Puyannnn
سطح
4
مهمان
- Sep
- 13,532
- 22,013
- مدالها
- 3
نمایشنامه «عروسکخانه» نوشته ربهکا گیلمن با ترجمه مسعود فرهمندفر توسط انتشارات سیاهرود منتشر شد. این نمایشنامه بدلسازی نمایشنامه مشهور «عروسکخانه» هنریک ایبسن است. عروسکخانه، نمایشنامهای است در سه بخش. ربهکا کلر گیلمن، نمایشنامهنویس 56 ساله امریکایی، مشاور هنری تئاتر گودمن در شیکاگو و مدرس نمایشنامهنویسی در دانشگاه نُورث وسترن در ایلینوی است. او نمایشنامهنویسی را در 18 سالگی آغاز کرد و در این مسیر از شیوه بزرگانی همچون کریل چرچیل و دونالد مارگولیس و والاس شاون تاثیر پذیرفته است. نمایشنامههای گیلمن به مسائل مهم و گاه بحثانگیزِ جامعه کنونی امریکا میپردازد و در تمام آنها میکوشد افراد را در موقعیتهای پیچیده و گاه پرتناقض قرار دهد. از میان آثار نمایشی او میتوان به «سرزمین اسبهای کوچک»، «گناه من و دیگر هیچ»، «جنایت قرن»، «شکوه زندگی»، «پسران به خانه برمیگردند» و «دل، شکارچی تنها» اشاره کرد. نمایشنامههای گیلمن جوایز بسیاری را برای او به ارمغان آوردهاند. از جمله جایزه هارپرلی، جایزه ایونینگ استار، جایزه پرنس و جایزه گوگنهایم. گیلمن نمایشنامه عروسکخانه را در سال ۲۰۱۰ منتشر کرد که نوعی پاستیش (pastiche) یا بدلسازی از عروسکخانه (۱۸۷۹) اثر کلاسیک هنریک ایبسن است. پاستیش یا بدلسازی در واقع اقتباس یا تقلیدی آگاهانه از اثر یا آثار پیشین است که در نوشتار پسامدرن جایگاه ویژهای دارد و نشاندهنده بینامتنیت است. گیلمن مانند ایبسن، نمایشنامهاش را در سه پرده تنظیم کرده و با اقتباسی جسورانه و خلاقانه، نورا، شخصیت اصلی نمایشِ ایبسن را به هزاره سوم آورده است و نشان میدهد، بهرغم گذر زمان و پیشرفتهای فراوان در علم و فناوری و مسائل مربوط به حقوق بشر، هنوز برخی نگاهها و نگرشها تغییر نکردهاند. نورای هنریک ایبسن همسری غمگین است که در پایان نمایش تصمیم میگیرد همسر و منزل خویش را ترک کند و این عمل، با توجه به بافت اجتماعی و فرهنگی آن زمان، یعنی اواخر قرن نوزدهم، در حکم نوعی بیانیه بود. صدای کوبیدن در از سوی نورا در سراسر جهان شنیده شد. اما نورای ربهکا گیلن در هزاره سوم و در عصر ما زندگی میکند (سال انتشار اثر: ۲۰۱۰). نورای گیلمن نیاز به کوبیدن در ندارد