جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی تحلیل ساختار قدرت در رمان اجتماعی؛ از روایت تا فرم

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش نقد توسط MAHROKH با نام تحلیل ساختار قدرت در رمان اجتماعی؛ از روایت تا فرم ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 45 بازدید, 5 پاسخ و 4 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش نقد
نام موضوع تحلیل ساختار قدرت در رمان اجتماعی؛ از روایت تا فرم
نویسنده موضوع MAHROKH
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط MAHROKH
موضوع نویسنده

MAHROKH

سطح
0
 
مدیر آزمایشی تالار نقد
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست عمومی
مدیر آزمایشی
منتقد کتاب آزمایشی
ناظر ادبیات
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
686
1,678
مدال‌ها
2
✴️ مقدمه

رمان اجتماعی در ادبیات نه صرفاً بازتاب یک بحران اجتماعی است، نه فقط ابراز همدلی با رنج انسان‌ها. بلکه ابزاری است برای کاوش در ساختارهای قدرت، نابرابری، و نظم‌های پنهان‌شده در زندگی روزمره. اما منتقد ممکن است در سطح مضمون باقی بماند — فقر، تبعیض، خشونت — و لایه‌های زیرین را نکاود.

در این تاپیک، توضیح می‌دهیم چگونه یک منتقد ادبی می‌تواند از سطح روایت فراتر برود و ساختار قدرت را در رمان اجتماعی تحلیل کند؛ هم در محتوا و هم در فرم، هم در روایت و هم در زبان.
 
موضوع نویسنده

MAHROKH

سطح
0
 
مدیر آزمایشی تالار نقد
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست عمومی
مدیر آزمایشی
منتقد کتاب آزمایشی
ناظر ادبیات
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
686
1,678
مدال‌ها
2
🧩 ۱. روایت و جایگاه قدرت

روایت نه فقط وسیله‌ای برای داستان‌گویی، بلکه ابزاری برای کنترل دیدگاه و تمرکز بر صداهای خاص است. منتقد باید بپرسد:

چه کسی روایت می‌کند و چه کسانی روایت نمی‌کنند؟

راوی درون‌داستانی است یا بیرون‌داستانی؟ قابل اعتماد است یا نه؟

زاویه‌دید روایت چه جایگاهی در ساختار اجتماعی دارد؟ (مثلاً: آیا از دید یک مرد طبقه متوسط روایت می‌شود یا یک زن مهاجر؟)


✅ تحلیل نمونه‌ای: اگر راوی از طبقه‌ای مرفه باشد ولی درباره زندگی کارگران بنویسد، این خود نشانه‌ای از روابط قدرت است — آیا این نگاه مشرفانه است یا همدلانه؟ سلطه‌گر یا افشاگر؟
 
موضوع نویسنده

MAHROKH

سطح
0
 
مدیر آزمایشی تالار نقد
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست عمومی
مدیر آزمایشی
منتقد کتاب آزمایشی
ناظر ادبیات
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
686
1,678
مدال‌ها
2
🧠 ۲. فرم و بازتاب قدرت

فرم روایی رمان (ساختار زمانی، ترتیب روایت، استفاده از تکنیک‌هایی مثل فلش‌بک، چندصدایی بودن، یا جریان سیال ذهن) نیز بیانگر نوعی نگاه به قدرت است.

آیا داستان خطی است (نظم مسلط) یا گسسته و آشوبناک (بحران درونی یا اجتماعی)؟

آیا چند روایت هم‌زمان وجود دارد یا فقط یک صدای واحد؟

آیا فرم، تنش‌ها و فروپاشی‌های اجتماعی را بازتاب می‌دهد یا آن‌ها را پنهان می‌کند؟


✅ تحلیل نمونه‌ای: رمانی که با روایت چندگانه پیش می‌رود و هر شخصیت بخشی از جامعه‌ی سرکوب‌شده را نمایندگی می‌کند، خود فرم را به ابزاری برای نمایش تنوع دیدگاه‌ها و مقاومت اجتماعی تبدیل کرده.
 
موضوع نویسنده

MAHROKH

سطح
0
 
مدیر آزمایشی تالار نقد
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست عمومی
مدیر آزمایشی
منتقد کتاب آزمایشی
ناظر ادبیات
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
686
1,678
مدال‌ها
2
📣 ۳. زبان و ایدئولوژی

منتقد باید از خود بپرسد:

آیا زبان رمان رسمی، عامیانه، یا ترکیبی است؟

زبان چگونه روابط طبقاتی و فرهنگی را بازنمایی می‌کند؟

از چه استعاره‌ها و کلیشه‌هایی استفاده شده؟

آیا زبان سرکوب می‌کند یا قدرت را به چالش می‌کشد؟


✅ نکته مهم: تکرار واژه‌هایی مثل "سزاوار بودن"، "زحمت‌کش"، "بالاتر" یا "پایین‌تر" گاهی نشان‌دهنده‌ی بازتولید ناخواسته‌ی سلسله‌مراتب اجتماعی در خود زبان داستان است.
 
موضوع نویسنده

MAHROKH

سطح
0
 
مدیر آزمایشی تالار نقد
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست عمومی
مدیر آزمایشی
منتقد کتاب آزمایشی
ناظر ادبیات
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
686
1,678
مدال‌ها
2
❌ ۴. صداهای حذف‌شده؛ غیبت هم معنا دارد

یکی از مهم‌ترین ابزارهای قدرت، خاموش‌سازی صداهاست. در نقد ساختاری، منتقد باید به غیبت‌های معنادار توجه کند:

کدام طبقات، اقشار یا هویت‌ها کاملاً غایب‌اند؟

آیا زنان، کودکان، مهاجران، یا اقلیت‌ها فقط در حاشیه‌اند؟

آیا حذف‌شدن این صداها بازتابی از سرکوب اجتماعی است یا کم‌توجهی نویسنده؟


✅ تحلیل نمونه‌ای: اگر در رمانی درباره فقر شهری، هیچ صدایی از خود افراد فقیر وجود نداشته باشد (فقط از نگاه یک خبرنگار یا فعال اجتماعی)، این غیبت معنادار است و باید نقد شود.
 
موضوع نویسنده

MAHROKH

سطح
0
 
مدیر آزمایشی تالار نقد
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست عمومی
مدیر آزمایشی
منتقد کتاب آزمایشی
ناظر ادبیات
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
گرافیست انجمن
مترجم انجمن
کپیست انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
May
686
1,678
مدال‌ها
2
🎯 نتیجه‌گیری

رمان اجتماعی، عرصه‌ای است که در آن قدرت نه‌فقط در داستان، بلکه در شیوه‌ی روایت، فرم، زبان و ساختار متن حضور دارد. منتقد باید فراتر از احساس و در سطح تحلیل شبکه‌های قدرت پنهان‌شده در رمان حرکت کند.

منتقد حرفه‌ای، داستان را نمی‌خواند که صرفاً بگوید چه کسی قربانی است؛ بلکه می‌پرسد:

چه ساختارهایی این قربانی را ساخته‌اند؟

چگونه فرم رمان این ساختار را بازنمایی می‌کند یا به چالش می‌کشد؟

چه کسی اجازه حرف زدن دارد، و چه کسی نه؟ و چرا؟
 
بالا پایین