جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی آشنايي با نمايش نامه نويسي

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته نمایش‌نامه توسط شاهدخت با نام آشنايي با نمايش نامه نويسي ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 242 بازدید, 13 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته نمایش‌نامه
نام موضوع آشنايي با نمايش نامه نويسي
نویسنده موضوع شاهدخت
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط شاهدخت
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Jun
12,793
40,237
مدال‌ها
25
آشنايي با نمايش نامه نويسي
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Jun
12,793
40,237
مدال‌ها
25
نمايش نامه چيست ؟
نمايش نامه همانطور که از نامش پيدا است داستاني است به منظور اجرا شدن بر صحنه تئاتر نوشته مي شود. نمايش نامه نويسي نوع ادبي خاصي است که با داستان نويسي تفاوت بسيار دارد. نمايش نامه نويس ملزم به رعايت اصول و قوانين خاصي است که نوع نوشته آن را از ساير انواع داستان نويسي متمايز مي سازد .
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Jun
12,793
40,237
مدال‌ها
25
تاريخچه نمايش نامه نويسي
تاريخچه نمايش نامه نويسي به تراژدي هاي يونان باستان برمي گردد. اولين کسي که اقدام به بررسي و تدوين اصول و مباني نمايش نامه نويسي کرد ارسطو بود .ارسطو نمايش نامه را متشکل از شش جز مي دانست . اجزاي اصلي نمايش نامه از ديدگاه ارسطو شامل داستان ،اخلاق ، گفتار ، فکر ، صحنه آرايي و آواز بودند که در ادامه به اختصار هريک از اين اجزا را تعريف خواهيم کرد.
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Jun
12,793
40,237
مدال‌ها
25
1) طرح يا داستان: از ديدگاه ارسطو اولين ومهمترين جز نمايش نامه طرح يا داستان است . طرح يا داستان عبارت است از روايت منطقي ماجرا با رعايت روابط علت و معلولي بين حوادث .
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Jun
12,793
40,237
مدال‌ها
25
2) اخلاق ياشخصيت: منظور از اخلاق يا شخصيت توصيف مناسب خلقيات و ويژگي هاي شخصيت هاي داستان است .

3) گفتاريا بيان: گفتار يا بيان معادل امروزي ديالوگ به معنا ي گفتگو است . در نمايش نامه بايد کليه مکالمات بين شخصيت هاي نمايش نامه با رعايت اصول نمايش نامه نويسي نوشته شود .
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Jun
12,793
40,237
مدال‌ها
25
4) فکر:عقيده و ايدئولوژِي حاکم بر فضاي داستان که به نظر ارسطومبين طرز تفکرنمايش نامه نويس است.

5) منظره يا صحنه آرايي:از ديدگاه ارسطو طراحي صحنه غير هنري ترين بخش در نوشتن يک نمايش نامه است .

6) آوازيا موسيقي: از ديدگاه ارسطو استفاده از غالب نظم در نمايش نامه منجر به موزون تر شدن روند ماجرا خواهد شد .
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Jun
12,793
40,237
مدال‌ها
25
اصول و مباني نمايش نامه نويسي

مقدمه چيني : مقدمه چيني شامل ارئه اطلاعات اوليه به مخاطب است . ارئه اين اطلاعات اوليه بايد به گ.نه اي باشد که مخاطب را کنجکاو و مشتاق به دنبال کر ن داستان نمايد . در صورتي که نمايش نامه نويس براي نمايش نامه خود مقدمه در نظر نگيرد منجر به سردرگمي مخاطبان خواهد شد .
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Jun
12,793
40,237
مدال‌ها
25
شخصيت پردازي : شخصيت پردازي يکي از مهمترين کارهايي است که نمايش نامه نويس بايد به آن توجه کند . در صورتي که شخصيت هاي نمايش نامه به درستي شخصيت پردازي نشده باشد مخاطبان تاانتهاي ماجرا نمي توانند با اين شخصيت ها ارتباط برقرار کنند .در شخصيت پردازي شخصيت هاي نمايش نامه بايد به تمام ابعاد شخصيت افراد اعم از روحي ، رواني ، فيزيکي ، اعتقادي ، فرهنگي عاطفي و اجتماعي توجه کرد .
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Jun
12,793
40,237
مدال‌ها
25
گره افکني : گره افکني درنمايش نامه به معني ايجاد چالش هاي فرعي به منظور رفع يکنواختي و ايجاد سوال در ذهن مخاطب است . ايجاد حس دلهره: ايجاد حس دلهره به دنبال گره افکني منجر به افزايش ميزان هيجان در روند نمايش نامه است .
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
Jun
12,793
40,237
مدال‌ها
25
ايجاد حس دلهره: ايجاد حس دلهره به دنبال گره افکني منجر به افزايش ميزان هيجان در روند نمايش نامه است .
درگيري و اوج : در فضاي هيجان قهرمان داستان با يد تصميماتي اتخاذ کند کنه که تائيد کننده اهداف اصلي نمايش نامه باشند و اين اوج درگيري دريک نمايش نامه است .
 
بالا پایین