جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی ردیف

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته کارگاه شعر توسط mobina01 با نام ردیف ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 175 بازدید, 12 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته کارگاه شعر
نام موضوع ردیف
نویسنده موضوع mobina01
تاریخ شروع
پاسخ‌ها 0
بازدیدها 0
اولین پسند نوشته 0
آخرین ارسال توسط mobina01
موضوع نویسنده

mobina01

سطح
4
 
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده ادبی انجمن
Mar
10,552
27,231
مدال‌ها
9
الا که راز خدایی، خدا کند که بیایی
تو نور غیب نمایی، خدا کند که بیایی
(سیدرضا مؤید)

به تمنای طلوع تو جهان چشم به راه
به امید قدمت، و مکان چشم به راه
(زکریا اخلاقی)

چه روزها كه يك به يك غروب شد، نيامدی
چه بغض‌ها كه در گلو رسوب شد، نيامدی
(مهدی جهاندار)

دیدم به خواب آن آشنا دارد می‌آید
دیدم كه بر دردم دوا، دارد می‌آید
(عباس احمدی)

تهران...هوای سُربی آذر... ولیِّ عصر
دور از نشاط صبح و کبوتر... ولیِّ عصر
(مریم سقلاطونی)
 
موضوع نویسنده

mobina01

سطح
4
 
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده ادبی انجمن
Mar
10,552
27,231
مدال‌ها
9
«در مورد پیوستگی قافیه و ردیف از نظر ساختمان صوتی باید دقت شود اما از نظر موضوعی نیز باید به مسألۀ هماهنگی ردیف و مفهوم شعر توجه خاصی شود یعنی شاعر در انتخاب ردیف به تناسب موضوع باید دقت زیادی نشان دهد.
 
موضوع نویسنده

mobina01

سطح
4
 
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده ادبی انجمن
Mar
10,552
27,231
مدال‌ها
9
استفاده از ردیف‌هایی چون: «ایها العزیز، خدا کند که بیایی‌، چشم به راه، نیامدی، دارد می‌آید، ولیِّ عصر...»
  • با موضوع و مفهوم مهدویت تناسب دارند.
  • از نظر موسیقی و کمک به تداعی معانی مفید و اثرگذار هستند.
  • دست شاعر را برای مضمون‌سازی و شگردهای زبانی باز می‌گذارد
  • این امکان را برای مداح فراهم می‌کند که هم در لحن و نغمات و هم در پرداخت به مضمون، اجرای متنوعی داشته باشد.
  • تکرار یک عبارت یا ترکیب در جایگاه ردیف باعث ارتباط گرفتن با مخاطب، همخوانی، و ترغیب خواننده خواهد شد.
 
بالا پایین