تا چند دهه اخیر کمتر کسی یادگیری را نوعی مهارت می دانست و تمامی توجه ها به سمت ضریب هوشی (IQ) و راه هایی برای افزایش هوش بود.
در واقع مردم فکر می کردند توانایی بالای یک فرد در آموختن ناشی از هوش بالای او بوده و افرادی که در یادگیری عملکرد ضعیفی از خود نشان داده را فردی با بهره هوشی پایین می دانستند.
این تشبیه باعث آزار روحی خیلی از کودکان دانش آموز می شد و از این که آن ها را فردی کند ذهن می دانستند سرافکنده می شدند.
این در حالی است که امروزه دیگر تقریبا تمامی افراد به این موضوع پی برده اند که یادگیری یک مهارت بوده و هر فردی ممکن بوده برای یادگیری از یک روش به خصوصی نتیجه بهتری را دریافت نموده و از نتیجه دیگر چندان به موفقیت نرسد.