پیوند نماها (تروکاژ)
در مرحله «تدوین» فیلمهای سینمایی و مرحله «استوری برد» تو ساخت انیمیشن مشخص کردن نما ضروریه؛ اما اطلاعات مهم دیگهای هم باید مدنظر قرار بگیره. مثلاً نحوهی تغییر تصاویر بین کاتهای مختلف یا اصطلاحاً تروکاژ. (تروکاژ فکر کنم یه کلمهی فرانسویه و ما صطلاحاً به معنای حقهی سینمایی ازش استفاده میکنیم.)تروکاژ کلاً دو مدل داره:
١- تروکاژ تصویری: نحوه چیدن تصاویر کنار هم و مدل پیش بردن ایدهی فیلم (انواع کاتها)
٢- تروکاژ فنی: تدوین دیجیتال و استفاده از جلوههای بصری (انواع ترنزیشنها)
***
بهطور کلی تروکاژها میتونن زمان رو طولانی یا کوتاه کنن و حس و انرژی یک سکانس رو افزایش بدن.وقتی قراره با چیدن برشهای مختلف از چند سکانس و صحنه، خط اصلیِ داستان با روایت داستانهای موازی و فرعی فیلم پیش بِره، در واقع تروکاژ تصویری مدنظر قرار گرفته. تروکاژهای تصویری شامل انواع کاتها هستن که سر رشتهی ریتم فیلم دستشونه.
اما وقتی قراره از یک صحنه به یه صحنهی دیگه کات بزنیم، این کار بسته به سیاق داستان و سلیقه تدوینگر میتونه با افکتهای مختلفی اتفاق بیفته. آروم کات بخوره یا سریع؟ تصویرها محو باشن یا واضح؟ رو به سیاهی یا سفیدی برن؟ اینها نمونههایی از کاربرد تروکاژ در تدوین فنی فیلمهائن. جلوههای ویژه سینمایی هم جزو همین دسته قرار میگیرن، چون نوعی حقه سینمایی هستن که در میز تدوین به فیلم اضافه میشن. که البته من هنوز اطلاعات دقیقی ازش ندارم.
در ابتدا با انواع تروکاژ تصویری آشنا میشیم و بعد تروکاژهای فنی متداول رو تو ویدئوها بررسی میکنیم.