جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی آشنائي با نمايشنامه نويسي همراه با تمرين

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته نمایش‌نامه توسط ~Fateme.h~ با نام آشنائي با نمايشنامه نويسي همراه با تمرين ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 681 بازدید, 40 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته نمایش‌نامه
نام موضوع آشنائي با نمايشنامه نويسي همراه با تمرين
نویسنده موضوع ~Fateme.h~
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط ~Fateme.h~
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,790
15,458
مدال‌ها
6
به طور مثال اتوبوسی به نام هوس نمايشنامه‎اي از تنسی ويليامز است كه توسط الياكازان به فيلم درآمده است اما در اين فيلم باتوجه به ماده اوليه آن كه نمايشنامه و محيط‎هاي غير متنوع بوده است، با مكان‎هاي بسته مواجهيم و بيان سينمايي و جلوه‎هاي تصويري و غيره در آن مد نظر نبوده است. اين مبحثي‎است كه البته بسيار جاي بحث و اختلاف بوده است. اگر سينما، تئاتر و يا هر هنر ديگري به نوعي بازتاب خاصي از زندگي در ذهن هنر و عبور از صافي انديشه و خيال او و پس انعكاس دوباره و ديگرگونه آن است، سينما هم امكاني‎ست كه از بخشي از ظرفيت‎هاي آن براي عمومي‎تر كردن و گسترده‎تر كردن تأثير يك اثر هنري، و ايجاد امكان تماشاي آن براي افراد بيشتر، در ساخت بعضي از آثار مورد استفاده قرار گرفته است. اما از آنجا كه داستان نمايشنامه‎ها معمولاً در محيط‎هاي غيرمتنوعي توسط نويسنده براي اجراي تئاتري تصور و تجسم شده‎اند، در تبديل به سينما، فاقد آن جذابيت‎هاي معمول و متوقع از سينما و امكانات فوق‎العاده آن است كه به خودي خود ضعف نيست كه تنها ناشي از تفاوت اين دو ظرف بياني است.
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,790
15,458
مدال‌ها
6
هملت اثر شكسپر نيز، با تصور اجراي نمايش نوشته شده است چرا كه در زمان شكسپير اصولاً سينمايي در كار نبوده است، اما تنوع مكاني در آثار اين نويسنده بزرگ معمولاً بيشتر از سايرين است ولي با اينحال باز هم چندان گسترده و پراكنده نيست. اما اين نكته باعث نمي‎شود كه از ديدن چندين و چندباره فيلم هملت اثر شکسپير و به کارگردانی كوزينتسف لذت نبريم. هرچند محور اصلي كسب اين لذت، خود نمايشنامه و محتوا و ساخت قوي و ارزشمند آن باشد. در بحث تفاوت سينما و تئاتر، بيش از آنكه به تفاوت‎هاي بياني توجه شود، مي‎توان به تفاوت‎هاي عناصري كه به نوعي به يكديگر شباهت يا نزديكي دارند اشاره كرد كه به طور مثال يكي بحث بازيگري‎ست. همه بازيگران، بازيگري در تئاتر را مادر بازيگري در سينما و اصل مي‎دانند و گفته مي‎شود همه كساني كه بازيگران خوبي در عرصه تئاتر هستند،‌ مي‎توانند بازيگران خوبي درعرصه سينما نيز باشند، اما بازيگران خوب سينما، لزوماً بازيگران خوبي در صحنه تئاتر نيستند!
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,790
15,458
مدال‌ها
6
تداوم حس و تكنيك در روند بازيگري و نقش‎آفريني در تئاتر، در مقابله با تنظيم حس و امكان قطع فيلم‎برداري و دوباره فيلم برداري در سينما مطرح مي‎شود كه خودبه خود نشانگر تفاوت‎ها و ويژگي‎هاست نه ضعف يكي و قوت ديگري. كمااينكه يك بازيگر سينما مي‎تواند مدعي شود از آنجا كه در مكانهاي مختلف و با حضور عوامل پشت صحنه و از جمله قطع دوربين، بايد به نوعي بازي كند كه تداوم حس و تكنيك تداوم خودش را در شكل‎نهايي حفظ كرده باشد، پس كار به مراتب مشكل‎تري است از انجام همين كار در نمايش، كه قطع نمي‎شود و بازيگر مي‎تواند حالتش را ادامه دهد. همان‎طور كه گفته شد، اينها از جمله مباحثي‎ست كه در قياس اين دو هنر مي‎توان گفت. بهرحال هر دوي اينها، فيلم‎نامه و نمايشنامه، بخش و عنصري از يك هنر هستند و به خودي خود كامل نيستند. از آنجا كه ديالوگ و گفتگو در سينما و فيلم‎نامه نويسي مطرح است، و شاكله نوشتاري اين هر دو به هم نزديك است، به نوعي از يك سنخ محسوب مي‎شوند و اگر بخواهيم مي‎توانيم بگوئيم كه هنرهاي نمايشي شامل دو بخش تئاتر و سينما مي‎باشد و ادبيات نمايشي شامل نمايشنامه و فيلم‎نامه.
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,790
15,458
مدال‌ها
6
پلان، سكانس، براي تقسيم و بخش بندي زماني- مكاني فيلم نامه عنوان مي‎شود و در شكل نهايي، يك فيلم‎نامه دكوپاژ شده، يعني همراه با ذكر دقيق محل دوربين فيلم‎برداري چگونگي قرار گرفتن اشخاص در قاب دوربين و روي پرده، مي‎باشد كه شامل اصطلاحات فراواني از جمله كلوزآپ، آورشولدر و غيره است كه به زواياي دوربين و محل استقرار آن اشاره دارد يا اصطلاحاتي كه به نوع به كارگيري لنز اشاره مي‎كند…
پيش از ورود به بخش توضيح عناصر دخيل در نمايشنامه، گمان نميكنم لازم باشد در توضيح تفاوت شاكله شعر با نمايشنامه چندان درنگ كرد. قصد ورود به تفاوت‎هاي بيان شعري و بيان نمايشي نيز طاقت‎فرساست. شعر براي خواندن است و شنيدن. شعر گفته مي‎شود. يا آنكه به قولي، شعر گفته و نوشته مي‎شود. يا شعر شنيده مي‎شود. برخي مي‎گويند هم شعر ديده ميشود. شعر اتفاق مي‎افتد. شعر جاري مي‎شود و …
تنها براي ايجاد تنوع و حظ بصري و دروني براي خواننده اين متن يك ترانه- تصنيف كوتاه آورده مي‎شود:
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,790
15,458
مدال‌ها
6
اين پرنده‎ي بيمار خسته
كنجك آشيانش نشسته
خيره مانده نگاهش به سنگي
با دلش بال و پر را شكسته
آسمان دلش گريه بار است
گريه چه؟ در نهان خون به كار است
هر چه باغ و برش سنگسار است
او دوبال خيالش نبسته
مي‎پرد مي‎پرد مي‎پرد او
او رها او رها او رها هو
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,790
15,458
مدال‌ها
6
البته خالي از لطف نيست كه همينجا اشاره به نوعي از شعر شود كه به شكل گفتا شنود سروده شده و در واقع مناظره وار است. مثلاً گفتگوي پروانه با شمع، و غيره…. ممكن است در مهد كودك‎ها يا مدارس، كساني در نقش دو طرف اين گفتگوها و مناظره شعري، قرار بگيرند و براي عده‎اي هم اين رد و بدل شدن كلام را نمايش بدهند… اما مسلم است كه آنها نه موفق به اجراي يك تئاتر شده‎اند و نه شاعر، نمايشنامه خلق كرده است. در نمايشنامه، اشخاص، داراي اعمال و گفتار هستند. دست به عمل مي‎زنند. با موانعي روبرو مي‎شوند. در حال كشمكش و ستيز هستند. با بحران روبرو مي‎شوند. نمايشنامه داراي طرح داستاني‎ست. گفتگوهاي نمايشي كاركردهاي مختلفي همچون افشاي شخصيت، پيش برد طرح داستاني و … دارد. بهرحال، گفته شده است كه منظومه‎هاي ادبيات فارسي نزديكي‎هايي با نمايشنامه‎هاي خواندني (غيرنمايشي) دارند به خصوص آنها كه از صنعت مناظره برخوردار بوده‎اند كه در ادبيات فارسي داراي پيشينه مي‎باشد همانند مناظره ميان خسرو و فرهاد در خسرو و شيرين اثر نظامي گنجوي و در ظاهر نگاشتن آن شبيه بخشي از نمايشنامه هم هست. به طور مثال:‌
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,790
15,458
مدال‌ها
6
از مناظره خسرو با فرهاد
نخستين بار گفتش: كز كجايي؟
بگفت از دار ملك آشنايي!
بگفت آنجا به صنعت در چه كوشند؟
بگفت اندوه خرند و جان فروشند!
كه همين فراز را مثلاً مي‎توان اينگونه تصور كرد و نوشت:
خسرو : نخستين بار گفتش: كز كجايي؟
فرهاد: «بگفت: از دار ملك آشنايي
خسرو: بگفت: آنجا به صنعت درچه كوشند؟،
فرهاد: بگفت: اندوه خرند و جان فروشند!
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,790
15,458
مدال‌ها
6
تمرين
سعي كنيد شروع يك نمايشنامه را به صورت كوتاه بنويسيد. در اين شروع شما صحنه و فضايي را در نظر بگيريد و آن را مختصراً توضيح دهيد. همچنين اشخاصي را براي اين نمايشنامه فرضي و ناكامل در نظر بگيريد. در اين تمرين مهم نيست كه شما داستان و موضوع خاصي مد نظر داشته باشيد. بلكه كافي‎ست تا اشخاصي به هر تعداد در صحنه داشته باشيد و با هم گفتگو كنند. در اين تمرين، ميزان شناخت اوليه شما از شاكله كلي متن نمايشي مد نظر قرار مي‎گيرد.
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,790
15,458
مدال‌ها
6
همچنين، بعد از اين كار، سعي كنيد همه آنچه را سعي كرده‎ايد به صورت نمايشنامه بنويسيد، اينبار به صورت داستان بازنويسي كنيد.
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,790
15,458
مدال‌ها
6
در شكل اول،‌ شما اين نكته را در نظر داريد كه قرار است متن براي تماشاگر و روي صحنه اجرا شود و در شكل دوم، شما به اين نكته توجه داريد كه متن قرار است توسط خواننده روي كاغذ خوانده شود.
 
بالا پایین