Puyannnn
سطح
4
مهمان
- Sep
- 13,512
- 21,981
- مدالها
- 3
در روزهایی که برای نخستینبار در چهار دهه گذشته، فضای مجازی همگام با وسایل نقلیه شهری و بینشهری، مخاطبان نمایشگاه بینالمللی کتاب را به مصلای تهران میرساند، نگاهی به شکاف دیجیتالی موجود در استانهای کشور، روایتگر گامهایی است که شاید هرگز به نمایشگاه مجازی کتاب تهران نرسند.
از مدتها قبل که صحبت از برگزاری سیوسومین نمایشگاه کتاب تهران به میان آمد و بنا شد برای نخستینبار این رویداد در دو بعد حضوری و غیرحضوری پذیرای علاقهمندان باشد، تنها حرفهای شیرین ماجرا را از زبان مسئولان شنیدیم؛ در نشست خبری این رویداد که چند روز پیش برگزار شد، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه کتاب، هر دو بعد نمایشگاه کتاب را «قدم بزرگی در توسعه فرهنگی کشور» دانست. این درحالی بود که او ابراز امیدواری کرد که «در سالهای بعد با فروش مجازی، ناشران در نمایشگاه حضوری به تبادل و ارتباط و فعالیتهای فرهنگی بپردازند».
اما براساس اعلام ستاد خبری این رویداد، «در بخش مجازی سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، بیش از ۱۷۵ هزار عنوان کتاب از حدود ۲۱۰۰ ناشر در دسترس علاقهمندان به کتاب در سراسر ایران قرار گرفته است».
این درحالی است که به گفته متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب، با هدف «شفافسازی و توزیع عادلانه یارانه اعتباری خرید کتاب»، در این دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، این یارانه تنها به خرید از بخش مجازی تخصیص داده شده است.
اما اگر از دامنه ketab.ir که ممکن است عدهای را هرگز به نمایشگاه کتاب نرساند(به این دلیل که دامنه اعلامشده آدرس سایت خانه کتاب است و علاقهمندان به نمایشگاه در واقع باید از طریق نمایشگاه مجازی - صفـحه اول وارد نمایشگاه کتاب شوند) بگذریم، به مناطق جغرافیایی از کشور میرسیم که دست کوتاهشان از تکنولوژی روز سبب میشود شانسی به اندازه دیگر هموطنان خود برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب نداشته باشند.
بررسی آمار توسعه فاوا در استانها(که در سایت وزارت ارتباطات در دسترس است) نشان میدهد که بهجز تهران، یزد، سمنان، البرز و اصفهان، سایر استانهای کشور به لحاظ توسعه فاوا در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.
از مدتها قبل که صحبت از برگزاری سیوسومین نمایشگاه کتاب تهران به میان آمد و بنا شد برای نخستینبار این رویداد در دو بعد حضوری و غیرحضوری پذیرای علاقهمندان باشد، تنها حرفهای شیرین ماجرا را از زبان مسئولان شنیدیم؛ در نشست خبری این رویداد که چند روز پیش برگزار شد، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس نمایشگاه کتاب، هر دو بعد نمایشگاه کتاب را «قدم بزرگی در توسعه فرهنگی کشور» دانست. این درحالی بود که او ابراز امیدواری کرد که «در سالهای بعد با فروش مجازی، ناشران در نمایشگاه حضوری به تبادل و ارتباط و فعالیتهای فرهنگی بپردازند».
اما براساس اعلام ستاد خبری این رویداد، «در بخش مجازی سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، بیش از ۱۷۵ هزار عنوان کتاب از حدود ۲۱۰۰ ناشر در دسترس علاقهمندان به کتاب در سراسر ایران قرار گرفته است».
این درحالی است که به گفته متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب، با هدف «شفافسازی و توزیع عادلانه یارانه اعتباری خرید کتاب»، در این دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، این یارانه تنها به خرید از بخش مجازی تخصیص داده شده است.
اما اگر از دامنه ketab.ir که ممکن است عدهای را هرگز به نمایشگاه کتاب نرساند(به این دلیل که دامنه اعلامشده آدرس سایت خانه کتاب است و علاقهمندان به نمایشگاه در واقع باید از طریق نمایشگاه مجازی - صفـحه اول وارد نمایشگاه کتاب شوند) بگذریم، به مناطق جغرافیایی از کشور میرسیم که دست کوتاهشان از تکنولوژی روز سبب میشود شانسی به اندازه دیگر هموطنان خود برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب نداشته باشند.
بررسی آمار توسعه فاوا در استانها(که در سایت وزارت ارتباطات در دسترس است) نشان میدهد که بهجز تهران، یزد، سمنان، البرز و اصفهان، سایر استانهای کشور به لحاظ توسعه فاوا در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.