مکانیسم
برخلاف هارپسیکورد و پیانو که با فشار یا نگه داشتن کلید یا پدال کمکم صدا قطع میشود، نتهای ارگ بادی تا زمانی که یک شستی یا یک پدال را فشار میدهیم ادامه مییابد و هوا نیز از درون لوله مربوط به آن شستی عبور میکند.
ارگ معمولاً پنج ردیف شستی یا کلید و جایگاهی برای پدالهای متعدد دارد. گاهی نوازنده ارگ این پدالها را با پاهای خود و با استادی هرچه تمام تر مینوازد. برخلاف پیانو، شدت فشردن شستیها تغییری در شدت صدای تولید شده ایجاد نمیکند، اما نوازنده ارگ به وسیله اهرمهای قطع و وصل که خود آنها را تنظیم میکند و همچنین ابزاری که آن را کلیدهای قطع صدا مینامند، با قطع و وصل جریان هوا درجه صدا را تغییر میدهد. سایر حالتها هنگامی تأثیر میگذارند که نوازنده به صفحه کلید دیگری رجوع کند یا پدالها را به کار گیرد. بسیاری از ارگها دارای پدال هارمونیوم نیز هستند که به آنها فرصت میدهد تا سطح صدا را به تدریج کم یا زیاد کنند.
پیکر این ساز بسیار بزرگ و صدای آن بسیار حجیم و پر طنین است رنگهای درخشان ارگهای بادی که در مراسم مذهبی کلیساها اجرا میشود، فضای زیبایی به این مراسم میبخشد. آهنگسازان بزرگی برای این ساز آهنگسازی کردهاند که مشهورترین آنها باخ میباشد.
جیمی اسمیت با نواختن ارگ برقی هموند در دهه ۱۹۵۰ این ساز را وارد دنیای موسیقی جاز کرد.