Puyannnn
سطح
4
مهمان
- Sep
- 13,512
- 21,981
- مدالها
- 3
زهیر توکلی در نشست «گفتوگو با مخاطب» در غرفه جایزه جلال تاکید کرد که 20 رباعی موجود در مجموعه اشعار خیام به احتمال قوی از آن وی است و 49 رباعی نیز به احتمال 60 درصد متعلق به خیام است و مابقی را به وی نسبت دادهاند.
زهیر توکلی در این نشست که 28 اردیبهشت در غرفه جایزه جلال سیوسومین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، عنوان کرد: خیام متعلق به همه ایرانیان است و شعر و ادب فارسی ستون فرهنگ ماست. آموزش آموزههای فرهنگی لازمه زندگی ایرانیان است. باید ادبیات بخوانیم و خیام نیز یکی از شاعران و ادیبان بزرگ این سرزمین است.
این شاعر و پژوهشگر ادبی ادامه داد: خیام از دغدغه اصلی انسانها سخن میگوید و در حیرت از مساله مرگ و زندگی است «دارنده چو ترکیب طبایع آراست/ از بهر چه اوفکندش اندر کم و کاست/ گر نیک آمد شکستن از بهر چه بود/ ور نیک نیامد این صور عیب که راست» این دغدغه را بسیاری از ادبا و روشنفکران داشتهاند و حتی عارفانی از جمله عطار را شاهدیم که اشعار خیامانه دارند. وقتی خیام در اشعارش به حیرتی دهشتناک در مساله مرگ و زندگی اشاره میکند تفکر الحادی ندارد و شاعران زیادی از جمله فردوسی دغدغه فلسفه مرگ داشتهاند.
وی با بیان اینکه خیام دچار حیرت فلسفی و دهشتناک در باب هستی و مرگ بوده است، گفت: دو گونه حیرت داریم یکی حیرت عرفانی که پس از دریافت راز حاصل میشود و شامل عشق و عرفان است و دیگری حیرت امثال خیام که دهشتناک و دردآلود است.
توکلی عنوان کرد: اگر خیام دعوت به شادی و شرابخواری میکند به این دلیل است که برای دقایقی از این حیرت دهشتناک آسوده شویم.
توکلی تاکید کرد: خیام در زمان خودش به عنوان شاعر شناخته نمیشده و بسیاری از بزرگان دیگر حتی مولانا و عطار خود را شاعر نمیدانستهاند چراکه از راه شعر ارتزاق نمیکردند. خیام فیلسوف و ریاضیدان بوده و عقل را بر عشق ترجیح میداده و بیشک موحد بوده و درباب فلسفه اسلامی اندیشه میکرده است.
این پژوهشگر ادبی گفت: بر اساس پژوهشی که علی میر فضلی انجام داده از میان 156 رباعی منسوب به خیام تنها 20 رباعی در حقیقت از آن وی است و 49 رباعی نیز به احتمال 60 درصد متعلق به خیام است و مابقی رباعیات اشعار دیگران است.
زهیر توکلی در این نشست که 28 اردیبهشت در غرفه جایزه جلال سیوسومین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، عنوان کرد: خیام متعلق به همه ایرانیان است و شعر و ادب فارسی ستون فرهنگ ماست. آموزش آموزههای فرهنگی لازمه زندگی ایرانیان است. باید ادبیات بخوانیم و خیام نیز یکی از شاعران و ادیبان بزرگ این سرزمین است.
این شاعر و پژوهشگر ادبی ادامه داد: خیام از دغدغه اصلی انسانها سخن میگوید و در حیرت از مساله مرگ و زندگی است «دارنده چو ترکیب طبایع آراست/ از بهر چه اوفکندش اندر کم و کاست/ گر نیک آمد شکستن از بهر چه بود/ ور نیک نیامد این صور عیب که راست» این دغدغه را بسیاری از ادبا و روشنفکران داشتهاند و حتی عارفانی از جمله عطار را شاهدیم که اشعار خیامانه دارند. وقتی خیام در اشعارش به حیرتی دهشتناک در مساله مرگ و زندگی اشاره میکند تفکر الحادی ندارد و شاعران زیادی از جمله فردوسی دغدغه فلسفه مرگ داشتهاند.
وی با بیان اینکه خیام دچار حیرت فلسفی و دهشتناک در باب هستی و مرگ بوده است، گفت: دو گونه حیرت داریم یکی حیرت عرفانی که پس از دریافت راز حاصل میشود و شامل عشق و عرفان است و دیگری حیرت امثال خیام که دهشتناک و دردآلود است.
توکلی عنوان کرد: اگر خیام دعوت به شادی و شرابخواری میکند به این دلیل است که برای دقایقی از این حیرت دهشتناک آسوده شویم.
توکلی تاکید کرد: خیام در زمان خودش به عنوان شاعر شناخته نمیشده و بسیاری از بزرگان دیگر حتی مولانا و عطار خود را شاعر نمیدانستهاند چراکه از راه شعر ارتزاق نمیکردند. خیام فیلسوف و ریاضیدان بوده و عقل را بر عشق ترجیح میداده و بیشک موحد بوده و درباب فلسفه اسلامی اندیشه میکرده است.
این پژوهشگر ادبی گفت: بر اساس پژوهشی که علی میر فضلی انجام داده از میان 156 رباعی منسوب به خیام تنها 20 رباعی در حقیقت از آن وی است و 49 رباعی نیز به احتمال 60 درصد متعلق به خیام است و مابقی رباعیات اشعار دیگران است.