Puyannnn
سطح
4
مهمان
- Sep
- 12,928
- 21,871
- مدالها
- 3
برای مثال فردی ماهیت یک عید را مدنظر دارد و طرف مقابل ماهیت عقدی دیگر را به شکلی که الف قصد انعقاد هبه را دارد اما طرف مقابل به گمان بیع اراده اش را ابراز می کند.
در اینجا به علت عدم مطابقت اراده ها عقد باطل می باشد.
در مورد دیگر اگر هر یک از طرفین معامله مال یا عملی را مد نظر داشته باشد در حالی که طرف مقابل مال یا عملی دیگر را مد نظر دارد.
برای مثال شخصی چند قطعه زمین در یک مکان معین دارد و الف می خواهد قطعه زمین شماره ۱ را بفروشد اما طرف مقابل با این قصد که زمین شماره ۲ مورد معامله است قبول می کند در اینجا عقد باطل است به دلیل اینکه اراده ها با هم مطابق ندارند.
در موارد دیگر مثل اشتباه در وصف اساسی موضوع معامله که این اشتباه هم باعث بطلان عقد می شود.
برای مثال فرد انگشتری را می خرد به این عنوان که طلا باشد اما بعد معلوم می شود که انگشتر مزبور بدلی بوده در اینجا عقد باطل است.
اشتباه در شخصیت طرفین در موردی که شخصیت فرد علت اصلی و عمده عقد است نیز سبب بطلان عقد است در عقود رایگان و مبتنی بر احسان و نکاح شخصیت علت اصلی عقد است و اگر اشتباهی رخ دهد عقد باطل است.
برای مثال در خانواده ای دخترانی دوقلو وجود دارد و پسر با مشاهده قبلی یکی از این دو به خواستگاری ایشان می رود اما خانواده دختر آن یکی را حاضر می کند در نهایت پسر با اشتباه به سر می برد و با وی ازدواج می کند که اینجا عقد باطل هست.
اشتباه در میزان مانند اینکه فردی به واسطه اشتباه اقدامی انجام دهد برای مثال وارث با این تصور که موصی به از ثلث ترکه کمتر است آن را به نام موصی له سند بزند اما بعد معلوم شود در محاسبات خود اشتباه کرده است و از آن میزان بیشتر است پس چون در اشتباه بوده عمل وی باطل است
اشتباه اما در مواردی باعث ایجاد حق فسخ می شود و در موارد دیگر هیچ تاثیری در عقد ندارد.
برای مثال اشتباه در قیمت یا ارزش مورد معامله ایجاد خیار غبن می کند.
در مقابل اشتباه در انگیزه فرد در معامله بی تاثیر است.
اکراه
اکراه حالت دیگری است که عیب در اراده ایجاد می کند و باعث می شود فرد نتواند آزادانه در انعقاد عقد تصمیم بگیرد. زیرا انعقاد عقد در اثر فشار و تهدید بیرونی شخصی دیگر واقع شده است.
در اکراه باید دو قسمت را در نظر گرفت گاهی اکراه جنبه اجبار به خود می گیرد و شخص اصلا قصدش برای انعقاد عقد از بین می رود در اینجا عقد باطل است.
برای مثال الف با اسلحه ب را مجبور به امضای سند نوشته شده می کند اینجا عقد باطل است.
اما در موردی اکراه معنوی است و به این شدت نمی باشد و رضایت طرف را مخدوش می کند.
برای مثال الف ب را تهدید می کند که اگر خانه اش را به فلان قیمت نفروشد به خانواده وی آسیب می رساند در این جا عقد غیر نافذ است و با تنفیذ یا رد ب تکلیف عقد مشخص می شود.
در اینجا به علت عدم مطابقت اراده ها عقد باطل می باشد.
در مورد دیگر اگر هر یک از طرفین معامله مال یا عملی را مد نظر داشته باشد در حالی که طرف مقابل مال یا عملی دیگر را مد نظر دارد.
برای مثال شخصی چند قطعه زمین در یک مکان معین دارد و الف می خواهد قطعه زمین شماره ۱ را بفروشد اما طرف مقابل با این قصد که زمین شماره ۲ مورد معامله است قبول می کند در اینجا عقد باطل است به دلیل اینکه اراده ها با هم مطابق ندارند.
در موارد دیگر مثل اشتباه در وصف اساسی موضوع معامله که این اشتباه هم باعث بطلان عقد می شود.
برای مثال فرد انگشتری را می خرد به این عنوان که طلا باشد اما بعد معلوم می شود که انگشتر مزبور بدلی بوده در اینجا عقد باطل است.
اشتباه در شخصیت طرفین در موردی که شخصیت فرد علت اصلی و عمده عقد است نیز سبب بطلان عقد است در عقود رایگان و مبتنی بر احسان و نکاح شخصیت علت اصلی عقد است و اگر اشتباهی رخ دهد عقد باطل است.
برای مثال در خانواده ای دخترانی دوقلو وجود دارد و پسر با مشاهده قبلی یکی از این دو به خواستگاری ایشان می رود اما خانواده دختر آن یکی را حاضر می کند در نهایت پسر با اشتباه به سر می برد و با وی ازدواج می کند که اینجا عقد باطل هست.
اشتباه در میزان مانند اینکه فردی به واسطه اشتباه اقدامی انجام دهد برای مثال وارث با این تصور که موصی به از ثلث ترکه کمتر است آن را به نام موصی له سند بزند اما بعد معلوم شود در محاسبات خود اشتباه کرده است و از آن میزان بیشتر است پس چون در اشتباه بوده عمل وی باطل است
اشتباه اما در مواردی باعث ایجاد حق فسخ می شود و در موارد دیگر هیچ تاثیری در عقد ندارد.
برای مثال اشتباه در قیمت یا ارزش مورد معامله ایجاد خیار غبن می کند.
در مقابل اشتباه در انگیزه فرد در معامله بی تاثیر است.
اکراه
اکراه حالت دیگری است که عیب در اراده ایجاد می کند و باعث می شود فرد نتواند آزادانه در انعقاد عقد تصمیم بگیرد. زیرا انعقاد عقد در اثر فشار و تهدید بیرونی شخصی دیگر واقع شده است.
در اکراه باید دو قسمت را در نظر گرفت گاهی اکراه جنبه اجبار به خود می گیرد و شخص اصلا قصدش برای انعقاد عقد از بین می رود در اینجا عقد باطل است.
برای مثال الف با اسلحه ب را مجبور به امضای سند نوشته شده می کند اینجا عقد باطل است.
اما در موردی اکراه معنوی است و به این شدت نمی باشد و رضایت طرف را مخدوش می کند.
برای مثال الف ب را تهدید می کند که اگر خانه اش را به فلان قیمت نفروشد به خانواده وی آسیب می رساند در این جا عقد غیر نافذ است و با تنفیذ یا رد ب تکلیف عقد مشخص می شود.