- Apr
- 9,790
- 15,458
- مدالها
- 6
به طور مثال اتوبوسی به نام هوس نمايشنامهاي از تنسی ويليامز است كه توسط الياكازان به فيلم درآمده است اما در اين فيلم باتوجه به ماده اوليه آن كه نمايشنامه و محيطهاي غير متنوع بوده است، با مكانهاي بسته مواجهيم و بيان سينمايي و جلوههاي تصويري و غيره در آن مد نظر نبوده است. اين مبحثياست كه البته بسيار جاي بحث و اختلاف بوده است. اگر سينما، تئاتر و يا هر هنر ديگري به نوعي بازتاب خاصي از زندگي در ذهن هنر و عبور از صافي انديشه و خيال او و پس انعكاس دوباره و ديگرگونه آن است، سينما هم امكانيست كه از بخشي از ظرفيتهاي آن براي عموميتر كردن و گستردهتر كردن تأثير يك اثر هنري، و ايجاد امكان تماشاي آن براي افراد بيشتر، در ساخت بعضي از آثار مورد استفاده قرار گرفته است. اما از آنجا كه داستان نمايشنامهها معمولاً در محيطهاي غيرمتنوعي توسط نويسنده براي اجراي تئاتري تصور و تجسم شدهاند، در تبديل به سينما، فاقد آن جذابيتهاي معمول و متوقع از سينما و امكانات فوقالعاده آن است كه به خودي خود ضعف نيست كه تنها ناشي از تفاوت اين دو ظرف بياني است.