جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

آموزشی نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش نقد توسط Tara Motlagh با نام نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 720 بازدید, 45 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش نقد
نام موضوع نشانه شناسی و نقد ادبیات داستانی معاصر
نویسنده موضوع Tara Motlagh
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Tara Motlagh
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,765
46,781
مدال‌ها
7
نخست، رویکردی سوسوری- پرسی است که در آثار گرماس تجلی خاص دارد و به عنوان مکتب پاریس شناخته می‌شود. این مکتب بیشتر حوزه‌ی معنایی و نحوی متن را مطالعه می‌کند. از پیروان این نحله می‌توانگرماس متأخر، اریک لاندوفسکی، ژاک فونتانیو برخی دیگر را نام برد. گرماس در کارهای اخیر خود بر ساخت نحو گفتمانی براساس نمودهایی چون فرایندهای زمانی آغازه، طول مدت، پایانه تمرکز می‌کند. او و فونتانی برای ایجاد روش‌شناسی منسجمی برای ارتباط میان نشانه‌شناسی و فلسفه و همچنین بازنگری نظریه‌ی نشانه‌شناسی تلاش می‌کنند. در این نظریه‌ی جدید آن‌ها درباره‌ی عوامل کنشی و شناختی مبتنی بر بعد عاطفی مطالعه می‌کنند.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,765
46,781
مدال‌ها
7
گرایش دوم مبتنی بر شمار بسیاری از آثاری است که براساس فرایند نشانگی شکل‌گرفته‌اند. بارت در دوره‌ای ساخت‌گرا و در دوره‌ای پساساخت‌گرا به شمار می‌رفت و در نهایت به طبقه‌بندی جدیدی از ادبیات نائل شد: ادبیات خواندنی و نوشتنی. او متون خواندنی را ایستا و متون نوشتنی را پویا می‌دانست. او در اثر پراهمیت خود به نام اس/زد، به تحلیل داستان براساس فرایند نشانگی پرداخت و متون نوشتنی را به دلیل معانی ضمنی و تفسیرهای چندگانه، متونی ادبی‌تر و حائز اهمیت‌تر در نظر گرفت.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,765
46,781
مدال‌ها
7
کتاب اس/زد یکی از آثارپر اهمیت بارت تلقی می‌شود که باعث شد رویکرد نشانه‌شناختی سوسوری به سمت نظریه‌ای درباره‌ی متن، یعنی نشانه‌شناسی «مخاطب/ خطاب‌گر» و «نشانه/تفسیرگر» حرکت کند. او نشانه‌شناسی رمزگان را جایگزین نشانه‌شناسی نشانه‌ها کرد و پنج رمزگان را بر‌شمرد که همه‌، دال‌هایی متنی هستند و بعدها این روش او مورد پیروی بسیاری از تحلیل‌گران متن قرار گرفت.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,765
46,781
مدال‌ها
7
اومبرتو اکو بر این باور بود که متن زمینه‌ای برای معنا است و نه زنجیره‌ای از معانی. او نظریه‌ی متن بسته و گشوده را مطرح کرد. به عقیده‌ی او متن بسته، متنی است که درک بالقوه‌ی خواننده را محدود به تک صدایی و درنتیجه برداشت واحد از اثر می‌کند، درحالی‌که متن گشوده میان ذهن و جامعه و زندگی ارتباط برقرار می‌کند و تک ساحتی بودن را در متن از میان می‌برد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,765
46,781
مدال‌ها
7
اکو در آثار خود میان نشانه‌شناسی سوسوری و پرسی گام برداشت و در کتاب نقش خواننده، تلفیقی از سه حوزه‌ی مختلف نشانه‌شناسی مورد نظر موریس را ارائه داد. در نظریه‌ی او، خواننده به مثابه‌ی اصل فعال تفسیر در فرایند زایای متن در نظر گرفته شد و مؤلف، یک خواننده‌ی ممکن فرض شد، خواننده‌ای دارای مجموعه‌ای از رمزگان‌های مشترک با دیگر خوانندگان. رویکرد او توضیحی بر فرایندهای معنایی-کاربردی در متن بود و مدل ارتباطی‌اش «مخاطب/ پیام/ خطاب‌گر» را شامل می‌شد. در این مدل، پیام حاوی رمزگان‌ها و زیر-رمزگان‌های بسیاری بودکه مؤلف به‌واسطه‌ی آن‌ها در متن با مخاطب ارتباط برقرار می‌کرد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,765
46,781
مدال‌ها
7
از سوی دیگر، رابرت شولز (Robert Scholes) در آثارش برای خوانش و تفسیر متن بر بعد نحوی یا معنایی روایت تکیه نکرد، بلکه با رویکردی نشانه‌شناختی مبتنی بر مطالعه‌ی رمزگان‌ها به تحلیل متن‌پرداخت. او متن ادبی را نظامی بسته و به دور از نیت مؤلف، الزام تاریخی و فرافکنی ارزش و معنا از سوی مخاطب نمی‌دانست، بلکه برعکس، متن ادبی را متنی گشوده و متصل به تاریخ، به رمزگان‌های فرهنگی، معنایی و ادبی و به دیگر متون در نظر می‌گرفت.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,765
46,781
مدال‌ها
7
مایکل ریفاتر با تلفیق نظریه‌ی بینامتنیت و نظریه‌ی نشانه‌شناسی و همچنین با ارائه‌ی تعریفی از درون-متن، نقشی عمده در پیشرفت نظریه‌ی شعری ایفا کرد. او دو گونه خوانش را برشمرد: خوانش اکتشافی که توانش مخاطب در آن دخیل بود و خوانش معطوف به گذشته که خواننده به‌واسطه‌ی آن، امکان رمزگشایی ساختاری متن مورد مطالعه را کسب می‌کرد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,765
46,781
مدال‌ها
7
در غرب مطالعات نشانه‌شناختی بسیاری در حوزه‌ی نشانه‌شناسی ادبیات داستانی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به پژوهش‌های کلود برمون (Claude Bremond) اشاره کرد که منطق احتمالات در روایت را بررسی کرده است. همچنین می‌توان به کتاب سیمور چتمن (Seymour Chatman) به نام داستان و گفتمان: ساختار روایی در داستان و فیلم اشاره کرد و نیزمطالعات نشانه‌شناسی شخصیت در اوژنی گرانده، اثر اونوره دوبالزاک از سوی رولان هنن (Roland Le Huenen) و پل پرون (Paul Perron).
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,765
46,781
مدال‌ها
7
شلومیث ریمون کنان (Shlomith Rimmon-Kenan) نیز مروری بر ساختارهای روایی داستان انجام داده که نگاهی نو به چگونگی تحلیل تلقی می‌شود. پل پرون در نشانه‌شناسی و رمان مدرن، میان نشانه‌های چندگانه‌ی درون رمان‌های کانادایی تمایز قائل شده و دستور روایی براساس نظریه‌ی نشانه‌شناختی کنشی، شناختی و عاطفی را به نگارش درآورده است. ولادیمیر کریسینوفسکی (Wladimir Krysinski) تلاش کرده است که رمان را به‌مثابه‌ی فرایند نشانه‌ای انگیخته شده از لحاظ تاریخی بررسی کند.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مخاطب رمان برتر
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
Dec
7,765
46,781
مدال‌ها
7
لورتی الگوهای ساختاری نخستین را مورد تردید قرار داده و بر روابط میان روایت‌ها در ژانرها و چارچوب‌های معرفت‌شناختی تجدید نظر کرده است. سیلورمن با تمرکز بر تحلیل روان‌کاوانه در نشانه‌شناسی، نشانه‌شناسی پساساخت‌گرا را مورد نقد قرار داده و بر تفاوت‌های جنسیتی و محتویات آن (دلالت، گفتمان، فردیت) و نیز بر شرح نشانه‌شناختی آن تأکید کرده است. این مطالعات، نشانه‌شناسی ادبی را به سوی نشانه‌شناسی اجتماعی و مطالعات فرهنگی سوق داده است(Silverman, 1983: Viii).
 
بالا پایین