جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی انشا نویسی | نکات مهم برای نوشتن یک انشا خوب و درست

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزشات انشاء‌نویسی توسط -پریزاد- با نام انشا نویسی | نکات مهم برای نوشتن یک انشا خوب و درست ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 700 بازدید, 22 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزشات انشاء‌نویسی
نام موضوع انشا نویسی | نکات مهم برای نوشتن یک انشا خوب و درست
نویسنده موضوع -پریزاد-
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط -پریزاد-
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,269
مدال‌ها
12

مراحل آموزش انشا درحالت کلی :​

در کلاس اوّل ابتدایی تصویر خوانی نوعی انشای شفاهی هست که دانش آموز برداشت خود را از تصویر با بیان یکی ، دو جمله ابراز می کند .

ـ در کلاس دوّم با جمله سازی ها شروع و نهایتاً آمادگی برای انشا نویسی آغاز می شود.

ـ از کلاس سوّم ابتدایی انشا نویسی رسماً آغاز می شود.

ـ کلاس های چهارم و پنجم نیز در استمرار کلاس سوّم انشا نویسی جایگاه خود را پیدا می کند.
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,269
مدال‌ها
12
- تصویر خوانی

۲- بصورت شفاهی مثال : برای «بابا» جمله ای بگو و بنویس


شما برای «بابا» جمله ای دیگر بگو …….


۳- بصورت تمرین و تکرار(جهت تثبیت یادگیری پایدار ):

مثال: من/ من مادرم/من مادَرَم را/ من مادرم را دوست = من مادرم را دوست دارم.

۴- با استفاده از کلمات جمله سازی :

بابا: بابا آب داد.

نان: مادر نان در دست دارد .

۵- تبدیل جمله سازی به انشا(با استفاده از کلمات هم خانواده):
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,269
مدال‌ها
12
مقدمه :در ریاضی اوّل شکلی که مثل بقیه نیست، خطّ بزن.

حالا با بیان کلمات مترادف از لحاظ کاربُردی و مفهوم :

مثال : ماشین ـ خیابان ـ چراغ راهنمایی ـ پلیس ـ تاکسی ـ مردم ـ دوچرخه ـ خط کش

ماشین

خیابان

چراغ راهنمایی

با «و»جملات را به همدیگر وصل و در آخرین جمله نقطه بگذارید.و برای انشای خودتان نامگذاری نمایید.

این روش در کلاس اوّل هم قابل اجراست ، در کلاس دّوم و سوّم جای شکی نیست.
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,269
مدال‌ها
12
هدفهای تدریس انشا:
۱- دانش آموزان بتوانند آنچه را که می اندیشند و می خوانند به دیگری بگویند و بنویسند یعنی انشا کنند.

۲- دانش آموزانی که تخیّلی قوی و استعدادی بیشتر در نویسندگی دارند ، بشناسیم و در مسیری صحیح و موّفق هدایت کنیم.

۳- پرورش قوه ی استدلال ، تفّکر و دقّت دانش آموزان و وادار کردن آنها به درست دیدن و شنیدن و بیان کردن و نوشتن است . {از جمله سازی شفاهی شروع و تا نوشتن مقاله و کسب مهارت در نگارش پیش می روند.} مثال : دانش آموز از روی صفحه ی سفید در کلاس انشا خوانده بود و …
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,269
مدال‌ها
12
مهارت های مورد نیاز برای نگارش انشا:
۱- فکر کردن پیش از نوشتن (مثال : «در گفتن،ضرب المثلی هست می گویند : (حرف را تو دهانت بپز بیرون بده) و یا مصداق :« فکر نیکو طرح ها انداخته طرح ها را بار ها پرداخته » تهیّه طرحِ رووس عناوین و مطالب مورد نظر و مرتبط با موضوع انشا)
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,269
مدال‌ها
12
۲- توجّه به هدف ، (نویسنده ای که هدف و موضوع را فراموش کند ، قادر به ابلاغ پیام خویش نخواهد بود.)

۳- در نظر گرفتن خواننده (مخاطبانِ ما چه کسانی هستند؟)،(نوشته ای کامل و رسا، حدود اطّلاعات و تجربیات خواننده را در نظر گرفته باشد و نوشته باید مطابق درک و فهم خواننده باشد نهایتاً آن نوشته در خواننده ایجاد انگیزه و علاقه نماید).

۴- جمله، (هر چه قدر جمله کوتاه تر باشد (به شرط رسا بودن ، مختصر و مفید)پیام زودتر منتقل می شود. به جای حرف ربط از «،» استفاده نماید.)
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,269
مدال‌ها
12
۵- ساده نویسی: (هر عقل سلیمی ساده نویسی را می پسندد و پیچیده نویسی را ناپسند می دانند.)

۶- پرهیز از به کار بردن لغات و ترکیبات دور از ذهن ،{لغات و اصطلاحات مشکل را باید آن چنان آورد که برای همه قابل فهم باشد.}مثل روزنامه ها و مجلّات .
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,269
مدال‌ها
12

مثال :​

  • استنکاف : خودداری
  • مع ذلک : خلاصه
  • تمرّد : سر پیچی
  • ع*ن قریب: به زودی
  • آخر الامر: سرانجام
۷- رعایت قواعد دستور و زبان فارسی و به کار گرفتن شیوه خطّ فارسی.( املای لغات ـ نشانه گذاری ـ فعل و فاعل و…… سر جای خود باشد.)

۸- به کار بردن افعال در جای معلوم{تا آنجا که ممکن است باید از افعال متعددی استفاده کرد.}دانش آموزان کلاس اوّل و دوّم معمولاً این چنین می نویسند
من کتاب را دوست دارم ـ من مادر را دوست دارم ـ من سگ را دوست دارم ـ و…)

۹- به کاربردن لغات ملموس: ( اصطلاحات یا عباراتی که معانی قطعی و مشخص دارند . مثال جاده ی شنی ـ هوای پاک)
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,269
مدال‌ها
12
۱۰- نشانه گذاری و اهمّیت کاربردی نشانه ها در نگارش .

۱۱- تجدید نظر و اصلاح ، ( پس از نوشتن هر مطلبی لازم است در آن تجدید نظر انجام شود ).



چهار توصیه ی راهبردی برای پرورش بهتر مهارت صحبت کردن در دانش آموزان ابتدایی:​

۱- دانش آموزان را عادت دهید قبل از صحبت کردن ، درباره ی آن چه که می خواهند بگویند،«فکر کنند» کل مطالب را در ذهن خود طراحی کنند(پردازش) و سپس درباره ی آن حرف بزنند . زمانی که پرسشی از دانش آموزان می کنید ، بهتر است به آن ها «فرصتِ فکر کردن» بدهید.
 
موضوع نویسنده

-پریزاد-

سطح
6
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Sep
3,815
13,269
مدال‌ها
12
۲- از دانش آموزان بخواهید تجارب و حاصلِ مشاهدات خارج یا داخل مدرسه را در کلاس بیان کنند. فرصت هایی فراهم آورید (بستر سازی کنید) تا آنان ، تجارب و مشاهدات خود را در گروههای دو یا سه نفری برای یکدیگر بگویند ، درباره ی کتابهایی که خوانده اند، توضیح دهند یا در باره ی دلیل وقوعِ روی دادِ نا خوش آیند ، داستان ارائه دهند.

۳- دانش آموزان را تشویق کنید درباره مسایل گوناگون نظر بدهند و افکار و نظرهای خود را در قالب گفتاری مبسوط بیان کنند ، نه! در قالبِ یک واژه یا یک جمله.
 
بالا پایین