جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی انواع پیرنگ‌ داستان‌ کودک و نوجوان چیست

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جمع‌آوری نکات توسط -pariya- با نام انواع پیرنگ‌ داستان‌ کودک و نوجوان چیست ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 251 بازدید, 22 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته جمع‌آوری نکات
نام موضوع انواع پیرنگ‌ داستان‌ کودک و نوجوان چیست
نویسنده موضوع -pariya-
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط -pariya-
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,363
مدال‌ها
12
تفاوت داستان‌های ماجراجویی و داستان‌های شخصیت محور:
داستان‌های ماجراجویی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، می‌تواند فقط یک شخصیت اصلی نداشته باشد و گروهی از شخصیت‌ها باشند که پی هدف خاصی می‌روند. در این‌طور داستان‌ها شخصیت‌ها می‌توانند فقط و فقط یک اسم باشند یا درنهایت چند ویژگی ظاهری مثل چاقی و لاغری یا چند ویژگی اخلاقی ساده و سطحی مثل شکمو بودن یا علاقه داشتن به بازی‌های کامپیوتری و…
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,363
مدال‌ها
12
اما در داستان‌های شخصیت‌پردازانه، یک شخصیت قهرمان اصلی داریم که خواسته‌هایش، ویژگی‌های اخلاقی‌اش، احساساتش و تغییراتی که در مسیر داستان می‌کند برای ما مهم هستند. ما این شخصیت را دوست داریم، غمش ناراحتمان می‌کند و از شادی‌اش خوشحال می‌شویم. برای ما خود جودی آبوت مهم است و با تغییر احساساتش، احساساتی می‌شویم
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,363
مدال‌ها
12
همدلی در داستان‌های شخصیت محور:
معمولاً این شخصیت‌ها نوعی نقص فیزیکی (آرنولد در کتاب خاطرات سرخپوست پاره‌وقت، پسری است که سرش با بدنش تناسب ندارد، چشمهایش ضعیف است، بینهایت لاغر است و…!)؛ یا ضعف اخلاقی و روانشناختی (پینوکیو دروغ می‌گوید، هاکلبری فین چموش و ناسازگار است)؛ یا شرایط سخت زندگی دارند(سیندرلا، جودی آبوت، هاکلبری فین و…) که همه‌ی اینها رنجی را به وجود می‌آورند که در همان اول داستان احساس همدلی و همذات‌پنداری در مخاطب به وجود می‌آورند.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,363
مدال‌ها
12
گوژپشت نتردام صاحب یک نقص فیزیکی است که باوجود مهربانی و انسان‌مداری‌ای که دارد، همین نقص باعث می‌شود احساس تنهایی و انزوا داشته باشد.

هاکلبری فین به خاطر داشتن پدر الکلی و شرایط ناسازگار زندگی، از خانه فرار می‌کند و…
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,363
مدال‌ها
12
در کتاب اپل و رین، اپل دختر نوجوانی است که مادرش یازده سال پیش، شب کریسمس او را ترک کرده و تمام این سال‌ها اپل پیش مادربزرگش زندگی می‌کرده، حالا بعد از این همه سال مادر برگشته، اما با همه‌ی مادرها متفاوت است و… در این داستان، بیشتر از حوادث و ماجراها، نگاه اپل به اطراف و احساسی که از تغییرات و ماجراهای زندگی‌اش می‌گیرد برای مخاطب مهم است

 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,363
مدال‌ها
12
پیرنگ دگردیسی؛ از انواع درام شخصیت‌محور
از انواع دیگر داستان‌های درام شخصیت، پیرنگ دگردیسی است. در شروع این داستان‌ها به دلیلی (نفرین، مجازات گناه، یا علتی ناشناخته) شخصیت از انسان به چیزی دیگر تبدیل می‌شود. داستان‌های دراکولا، پادشاه قورباغه، دیو و دلبر از این دسته هستند.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,363
مدال‌ها
12
ما در این داستان‌ها مسائل و مشکلات این تغییر ناگهانی را از دید شخصیت می‌بینیم و مثل شخصیت آرزو داریم که او بتواند به شکل اولیه‌اش برگردد.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,363
مدال‌ها
12
چیزی که مهم است اینکه در این داستان‌ها هم می‌توانند همان عناصر هدف، انگیزه، نقشه راه، موانع و حریف را داشته باشند؛ اما علاوه بر این‌ها ما می‌بینیم که شخصیت در پایان داستان به بینشی تازه دست پیدا کرده است. مثلا در دیو و دلبر، دیو به خاطر خودخواهی به این روز افتاده و در پایان داستان می‌بینیم که این خودخواهی و خودمحوری را کنار گذاشته است.



 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,363
مدال‌ها
12
به طور کلی درام‌های شخصیت‌محور همیشه یک درس اخلاقی به مخاطب می‌دهند:

در صورت اراده داشتن، یک دختر هم می‌تواند قهرمان نبردی بزرگ باشد (مولان).

عشق واقعی پیروز، و خودخواهی ویرانگر است (گوژپشت نتردام).

در هر شرایطی می‌توان نگاهی خاص، بزرگ و انسان‌محور به زندگی داشت (آن شرلی، بابا لنگ دراز).
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,088
53,363
مدال‌ها
12
نکته‌ی مهم این است که این‌طور داستانها معمولاً برای مخاطب نوجوان جذاب‌تر است. مخاطب نوجوان در حال تدوین جهان‌بینی اش است و علاوه بر ماجرا، طرز فکر قهرمان و نگاه او به مسائل را دنبال می‌کند. از طرفی بهتر از مخاطب کودک می‌تواند رنج و یا احیانا غم موجود در داستان را تاب بیاورد.
 
بالا پایین