جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی انتقاد سازنده چیست و چطور باید انتقاد کنیم؟

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش نقد توسط Tara Motlagh با نام انتقاد سازنده چیست و چطور باید انتقاد کنیم؟ ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 1,136 بازدید, 91 پاسخ و 5 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش نقد
نام موضوع انتقاد سازنده چیست و چطور باید انتقاد کنیم؟
نویسنده موضوع Tara Motlagh
تاریخ شروع
پاسخ‌ها 0
بازدیدها 0
اولین پسند نوشته 0
آخرین ارسال توسط Tara Motlagh
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,551
44,599
مدال‌ها
7
نگویید من از رفتارهای تو یا کار و اثری که خلق کرده‌ای خوشم نمی‌آید. احتمالا شنونده با خودش فکر می‌کند که کدام رفتار یا کدام اثر؟ آیا واقعا رفتاری از من او را ناراحت کرده است یا کلا از من خوشش نمی‌آید؟
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,551
44,599
مدال‌ها
7
سعی کنید دقیقا درمورد همان مسئله‌ای که شما را ناراحت کرده یا به نظرتان اشتباه است حرف بزنید. جزئی صحبت کنید و به موارد خاص اشاره کنید تا مخاطب متوجه منظور دقیق شما شود. به این ترتیب او خواهد فهمید که شما با کلیات اثر یا رفتار او مشکلی ندارید و صرفا مسئله‌ای جزئی به نظرتان اشتباه و غلط آمده است.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,551
44,599
مدال‌ها
7
۱۰. به او نگویید که اشتباه می‌کند

صادر کردن حکم کلی و مشخص کردن درست یا غلط بودن رفتار یا کار کسی، باعث ایجاد احساس منفی در او خواهد شد. علاوه‌براین، افراد با شنیدن عباراتی که آن‌ها را از منظر درست یا غلط بودنشان مورد بررسی قرار می‌دهند احساس خواهند کرد که درحال قضاوت شدن هستند.
واقعیت هم جز این نیست. وقتی کسی را از نظر درست یا غلط بودن بررسی می‌کنید، از انتقاد سازنده دور و به قضاوت نزدیک شده‌اید.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,551
44,599
مدال‌ها
7
به مخاطبتان نگویید که این طرز رفتار و یا این کار یا اثر خلق‌ شده اشتباه یا به‌درد نخور است. او در مقابل جملاتی که از این جنس هستند جبهه می‌گیرد و می‌خواهد اثبات کند که اشتباه نکرده است و احتمالا کارتان به درگیری لفظی خواهد کشید.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,551
44,599
مدال‌ها
7
به او بگویید که فکر می‌کنید اگر به جای فلان کار، کار دیگری انجام می‌داد بهتر بود. یا این بخش از اثرش اگر این‌گونه بود بی‌شک بهتر و جذاب‌تر میشد. این جملات تاثیر بهتری را در شنونده خواهند گذاشت و او به حسن نیت شما اعتماد خواهد کرد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,551
44,599
مدال‌ها
7
۱۱. مکالمه داشته باشید

حرف بزنید. از تک‌گویی و مونولوگ بپرهیزید و اجازه بدهید که مخاطبتان هم حرف بزند و از خودش دفاع کند.
شاید او حرف‌هایی داشت که با شنیدن آن‌ها قانع شدید که کار درستی را انجام داده است. مکالمه داشتن و گفت‌وشنود باعث می‌شود که به سادگی طرف مقابل را مورد تحکم قرار ندهید و به او حق دفاع از خودش را بدهید.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,551
44,599
مدال‌ها
7
۱۰. پرورش روحیه انتقادپذیری

علاوه بر دانستن شیوه مناسب انتقاد سازنده، انتقاد پذیر بودن هم اهمیت زیادی دارد. درصد زیادی از افراد به این دلیل که ابدا انتقادپذیر نیستند نمی‌توانند ارتباط درستی با دیگران برقرار کنند یا در کارشان پیشرفت داشته باشند.
به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید داشتن روحیه انتقادپذیری هم بخشی از انتقاد سازنده و برقراری ارتباط مناسب با دیگران است. با به‌کارگیری روش‌های زیر می‌توانید روحیه انتقادپذیری را در خودتان پرورش دهید:
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,551
44,599
مدال‌ها
7
۱. گوش کنید

زمانی که اولین نشانه‌های انتقاد را شنیدید و درک کردید، به خودتان مسلط شوید. کاری انجام ندهید و گارد نگیرید. درعوض گوش کنید و سعی کنید شنونده‌های خوبی باشید.
سعی کنید هیچ واکنشی نشان ندهید. به این فکر کنید که چند ثانیه زمان برای تسلط به خود عدد چشم‌گیری نیست اما می‌تواند جلوی دردسرهای زیادی را بگیرد و از نتایج منفی جلوگیری کند.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,551
44,599
مدال‌ها
7
۲. به فواید انتقاد سازنده فکر کنید

همیشه خوردن دارو سخت است! این قاعده برای دریافت انتقاد هم صدق می‌کند.
ممکن است زمانی که انتقاد می‌شنوید احساس خوبی نداشته باشید اما با فکر کردن به اینکه شنیدن انتقاد می‌تواند برای شما سازنده و پیش‌برنده باشد، می‌توانید ساده‌تر از همیشه انتقادات را قبول کنید. شاید در وهله اول تلخ و گزنده به نظر برسد اما در نهایت به شما کمک خواهد کرد که نقایص کارتان را ببینید و بهبود چشمگیری پیدا کنید.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,551
44,599
مدال‌ها
7
۳. سوال بپرسید

یکی از راه‌های جلوگیری از واکنش منفی نسبت به انتقاد، پرسیدن سوال است. زمانی که سوال می‌پرسید از ابهام در انتقادی که شنیدید خواهید کاست و این توانایی را پیدا می‌کنید که دقیقا متوجه شوید منظور منتقدتان چیست.
از او بخواهید با ذکر مثال برای شما توضیح بدهد که منظورش چیست تا مطمئن شوید که برداشتتان از حرف‌های او اشتباه نبوده است.
 
بالا پایین