جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی انتقاد پذیری چیست؟ + از فواید تا راه های افزایش مهارت انتقاد پذیری

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش نقد توسط -پریزاد- با نام انتقاد پذیری چیست؟ + از فواید تا راه های افزایش مهارت انتقاد پذیری ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 377 بازدید, 38 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش نقد
نام موضوع انتقاد پذیری چیست؟ + از فواید تا راه های افزایش مهارت انتقاد پذیری
نویسنده موضوع -پریزاد-
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط -پریزاد-
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,266
مدال‌ها
12
دیدگاه عینی و احترام به نظر دیگران
برای این‌که بدانید انتقاد پذیری چیست و نحوه مدیریت آن را بیاموزید باید از شخصی کردن انتقادات اجتناب کنید. شخص منتقد هرگز ارزش شما را در حین انتقادات خود نادیده نمی‌گیرد. به‌جای این‌که نظرات منفی و مثبت را اشتباه برداشت کنید، آن‌ها را یکسان در نظر بگیرید. مطمئن باشید که بازخوردهای منفی فرصت رشد و پیشرفت را برایتان فراهم می‌کنند. همچنین به یاد داشته باشید که دریافت بازخورد منفی به مراتب بهتر از این است که هیچ بازخوردی نگیرید.
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,266
مدال‌ها
12
انتقاد در مراحل ارزیابی
اگر انتقاد را بخش ضروری کار و راهی برای توسعه فردی خود بدانید تحمل آن برایتان ساده‌تر خواهد شد. این موضوع مخصوصا در حین انجام پروژه‌های کاری بزرگ اهمیت زیادی دارد. به‌طور مثال می‌خواهید زمان و انرژی زیادی را صرف انجام پروژه کنید و در این بین شخصی باتجربه از برخی اصول کاری شما انتقاد می‌کند.

اگر یاد بگیرید که انتقاد پذیری چیست در این موقعیت انتقاد سازنده را بخشی از ارزیابی کار خود تلقی می‌کنید و با پذیرش آن روند انجام پروژه را بهبود می‌دهید. این در حالی است که اگر روحیه انتقادپذیری نداشته باشی همچنان مسیر اشتباه خود را طی می‌کنید و درگیر مشکلاتی نظیر کمبود زمان می‌شوید.
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,266
مدال‌ها
12
ارائه توضیحات
گاهی همکار یا مدیرتان از شما انتقادی غیرمنصفانه می‌کنند و کارهایتان را زیر سوال می‌برند. در این حالت اجازه ندهید اختلافی به وجود بیاید بلکه با دلیل و مدرک کار خود را توضیح دهید. به‌طور مثال اگر سرپرست شما عملکرد ماه گذشته را زیر سوال برد مدارک فعالیت‌های خود را با خونسردی و به‌دور از استرس جمع‌آوری کنید و توضیحات لازم را به او ارائه دهید. همچنین اگر تصمیم‌هایتان را نادرست شمرد درباره شرایط و موقعیت خود در آن زمان توضیح دهید تا متوجه شود که علت این تصمیم چه بوده است.
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,266
مدال‌ها
12
دوری از بهانه‌جویی
با پذیرفتن مسئولیت‌های خود اعتبارتان را بالا ببرید. برخی افراد در مقابل انتقادها به‌سرعت مسئولیت را به گردن شخص یا شرایط دیگری می‌اندازند تا سرزنش نشوند. در حالی که این کار از اعتبار آن‌ها می‌کاهد. اگر درباره موضوعی مطمئن نیستید به جای عذر و بهانه آوردن، از دیگران کمک بگیرید. بهتر است که مسئولیت انجام کاری را بپذیرید و از اشتباهات خود درس بگیرید اما آن‌ها را بی‌جهت انکار نکنید.
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,266
مدال‌ها
12
واضح است که پذیرش مسئولیت کارها ساده نیست اما اگر سختی‌هایش را پذیرفتید باید یاد بگیرید که انتقاد پذیری چیست و از انتقاد افراد حرفه‌ای استقبال کنید.

پیگیری انتقادها
پس از آن که برای شنیدن انتقادها وقت گذاشتید باید آن‌ها را بررسی کنید. اگر با طرف مقابل به حد کافی راحت هستید جلسه‌ای ترتیب دهید تا درباره این نقدها با هم صحبت کنید. همچنین می‌توانید کمی زمان بخواهید و پس از تفکر درباره این نظرات درباره نحوه رفع آن‌ها با هم مکالمه کنید.

در نظر داشته باشید که طرف مقابل شما تفکر انتقادی داشته است و بخشی از ماجرا که از همه پوشیده بود برای او روشن شده است. بنابراین باید از این فرصت برای پیشرفت و از بین بردن مشکلات بهره ببرید.
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,266
مدال‌ها
12
جبران کردن
برای این‌که اشتباهات خود را جبران کنید در ابتدای امر باید تغییراتی را در رفتار خود به وجود بیاورید. ممکن است برای رفع کدورت‌ها لازم باشد که عذرخواهی کنید و مسئولیت خود را بپذیرید و توضیح دهید که تا حد امکان از تکرار این کار اجتناب می‌کنید. به‌طور مثال اگر به‌خاطر عدم هماهنگی با اعضای تیم به موعد مقرر نرسیدید و از برنامه عقب افتادید باید درباره این مسئله با افراد صحبت کنید.

همچنین می‌توانید با انواع روش‌های برنامه‌ریزی جلوی تکرار این قبیل اتفاقات را بگیرید و نشان دهید که فرد منعطفی هستید که از تجربه‌هایتان درس می‌گیرید.
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,266
مدال‌ها
12
قدردانی از منتقد
برای رسیدن به موفقیت باید روحیه پذیرش انتقادها را داشته باشید و از شنیدن آن‌ها ناراحت نشوید. به‌طور مثال گاهی با شنیدن انتقادهای غیرضروری تمایل دارید که آن‌ها را رد کنید. از این به بعد به جای رد کردن این نظرات آن‌ها را به چشم فرصتی برای پیشرفت و بهبود عملکرد خود بدانید.

در این حالت از منتقد خود متشکر باشید که به شما زاویه دید جدیدی عرضه کرد تا برای پیشرفت خود فرصتی پیدا کنید. وقتی به گفته‌های دیگران از این زاویه می‌نگرید به‌جای قهر و دلخوری جلساتی پربازده خواهید داشت و می‌توانید مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنید.
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,266
مدال‌ها
12
مهربانی با خود
حتی اگر به این نتیجه برسید که انتقادها به شخصیت شما مربوط نمی‌شوند ممکن است درگیر خودانتقادی شوید. به یاد داشته باشید که هیچ ک.س بدون خطا نیست و چیزهای زیادی وجود دارد که هر ک.س باید یاد بگیرد و مهم نیست که تا به حال چه چیزهایی را یاد گرفتید.
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,266
مدال‌ها
12
در موقعیت‌های این‌چنینی برای رسیدن به این مرحله از خود قدردانی کنید و برای داشتن آینده‌ای موفق‌تر مطابق با انتقادهای اطرافتان برنامه‌ای حساب شده تنظیم کنید. وقتی انتقادی می‌شنوید با خودتان همدل شوید و از خودسرزنشی دوری کنید. این رفتار کمک می‌کند که از منتقد خود نیز کینه‌ای به دل نگیرید و احساسات مثبت درونتان را به او هم انتقال دهید.

پرسش درباره سوالات مبهم
گاهی نکته‌ای وجود دارد که شخص منتقد به آن اشاره می‌کند اما برای شما مبهم باقی مانده است. در این حالت در سریع‌ترین زمان ممکن سوال بپرسید تا موضوع کاملا شفاف شود. می‌توانید سوال خود را در ابتدای مکالمه بپرسید یا اجازه دهید که شخص توضیحات کامل خود را ارائه کند و پس از آن پرسش کنید.
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,266
مدال‌ها
12
خیلی مهم است که بدانید دیگران دقیقا چه انتظاری از شما دارند و مطابق با آن رفتار کنید.

به‌طور مثال شما به عنوان کارمند شرکت برخی وظایف را انجام می‌دهید اما نمی‌دانید که لازم است در پایان هر روز صورت‌جلسه را مطالعه کنید. کمی بعد یکی از همکارانتان در این باره از شما انتقاد می‌کند. اگر بدانید که انتقاد پذیری چیست بدون احساس ناراحتی متوجه انتظارات دقیق سازمان می‌شوید و فرایند روزانه خود را تغییر می‌دهید و ابهامات ذهنی خود را با پرسیدن سوالات مرتبط برطرف می‌کنید.
 
بالا پایین