جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

روانشناسی روان شناسی در طب سنتی ( ابو علی سینا )

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته روانشناسی توسط ممد صنوبر با نام روان شناسی در طب سنتی ( ابو علی سینا ) ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 585 بازدید, 29 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته روانشناسی
نام موضوع روان شناسی در طب سنتی ( ابو علی سینا )
نویسنده موضوع ممد صنوبر
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط ممد صنوبر
موضوع نویسنده

ممد صنوبر

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
شاعر انجمن
کاربر ویژه انجمن
Sep
5,799
27,078
مدال‌ها
2
وی‌ سپس‌ پزشکی‌ را به‌ دو بخش‌ نظری‌ و عملی‌ تقسیم‌ می‌کند - همان‌ گونه‌ که‌ فلسفه‌ و هنرهای‌ دیگر نیز به‌ آن‌ دو بخش‌ تقسیم‌ می‌شوند - اما وی‌ بر این‌ نکته‌ تأکید می‌کند که‌ در پزشکی‌، هنگامی‌ که‌ از نظری‌ و عملی‌ سخن‌ می‌رود، مراد آن‌ نیست‌ که‌ بخشی‌ از آن‌ آموختن‌ و بخش‌ دیگر به‌ کار بردن‌ و پرداختن‌ به‌ عمل‌ است‌ - چنانکه‌ بسیار کسان‌ بر این‌ عقیده‌اند - بلکه‌ مراد این‌ است‌ که‌ هر دو بخش‌ نظری‌ و عملی‌ در پزشکی‌، دانشند، اما یکی‌ از آن‌ دو، دانش‌ اصول‌ پزشکی‌ است‌ و دیگری‌ دانش‌ چگونگی‌ پرداختن‌ عملی‌ به‌ آن‌ است‌. بدین‌ سان‌، بخش‌ نخست‌ آن‌، دانش‌ یا نظر، و بخش‌ دیگر آن‌، عمل‌ نامیده‌ می‌شود. مقصود از «نظر» این‌ است‌ که‌ آموزش‌ آن‌ فقط برای‌ اعتقاد سودمند است‌، بی‌آنکه‌ به‌ بیان‌ چگونگی‌ عمل‌ پرداخته‌ شود، و مراد از «عمل‌» در این‌ دانش‌، نه‌ عمل‌ بالفعل‌ است‌، نه‌ پرداختن‌ به‌ حرکات‌ بدن‌، بلکه‌ آن‌ بخشی‌ از دانش‌ پزشکی‌ است‌ که‌ آموزش‌ آن‌ عقیده‌ و رأیی‌ را به‌ دست‌ می‌دهد که‌ آن‌ رأی‌ متعلق‌ به‌ بیان‌ چگونگی‌ یک‌ عمل‌ است‌.
 
موضوع نویسنده

ممد صنوبر

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
شاعر انجمن
کاربر ویژه انجمن
Sep
5,799
27,078
مدال‌ها
2
ابن‌ سینا، چونان‌ فیلسوف‌، پژوهش‌ و جست‌ و جوی‌ حقیقت‌ عمده‌ترین‌ مسائل‌ نظری‌ را در زمینه پزشکی‌، وظیفه پزشکان‌ نمی‌داند و همواره‌ ایشان‌ را از مناقشه‌ در آن‌ها و حتی‌ پرداختن‌ به‌ آنها باز می‌دارد. وی‌ در یکجا می‌گوید: مناقشه در این‌ امور در پزشکی‌ برای‌ پزشک‌ سودمند نیست‌ و شناخت‌ حقیقت‌ آنها در خور اصول‌ صناعت‌ دیگری‌، یعنی‌ اصول‌ منطق‌ است‌
و در جای‌ دیگری‌ درباره «اخلاط» (چهارگانه‌: خون‌، بلغم‌، صفرا و سودا) می‌گوید: در این‌ باره‌ مباحثی‌ است‌ که‌ بحث‌ در آن‌ شایسته پزشکان‌ نیست‌ - چون‌ در شمار هنر آنان‌ نیست‌ - بلکه‌ شایسته فیلسوفان‌ است. ‌
وی‌ سرانجام‌ در جای‌ دیگری‌ تصریح‌ می‌کند که‌: پزشک‌ از آن‌ حیث‌ که‌ پزشک‌ است‌ نباید درصدد شناختن‌ حقیقت‌ (در میان‌ دو نظریه ارسطو و جالینوس‌) باشد، بلکه‌ این‌ کار وظیفه فیلسوف‌ یا طبیعت‌ شناس‌ است‌...، اما فیلسوف‌ مجاز نیست‌ که‌ آن‌ را نداند.
 
موضوع نویسنده

ممد صنوبر

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
شاعر انجمن
کاربر ویژه انجمن
Sep
5,799
27,078
مدال‌ها
2
کتاب‌ ۱، که‌ «کلیات‌» نامیده‌ می‌شود، دارای‌ ۴ «فن‌» است‌ و در آن‌ پس‌ از تعریف‌ دانش‌ پزشکی‌ به‌ این‌ موضوعها پرداخته‌ می‌شود: اَرکان‌ (عناصر) چهارگانه‌ که‌ از آمیزش‌ و واکنشهای‌ میان‌ آنها - از گرمی‌، سردی‌، رطوبت‌ و خشکی‌ - مزاج‌ انسان‌ پدید می‌آید. سپس‌ اخلاط چهارگانه‌ که‌ در هم‌آمیزی‌ آنها به‌ نسبتهای‌ معین‌، اعضاء متشابهه الاجزاء را پدید می‌آورد، که‌ در «فن‌ اول‌» از کتاب‌ یکم‌، به‌ تشریح‌ آنها می‌پردازد. در پایان‌ «فن‌ اول‌»، موضوع‌ «نیروها» (قُوی‌) بررسی‌ می‌شود: نیروهای‌ طبیعی‌ (مخدوم‌ و خادم‌)، نیروهای‌ طبیعی‌ سبب‌ حفظ انسانند و مرکز آن‌ها در کبد و بیضه‌هاست‌، نیروهای‌ حیوانی‌، نیروهای‌ نفسانی‌ ادراک‌ کننده‌ و نیروهای‌ نفسانی‌ مُحرِّک‌. نیروهای‌ حیوانی‌ نگهدارنده روحند که‌ موجب‌ احساس‌ و حرکت‌ می‌شود؛ «فن‌ دوم‌» درباره شناخت‌ بیماریها و اسباب‌ و عوارض‌ کلی‌ است‌؛ «فن‌ سوم‌» درباره اسباب‌ تندرستی‌، بیماری‌ و ضرورت‌ مرگ‌ است‌؛ «فن‌ چهارم‌»، طبقه‌بندی‌ نحوه‌ها و شیوه‌های‌ درمان‌ را برحسب‌ بیماریهای‌ کلی‌ دربر دارد.
 
موضوع نویسنده

ممد صنوبر

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
شاعر انجمن
کاربر ویژه انجمن
Sep
5,799
27,078
مدال‌ها
2
کتاب‌ ۲، در مجموع‌ درباره داروهاست‌ و در آن‌ به‌ پژوهش‌ کلی‌ درباره خواص‌ و کیفیات‌ داروها پرداخته‌ می‌شود و سرانجام‌ فهرستی‌ از نامهای‌ داروها، به‌ ترتیب‌ حروف‌ الفبا می‌آید و خواص‌ هر یک‌ از آن‌ها بیان‌ می‌شود. بر روی‌ هم‌، کتاب‌ دوم‌ درباره داروهای‌ ساده‌ است‌ (ادویه مفرده‌ یا بسیطه). ابن‌ سینا در این‌ بخش‌، حدود ۸۰۰ دارو را نام‌ می‌برد که‌ بیشتر آن‌ها گیاهی‌ است‌، اما در کنار آن‌ها از مواد حیوانی‌ و معدنی‌ نیز نام‌ برده‌ می‌شود.
 
موضوع نویسنده

ممد صنوبر

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
شاعر انجمن
کاربر ویژه انجمن
Sep
5,799
27,078
مدال‌ها
2
کتاب‌ ۳، درباره بیماریهای‌ جزئی‌ است‌ که‌ هر یک‌ از اعضاء انسان‌ بدانها دچار می‌شود، یا به‌ تعبیر ابن‌ سینا «بیماریهای‌ از فَرق‌ سر تا نوک‌ پا». در اینجا نخست‌ به‌ بیماریهای‌ مغز ، سپس‌ اعصاب‌، چشم‌ و گوش‌ و سرانجام‌ به‌ دردهای‌ مفاصل‌ ، شکستگیها، دررفتگیها، بیماریهای‌ پوستی‌ و گونه‌های‌ دیگر بیماریها، پرداخته‌ می‌شود.
 
موضوع نویسنده

ممد صنوبر

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
شاعر انجمن
کاربر ویژه انجمن
Sep
5,799
27,078
مدال‌ها
2
کتاب‌ ۴، درباره بیماریهایی‌ است‌ که‌ ویژه عضو یا اعضای‌ معینی‌ از بدن‌ نیستند. در اینجا به‌ تفصیل‌ از انواع‌ تبها و نشانه‌های‌ آنها، نحوه تشخیص‌ آنها و اصول‌ لازم‌ برای‌ تشخیص‌ و درمان‌ آنها، سخن‌ می‌رود، سپس‌ انواع‌ وَرَمها، دُمَلها و شکستگیها، زخمها، زهرها و جانوران‌ زهردار بررسی‌ می‌شود. این‌ کتاب‌ با سخن‌ درباره بیماریهای‌ مو و چاقی‌ و لاغری‌ ، پایان‌ می‌یابد.
 
موضوع نویسنده

ممد صنوبر

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
شاعر انجمن
کاربر ویژه انجمن
Sep
5,799
27,078
مدال‌ها
2
کتاب‌ ۵، درباره داروهای‌ مرکّب‌ است‌ (ادویه مُرکَّبه‌) و نام‌ دیگر آن‌ «قراباذین‌» است‌ (اصل‌ این‌ واژه‌ کلمه یونانی‌ grafidion) رساله کوچک ‌ (است‌ که‌ از راه‌ واژه‌ سُریانی‌ grafidin یا، frafadin معرّب‌ شده‌ است‌). در این‌ کتاب‌ انواع‌ تریاقها (پادزهرها)، قرصها، شربتها، مسهلها، مرهمها و نحوه کاربرد آنها، بررسی‌ و در آن‌ از حدود ۶۵۰ داروی‌ مرکب‌ نام‌ برده‌ می‌شود. بخش‌ پایان‌ کتاب‌ درباره آرایش‌ است‌.
 
موضوع نویسنده

ممد صنوبر

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
شاعر انجمن
کاربر ویژه انجمن
Sep
5,799
27,078
مدال‌ها
2
برای‌ پی‌ بردن‌ به‌ اهمیت‌ و ویژگی‌ قانون‌ کافی‌ است‌ به‌ یاد آوریم‌ که‌ مؤلف‌ آن‌ نه‌ تنها یک‌ پزشک‌ بزرگ‌، بلکه‌ همچنین‌ یکی‌ از بزرگ‌ترین‌ فیلسوفان‌ بوده‌ است‌. اشاره‌ کردیم‌ که‌ ابن‌ سینا در قانون‌ نه‌ تنها بارها به‌ جالینوس‌ و گاه‌ به‌ بقراط استناد می‌کند، بلکه‌ درباره برخی‌ از مهم‌ترین‌ مسائل‌ نظری‌ علمی‌ و به‌ ویژه‌ در «تشریح‌» (آناتومی‌) بر حقانیت‌ نظریات‌ ارسطو، تأکید می‌ورزد. اما، از سوی‌ دیگر، چنانکه‌ اشاره‌ شد، همواره‌ پزشکان‌ را از پرداختن‌ به‌ بحث‌ و مناقشه‌ در مسائل‌ کلی‌ نظری‌ باز می‌دارد.
 
موضوع نویسنده

ممد صنوبر

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
شاعر انجمن
کاربر ویژه انجمن
Sep
5,799
27,078
مدال‌ها
2
ابن‌ سینا حتی‌ میان‌ جالینوس‌ همچون‌ پزشک‌ و چونان‌ فیلسوف‌، فرق‌ می‌نهد و موضوعهای‌ پزشکی‌ را از مسائل‌ فلسفی‌ مشخص‌ می‌سازد. مثلاً در جایی‌ می‌گوید: در برخی‌ از این‌ امور (پزشکی‌)، پزشک‌ باید فقط تصّوری‌ علمی‌ از ماهیت‌ آنها داشته‌ باشد و «آیایی‌» (هَلیت‌) وجود آن‌ها را همچون‌ چیزی‌ نهاده‌ شده‌ از سوی‌ دانشمند طبیعت‌شناس‌ بپذیرد، زیرا مبادی‌ دانشهای‌ جزئی‌، مسلّمند و در دانشهای‌ دیگری‌ که‌ اقدم‌ از آن‌ها هستند، به‌ شکل‌ برهانی‌ در می‌آیند و روشن‌ می‌شوند و بدین‌سان‌ بالا می‌روند تا اینکه‌ مبادی‌ همه دانشها به‌ مرحله فلسفه نخستین‌ ( حکمت‌ اولی‌) می‌رسند، که‌ دانش‌ «ما بعدالطبیعه‌» (متافیزیک‌) نامیده‌ می‌شود. ابن‌ سینا در پی‌ این‌ می‌افزاید که‌ جالینوس‌ نیز هنگامی‌ که‌ می‌کوشد درباره (اموری‌) برهان‌ اقامه‌ کند، نمی‌خواهد این‌ کار را از آن‌ جهت‌ که‌ پزشک‌ است‌ انجام‌ دهد، بلکه‌ از آن‌ جهت‌ که‌ می‌خواهد فیلسوف‌ باشد و درباره دانش‌ طبیعی‌ سخن‌ بگوید. همان‌ گونه‌ که‌ فقیه‌ چون‌ می‌کوشد که‌ درستی‌ وجوب‌ پیروی‌ اِجماع‌ را ثابت‌ کند، به‌ این‌ امر نه‌ به‌ عنوان‌ فقیه‌، بلکه‌ به‌ عنوان‌ متکلم‌ بودن‌، می‌پردازد، اما پزشک‌ چونان‌ پزشک‌ و فقیه‌ چونان‌ فقیه‌، برایشان‌ ممکن‌ نیست‌ که‌ در این‌ باره‌ به‌ برهان‌ بپردازند، وگرنه‌ «دور» به‌ میان‌ می‌آید.
 
موضوع نویسنده

ممد صنوبر

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
شاعر انجمن
کاربر ویژه انجمن
Sep
5,799
27,078
مدال‌ها
2
از زمان‌ ارسطو به‌ بعد، دانش‌ و پژوهشهای‌ پزشکی‌، به‌ ویژه‌ در زمینه تشریح‌ و فیزیولوژی‌، پیشرفتها و دست‌ آوردهایی‌ داشته‌ بود: پزشک‌ یونانی‌ پراکساگوراس‌ (ح‌ ۳۰۰ ق‌ م‌ فعال‌ بوده‌ است‌) فرق‌ میان‌ شریانها و وریدها را به‌ درستی‌ مشخص‌ کرده‌ بود. شاگرد او هِروفیلوس‌ (۳۵۵-۲۸۰ق‌ م‌) به‌ تشریح‌ کالبدهای‌ مردگان‌ پرداخت‌ و نوشته وی‌ در این‌ زمینه‌ دوران‌ نوینی‌ را در پزشکی‌ علمی‌ آغاز کرد. وی‌ کاشف‌ سلسله اعصاب‌ بود و برای‌ نخستین‌ بار به‌ اهمیت‌ مغز ، همچون‌ عضو رئیسی‌ در انسان‌، پی‌ برده‌ بود. همچنین‌ پزشک‌ دیگری‌ به‌ نام‌ اِراسیستراتوس‌ اهل‌ِ کئوس‌ (۳۱۰-۲۵۰ق‌ م‌)، کشف‌ کرده‌ بود که‌ وظیفه خون‌ سازی‌ کار کبد است‌ نه‌ قلب‌ ، و میان‌ اعصاب‌ حس‌ کننده‌ و محرّکه‌ فرق‌ نهاد. در زمان‌ جالینوس‌ پزشکان‌ بر این‌ عقیده‌ بودند که‌ مغز مبدأ اعصاب‌ و نیروهای‌ احساس‌ است‌ و کبد مبدأ وریدها و نیروی ‌گوارش‌ و سرانجام‌ قلب‌ فقط مبدأ شریانهاست‌.
 
بالا پایین