- Dec
- 3,025
- 5,436
- مدالها
- 3
نظریه های سنتی اخلاقی، تمایز بین ارزش ابزاری و درونی را تلفیق میکنند.طبیعت از لحاظ ابزاری ارزشمند تلقی میشود و بعضی وجوه اشخاص ( یا دقیق تر ، عوامل ) به صورت درونی، ارزشمند شمرده میشود . در حدی که بعضی از حیوانات در این وجوه مشترکند، در همان حد آنها به صورت درونی ارزشمند محسوب می شوند. اما واضح است که هیچ چیز بیجانی به این صورت مد نظر قرار نمیگیرد.
محیط گرایان متعددی میخواهند که از این نظریه های ارزشی شخصمحور یا عاملمحور جدا شوند و مفهوم ارزش درونی رابه طبیعت بسط دهند.
البته تعبیر " ارزش درونی" مبهم است؛ اما میتوان آن را به این طریق توضیح داد: ظاهرا برخی محیطگرایان مدعی اند که طبیعت به طور مستقل از هر ارجاعی به علائق، حالات ذهنی یا امیال انسان ( یا حیوان) ارزشمند است. بدون توانایی بسط دادن مفهوم "ارزش مستقل طبیعت"، دلیلی واقعی برای تلقیکردن کوهها، جنگلها و خاک به عنوان بخشی از اجتماع بسط یافته اخلاقی نداریم،
البته ممکن است فردی عقیده داشته باشد که ما وظیفه داریم رودخانه ها را آلوده نکنیم، بنابراین حفاظت رودخانه ها را به عنوان نتیجه برخورداری از حفاظت اخلاقی در نظر میگیرند، اما این وظیفه به طور واقعی رودخانهها را به خاطر چیزی مربوط به خودشان مورد توجه قرار نمیدهد. بنابراین به نظر میرسد که ارائه دلیل برای بیان دیدگاهی گستردهتر از اجتماع اخلاقی، به این توافق ما بستگی دارد که ارزشهای مستقلی در طبیعت وحود دارند.
محیط گرایان متعددی میخواهند که از این نظریه های ارزشی شخصمحور یا عاملمحور جدا شوند و مفهوم ارزش درونی رابه طبیعت بسط دهند.
البته تعبیر " ارزش درونی" مبهم است؛ اما میتوان آن را به این طریق توضیح داد: ظاهرا برخی محیطگرایان مدعی اند که طبیعت به طور مستقل از هر ارجاعی به علائق، حالات ذهنی یا امیال انسان ( یا حیوان) ارزشمند است. بدون توانایی بسط دادن مفهوم "ارزش مستقل طبیعت"، دلیلی واقعی برای تلقیکردن کوهها، جنگلها و خاک به عنوان بخشی از اجتماع بسط یافته اخلاقی نداریم،
البته ممکن است فردی عقیده داشته باشد که ما وظیفه داریم رودخانه ها را آلوده نکنیم، بنابراین حفاظت رودخانه ها را به عنوان نتیجه برخورداری از حفاظت اخلاقی در نظر میگیرند، اما این وظیفه به طور واقعی رودخانهها را به خاطر چیزی مربوط به خودشان مورد توجه قرار نمیدهد. بنابراین به نظر میرسد که ارائه دلیل برای بیان دیدگاهی گستردهتر از اجتماع اخلاقی، به این توافق ما بستگی دارد که ارزشهای مستقلی در طبیعت وحود دارند.