاری ، رزومه نویسی ، صورت جلسه نویسی و نوشتن کتاب ، همین انشا نویسی است که همه ی کودکان ما با آن روبرو هستند. پس توجه داشته باشید و به هر طریقی که می توانید روی این قضیه تمرکز کنید تا کودکانی با هوش نویسندگی بالا داشته باشید.
 
موضوع نویسنده

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5
د ) افزایش قدرت تصور و خیال
دیگر ویژگی ای که انشا نویسی می تواند به کودکان ما هدیه دهد ، قدرت تصورو خیال در کودکان است. نکته ای که بسیاری از روانشناسان به آن اعتقاد دارند و بارها در کتب روانشناسی کودک به آن اشاره شده است ، ذکر این نکته می باشد که طراوت کودکان وابسته به تصورات و خیال هایی است که در ذهن یک کودک وجود دارد. به هر میزان که تصورات یک کودک به مرزهای گسترده تری وارد شود و بتواند خیالات خودش را گسترش دهد ، ذهن فعال تری خواهدداشت.
اما مقوله ای که این میان مورد بحث قرار می گیرد ، اشاره به این مسئله است که آیا همه ی خیالات و تصوراتی که کودکان در ذهن دارند ، می تواند به شکوفایی آنان ختم شود یا خیر؟ طبیعتا نه. یک کودک و یک نوجوان زمانی می تواند از تصورات و خیالات خودش در مسیر شکوفایی بهره بگیرد که تصورات و خیالاتش هدفمند باشد. این هدفمندی چگونه باید ظهور پیدا کند؟
ببنیید ، در یک نگاه گسترده تمام ایده ها و خلاقیت های بشری نشات گرفته از تصورات و خیالات یک انسان است. در واقع همه ی انسان های بزرگ ، چه می خواهند دانشمند باشند و چه می خواهند یک تاجر باشند و یا اینکه حتی یک کارمند دولتی باشند ، نیاز به آن دارند که خلاقیت را ضمیمه ی کار خود کنند .
اگر مروری بر تاریخ علم داشته باشیم ، در می یابیم که تمامی اختراعات ، تمامی نظریه ها و تمامی پیشرفت های موجود در دنیا ، نشات گرفته از تصور و خیالی بوده است که در ذهن یک دانشمند و یا یک فرد دانا وجود داشته است و آن تصور و خیال تبدیل به یک ایده شده است و آن ایده موجبات بهره وری و تحول دنیا را فراهم کرده است.
حاال سوال این است که ما چگونه می توانیم تصورات و خیالات خود را هدفمند کنیم و چگونه می توانیم این تصورات و این خیالات را که در کودکان نیز بسیار است ، رشد دهیم و باعث آن شویم که آنان به یک درجه ی والایی از هوش و ایده پردازی برسند.
این مقوله کمی با پروسه های ذهنی متفاوت است ، چرا که ایده یابی ، نتیجه ی یک پروسه ذهنی است و پروسه ی ذهنی آن تنها با تسلط ذهن صورت می گیرد که در قسمت های قبل برایتان به طور کاملی توضیح داده ایم. با این اوصاف نیاز به آن داریم که تفکر هدفمند را صورت دهیم و ببینیم که چگونه می توان تصورات و خیال های یک کودک را به طور هدفمندی در کودکان نهادینه کرد؟
یکی از ویژگی هایی که هر کودک و نوجوانی با آن روبرو می باشد این است که تمامی داوری ها و قضاوت های ذهنی اش را با توجه به آنچه که می بیند ، انجام میدهد. در واقع یک کودک و یک نوجوان نمی تواند جر آنچه که می بیند و جز آنچه که برای او حقیقت دارد به نتیجه ای برسد.
از همین رو اگر به تصورات کودکان و نوجوانان گوش دهید می بینید که آنان عمدتا تصوراتی دارند که هیچ صورت عملی ندارند ، برای این کار یکی از بهترین راه ها این است که به جای حرف زدن و به جای اینکه بگذارید آن ها تنها در باب تصوراتشان ، خیال پردازی کنید ، بخواهید که هر چه که به آن فکر می کنند را بنویسند.
هنگامی که شما قدرت نوشتن را در یک کودک ایجاد می کنید ، و به او یاد میدهید که بنویسد ، آنگاه او با تصوراتی روبرو می شود که برای منطقی جلوه دادن آن نیاز دارد تا که بسیار بسیار دقیق به آن ها فکر کند و برای آن استدلال کند. این کار از دو منظر سود دارد.
نخست اینکه وقتی یک تفکر به روی کاغذ می آید ، برای استدلال باز هم نیاز به تفکر دارد و این امر باعث می شود که تفکر پراکنده ی خود را به سمت تفکر خطی و هدفمند انتقال دهد. منظره ی دوم این است که هنگامی که یک کودک خیالات و تصوراتش را بر روی کاغذ می آورد ، می تواند قضاوت و داوری مناسبی نسبت به تصوراتش داشته باشد و آنگاه است که او میان تفکرات مثبت و تفکرات منفی تفکیک قائل می شود و پس از مدتی این قدرت را در اختیار می گیرد که تفکرات خودش را تبدیل به ایده های مثبت کند.
این اتفاق را بسیار جدی بگیرید ، چرا که هر کدام از تفکرات و تصورات خیالی هر کودک می تواند بستری مناسب برای رسیدن به آنچه که قرار است در زندگی تشکیل دهد برسد.
 
موضوع نویسنده

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5
اجزا و عناصر انشا
در یک نگاه کلی و با یک تعریف جامع ، انشا نویسی در زمره ی متن های ادبی قرار می گیرد. اگر مروری بر نگارش متن های ادبی ، نظیر رمان ها ، نامه ها و … داشته باشید، در می یابید که هر متن ادبی و یا اصولا هر متن نگارش شده ، حتی یک خاطره روزانه نیز ، دارای اجزا و عناصری است که بر طبق آن ، متن مورد نظر در یک چارچوب اصولی آماده ی نگارش گردیده و به رشته ی تحریر در می آید.
انشا نیز به مانند هر کدام از این متن ها و گونه های ادبی ، دارای اجزا و عناصری است که شاکله ی یک انشا را شکل میدهند. هر چند که این اجزا و عناصر به مثابه رمان نویسی و یا نامه نگاری ، پیچیده و سخت نیست و صورت ساده ای دارد اما با همین سادگی خودش می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی ساختار انشا نویسی کودکان و نوجوانان ما بگذارد.
از این رو بسیار مهم دیدیم که ابتدا به امر ، پیش از آنکه وارد مباحث تمرینی انشا نویسی شویم ، مروری بر این اجزا و عناصر داشته باشیم و سپس از آن بعنوان یک پیش نیاز برای رسیدن به مقصود اصلی خودمان ، یعنی یک انشای اصولی بهره بگیریم. اجزا و عناصر هر انشا به شرح زیر است :
عنوان و موضوع انشا
هر انشایی در پی یک عنوانی شکل می گیرد. در واقع هیچ انشایی وجود ندارد که عنوانی نداشته باشد ، حتی انشاهای آزاد که معلمین گرامی به کودکان و نوحوانان تکلیف می کنند ، نیز باید دارای عنوانی مشخص باشد تا نویسنده دقیقا سیر متن خویش را بداند و دریابد که دقیقا در چه بابی قرار است در یک قالب محدود و یک فرمت بسیار مینیمال ، دست به نگارش یک متن بزند.
از این رو عنوان اساسی ترین اجزا و عنصر هر انشایی است. حال سوال اصلی این است که عنوان چیست و عنوان چگونه می تواند به یک انشا جهت دهد و آن را تحت تاثیر قرار دهد؟ نخستین پاسخی که باید خدمتتان ارائه دهیم ، ذکر این نکته است که یک عنوان ، نه تنها موضوع یک انشا را در بر دارد ، بلکه در دل خود ایده ی نگارش یک انشا را نیز همراه می کند و این باعث می شود که یک نویسنده علاوه بر آگاهی از موضوع ، خط فکری خودش را در رقم زدن یک انشا نیز بیابد.
در فضای آموزش انشا نویسی و زنگ های انشا نویسی مدارس در ایران و در تمام دنیا ، عمدتا موضوع انشا به کودک و یا نوجوان دااده می شود و سپس او با توجه به موضوعی که در اختیار او قرار گرفته است ، دست به نگارش یک انشا می زند.
پس از این رو می توانیم بگوییم که اساسی ترین و حیاتی ترین رکن هر انشا که در دل عنوان انشا رخ میدهد ، عمدتا برای کودکان و نوجوانان آشکار است و این کمک بسیاری به آن ها می کند.
دیگر موردی که لازم بذکر است ، ذکر این نکته است که موضوع انشا و یا همان عنوان انشا ، در دل خود قالب ونوع انشا را نیز مشخص می کند.
شما به محض خواندن موضوع انشا می توانید تشخیص دهید که این انشا بعنوان مثال از نوع توصیفی است و یا اینکه در قالب تحلیلی قرار گرفته است؟ پس دیگر لطفی که در اختیار نویسنده ی یک انشا قرار می گیرد ، مقوله ی عنوان و یا موضوع انشا با پس زمینه ی قالب انشا نویسی است.
هنگامی که شما موضوع و عنوان انشا را داشته باشید و از سویی قالب آن را نیز در موضوع و عنوان پیدا کرده باشید ، از مرحله ی ایده یابی برای نوشتن گذشته اید و تنها وظیفه ی ایده پردازی بر روی دوش نویسنده قرار می گیرد.
از این رو می توان این چنین گفت که یک عنوان ، ایده را در اختیار دانش آموز قرار میدهد ، مسیر رسیدن به ایده پردازی را در گرو قالب های انشا نویسی و انواع آن در اختیار قرار میدهد و این میان تنها کاری که باید یک دانش آموز و یک نویسنده انجام دهد این است که همه ی این عناصر را درک کند و سپس به خلق آنچه که باید و شاید بپردازد.
پس این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر در گام های نخستین از تمرین و تدریس انشا نویسی به کودکان و نوحوانان هستید ، عنوان و موضوع انشا را بسیار عالی و با وضوح محتوایی بسیار بالا برای نویسنده ی انشا شرح دهید تا او پیش زمینه های لازم را برای نوشتن انشایش بدست آورد.
 
بالا پایین