جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

معرفی کتاب راهنمای شیوه‌های نقد ادبی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش نقد توسط شاهدخت با نام راهنمای شیوه‌های نقد ادبی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 554 بازدید, 11 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش نقد
نام موضوع راهنمای شیوه‌های نقد ادبی
نویسنده موضوع شاهدخت
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط شاهدخت
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,842
39,211
مدال‌ها
25
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,842
39,211
مدال‌ها
25
راهنمای شیوه‌های نقد ادبی، عنوان کتابی است از معصومه انصاریان درباره نقد ادبی. ضرورت نگارش این کتاب از سوی نویسنده، ناکافی بودن آموزش مربیان در دوره‌های عمومی، برای حوزه‌های نقد و بررسی کتاب است. نویسنده طی تجربیات داوری مسابقات نقد ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود این خلاُ را حس کرده و اقدام به نوشتن این کتاب کرده است. در نهایت هدف این کتاب معرفی شیوه‌های نقد ادبی است. بخصوص شیوه‌هایی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان رواج و کاربرد بیشتر دارند.
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,842
39,211
مدال‌ها
25
آشنایی با شیوه‌های نقد ادبی برای یک منتقد حرفه‌ای از لوازم ضروری است. پرواضح است که نمی‌توان داستان‌های واقع‌گرا، فانتزی، علمی تخیلی، تاریخی و دینی را با یک شیوه نقد کرد. هر شیوه‌ای امکانات و محدویت‌های خاص خود را دارد. بنابراین برای هر داستان باید شیوه نقد مناسب آن را پیدا کرد.
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,842
39,211
مدال‌ها
25
کتاب در هجده عنوان مجزا به معرفی شیوه‌های مختلف نقد ادبی می‌پردازد؛ بخش‌هایی چون "ضرورت روشمند بودن نقد"، "اصول و مبانی نقد"، "سه بار خواندن"، "کاربرد اصطلاحات و نقد ادبی"، "زبان نقد"، "بازخوانی"، چکیده‌نویسی"، "تغییرات مهم نقد در پنجاه سال اخیر"، "راهنمای شیوه‌های نقد ادبی"، "انواع نقد سنتی"، "تاریخی-زندگی‌نامه ای"، "اخلاقی-فلسفی"، "نقد روان‌شناختی"، "نقد ساختارگرایانه"، "نقد جامعه‌شناختی"، "نقد زن‌مدارانه"، "نقد تحلیلی-تطبیقی" و "نقد علمی".
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,842
39,211
مدال‌ها
25
داشتن روش خاص در نقد، موضوعی است که اولین عنوان از مطالب کتاب به آن می‌پردازد. منتقد باید از همان ابتدا مشخص کند از چه زاویه و با چه رویکردی می‌خواهد اثر مورد نظرش را نقد کند.
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,842
39,211
مدال‌ها
25
معیارهایش چیست و در نقد خود به چه چیزهایی اهمیت می‌دهد. اهمیت روشمند بودن نقد برای دوری از التقاط و آشفتگی در کار است. پرداختن به نقد با چند روش موجب از شاخه‌ای به شاخه‌ای پریدن می‌شود و نوعی سردرگمی ایجاد می‌کند. به عنوان نمونه در داستان "سه گلدان" اثر احمدرضا احمدی، که اثری فانتزی است، اگر با معیارهای داستان واقع‌گرا وارد شویم و بخواهیم عناصر داستان را با دنیای واقعی تطبیق دهیم، به اشتباه می‌افتیم و پرسش‌هایی برای‌مان مطرح می‌شود که با توجه به ژانر داستان، از اساس جای طرح ندارد. پرسش‌هایی نظیر این‌که چرا داستان هیجان ندارد، ماجرا ندارد، اوج ندارد، و یا چرا دریا پر از پرتقال می‌شود.
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,842
39,211
مدال‌ها
25
نویسنده در رابطه با اصول و مبانی نقد نکاتی را مطرح می‌کند که دانستن آنها برای منتقد لازم است. اول این‌که منتقد باید دیدگاه خود را نسبت به نقد یک اثر ادبی پیرایش کند و تنها به اطلاعات نیم‌بندی که درباره کتاب دارد اکتفا نکند. خواندن کتاب‌های زیاد لزوماً دلیل بر این نیست که نقد کتاب را هم می‌دانیم. منتقد باید بداند که نقد از سایر مقولات مربوط به کار با کتاب متفاوت است. معرفی کتاب با نقد کتاب فرق دارد. همین‌طور کارگاه داستان‌نویسی نقد کتاب نیست و نیز این‌که گزارش کتاب جدای از نقد کتاب است. با خط‌کشی میان حوزه‌های مختلف مربوط به کتاب، منتقد می‌تواند دیدگاه خود را پیرایش کند و به یک جمع‌بندی کلی درباره نقد برسد. در آخر این بخش نویسنده چند تعریف جامع از نقد را بیان می‌کند. تعریف نقد از سیروس شمیسا: « نقد ادبی می‌کوشد با تجزیه و تحلیل اثر ادبی اولاٌ ساختار و معنی آن را برای خوانندگان روشن کند و ثانیاٌ قوانینی را که باعث اعتلای اثر ادبی شده است، توضیح دهد.»
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,842
39,211
مدال‌ها
25
سرفصل بعدی، ارائه راهکاری به منتقدان است تا بتوانند هرچه بهتر اثر مورد نظر خود را مورد نقد قرار دهند. نام این روش " سه بار خواندن" است. نویسنده توضیح می دهد که یک منتقد باید اثر مورد نقد خود را سه بار مورد مطالعه قرار دهد؛ مرتبه اول مثل یک خواننده معمولی بخواند تا عطش خواندن فرو بنشیند و کنجکاوی خواننده برطرف شود. بار دوم، کتاب را بخواند تا بداند چرا از آن لذت برده و یا برعکس. در این خوانش از نکاتی که به نظر مهم و برجسته هستند یادداشت برداری می‌کنیم و خواندن‌مان این‌بار رویکردی آگاهانه و منطقی به خود می‌گیرد. در خوانش سوم که بهتر است یک هفته بعد صورت گیرد، متن را می‌خوانیم تا ببینیم یادداشت‌هایی که برداشته‌ایم درست و منطقی بوده یا از روی احساس و ذوق‌زدگی آن‌ها را نوشته‌ایم. از اینجا به بعد وارد مرحله نقدنویسی می‌شویم.
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,842
39,211
مدال‌ها
25
انصاریان در بخش بعدی منتقد را به لزوم به‌کارگیری اصطلاحات و مفاهیم نقد ادبی تشویق می کند تا منتقد بتواند به شیوه‌ای درست منظور خود را به خواننده منتقل کند. مورد بعدی که مورد بسیار مهمی در امر نقد کتاب است، زبان نقد است. نقد و بررسی، مقوله‌ای علمی، استدلالی و جدی است. بنابراین زبان آن هم باید جدی، روشن، روان و به دور از احساساتی‌گری و عواطف و جانبداری باشد. مساله دیگری که در نقد یک اثر مهم است و نیاز به توجه دارد، بازخوانی نقد نوشته شده است. متن مورد نظر باید دو تا سه بار خوانده شود و ایرادش برطرف شود. چرا که بعید نیست هنگام نوشتن به دلایلی تمرکزمان را از دست داده باشیم و نوشته‌مان آشفته و مغشوش شده باشد. بازخوانی کمک می‌کند تا این خطاهای احتمالی را اصلاح کنیم. بعد از آن با چکیده‌نویسی از کتاب مورد نظر یک دید کلی به خواننده می‌دهیم تا وی بتواند به شیوه‌ای درست به اثر مورد نظر ما ورود پیدا کند.
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,842
39,211
مدال‌ها
25
بخشی دیگر از کتاب شیوه‌های نقد ادبی، به تغییرات مهم نقد کتاب کودک در پنجاه سال اخیر می‌پردازد. این بخش از آن جهت حائز اهمیت است که منتقد را به لحاظ تاریخی متوجه چگونگی روند نقد و رسیدن آن تا نقطه حال می‌کند. در دو ثلث اول قرن بیستم مطالب بسیار ناچیزی درباره ادبیات کودکان نوشته شد. نقد در ادبیات کودکان، متاثر از تحول و تغییرات رویکردهای انتقادی در ادبیات بزرگسالان دچار تحول و دگرگونی شد. نقد در سیر تطور خود تا به امروز از مراحلی همچون نقد نویسنده‌محور، نقد متن‌محور و نقد خواننده‌محور عبور کرده است.
 
بالا پایین