جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

آموزشی ترکیب بندی عکس (composition)

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش توسط YEGANEH.b با نام ترکیب بندی عکس (composition) ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 80 بازدید, 13 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش
نام موضوع ترکیب بندی عکس (composition)
نویسنده موضوع YEGANEH.b
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط YEGANEH.b
موضوع نویسنده

YEGANEH.b

سطح
0
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر آزمایشی
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
866
2,552
مدال‌ها
2
توازن و تعادل (Balance)

تعادل یا توازن در ترکیب‌بندی به معنای توزیع وزن بصری عناصر مختلف در داخل قاب است به گونه‌ای که تصویر به صورت هماهنگ و متعادل دیده شود و حس آرامش و رضایت را به بیننده منتقل کند.
وزن بصری ممکن است به دلیل اندازه، رنگ، روشنایی یا محل قرارگیری اشیا ایجاد شود.
عکس‌هایی که تعادل خوبی دارند باعث می‌شوند بیننده راحت‌تر در آنها حرکت کند و به راحتی تمرکز خود را حفظ کند.
تعادل می‌تواند به دو صورت متقارن و نامتقارن باشد. تعادل متقارن وقتی است که دو طرف قاب تصویر به صورت آینه‌ای و کاملاً برابر از نظر عناصر بصری باشند که حس نظم و رسمیت ایجاد می‌کند. در مقابل، تعادل نامتقارن به معنای چیدن عناصر مختلف با اندازه‌ها، رنگ‌ها و شکل‌های متفاوت در قاب است به گونه‌ای که در مجموع وزن بصری متعادل باشد ولی تصویر پویاتر و طبیعی‌تر به نظر برسد.
استفاده صحیح از توازن باعث می‌شود عکس‌ها حرفه‌ای‌تر به نظر برسند و در عین حال جذابیت بصری‌شان حفظ شود.
 
موضوع نویسنده

YEGANEH.b

سطح
0
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر آزمایشی
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
866
2,552
مدال‌ها
2
الگوی تکراری (Patterns and Repetition)

الگوها و تکرار عناصر در ترکیب‌بندی عکاسی نقش مهمی در ایجاد ریتم و هماهنگی بصری دارند که نگاه بیننده را جذب و در تصویر نگه می‌دارند.
این الگوها می‌توانند شامل خطوط، اشکال هندسی، رنگ‌ها یا حتی سایه‌ها باشند که چندین بار در قاب تکرار شده‌اند.
تکرار باعث می‌شود عکس حس یکپارچگی و نظم داشته باشد و یک نوع زبان بصری را بیان کند. با این حال، تکرار بیش از حد یا بدون تغییر می‌تواند باعث شود عکس کسل‌کننده و یکنواخت شود.
به همین دلیل عکاسان حرفه‌ای اغلب با شکستن الگو در یک نقطه، تغییر رنگ یا تغییر اندازه در بخشی از تکرارها، توجه بیننده را به آن نقطه جلب می‌کنند. این شکستن الگو باعث ایجاد نقطه کانونی و حس تنوع در عکس می‌شود و عکس را از یکنواختی نجات می‌دهد. بنابراین استفاده هوشمندانه از الگوها و تکرارها می‌تواند عکس را همزمان منظم و جذاب نگه دارد.
 
موضوع نویسنده

YEGANEH.b

سطح
0
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر آزمایشی
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
866
2,552
مدال‌ها
2
نقطه کانونی (Focal Point)

نقطه کانونی یکی از مهم‌ترین عناصر ترکیب‌بندی است که به معنای اصلی‌ترین نقطه‌ای است که نگاه بیننده را به خود جذب می‌کند و پیام عکس حول آن شکل می‌گیرد.
عکاس باید با استفاده از نورپردازی، فوکوس، قرارگیری در قاب و انتخاب رنگ‌ها، این نقطه را برجسته کرده و از پراکندگی نگاه جلوگیری کند.
اگر نقطه کانونی قوی و واضح باشد، عکس مفهوم مشخص و تاثیرگذار خواهد داشت. اگر نقطه کانونی ضعیف یا نامشخص باشد، بیننده ممکن است سردرگم شود و نتواند مفهوم عکس را درک کند، یا نگاهش به بخش‌های مختلف و پراکنده عکس پخش شود. ایجاد نقطه کانونی قوی نیازمند دقت در انتخاب سوژه، زاویه دید، عمق میدان و حتی استفاده از خطوط هدایتگر است.
همچنین توجه به پس‌زمینه و حذف عناصر مزاحم در اطراف نقطه کانونی به تاکید بیشتر روی آن کمک می‌کند. تقویت نقطه کانونی باعث می‌شود عکس‌ها حرفه‌ای‌تر، داستان‌گوتر و جذاب‌تر شوند.
 
موضوع نویسنده

YEGANEH.b

سطح
0
 
همیار سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست ادبیات
مدیر آزمایشی
منتقد ادبیات
ناظر ادبیات
مترجم انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
866
2,552
مدال‌ها
2
استفاده از رنگ برای هدایت نگاه
(Using Color to Guide the Eye)

رنگ‌ها یکی از قوی‌ترین عناصر بصری در ترکیب‌بندی عکس هستند که می‌توانند احساسات و تمرکز بیننده را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهند.
استفاده هوشمندانه از رنگ‌های گرم مانند قرمز و زرد می‌تواند نگاه را به سمت سوژه جلب کند، در حالی که رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز باعث ایجاد حس آرامش و فاصله می‌شوند.
ترکیب رنگ‌ها و کنتراست آن‌ها در قاب، می‌تواند عمق و جذابیت بیشتری به عکس ببخشد. علاوه بر این، استفاده از رنگ‌های متضاد یا مکمل، به طور طبیعی چشم بیننده را به سمت نقاط خاصی در تصویر می‌کشاند.
در واقع، رنگ می‌تواند مانند یک خط هدایتگر غیرمستقیم عمل کند و حس داستان‌گویی را در عکس تقویت کند. به همین دلیل توجه به انتخاب رنگ و محل قرارگیری عناصر رنگی در قاب، اهمیت فراوان دارد.
 
بالا پایین