جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی روش تحقیق و تحلیل متون ادبی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش‌های ادبی توسط Trodi با نام روش تحقیق و تحلیل متون ادبی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 435 بازدید, 31 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش‌های ادبی
نام موضوع روش تحقیق و تحلیل متون ادبی
نویسنده موضوع Trodi
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Trodi
موضوع نویسنده

Trodi

سطح
4
 
[همیار سرپرست فرهنگ و هنر]
پرسنل مدیریت
همیار فرهنگ و هنر
مدیر تالار پزشکی
ناظر آزمایشی
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
کپیست انجمن
کاربر ممتاز
Dec
6,411
11,912
مدال‌ها
3
در این داستان دو شخصیت و چند عنصر وجود دارند :

شخصیت ها عبارت اند از مسافری که از خستگی پای رفتنش نمانده ؛ به عبارت دیگر سعدی در داستان ، خود را به جای این مسافر که نماد و سمبل افراد انسانی است نهاده است .
 
موضوع نویسنده

Trodi

سطح
4
 
[همیار سرپرست فرهنگ و هنر]
پرسنل مدیریت
همیار فرهنگ و هنر
مدیر تالار پزشکی
ناظر آزمایشی
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
کپیست انجمن
کاربر ممتاز
Dec
6,411
11,912
مدال‌ها
3
شخصیت دیگر شتربان است که صفت بارز او شناختن راه از چاه است ، و هدایت کاروان را بر عهده دارد و از مبدأ و مقصد کاروانیان آگاه است ؛ و با این خصلت ها او نشانه و سمبل پیشوا ، رهبر ، مراد ، پیر و مرشد است . داستان حول محور این دو شخصیت است .
 
موضوع نویسنده

Trodi

سطح
4
 
[همیار سرپرست فرهنگ و هنر]
پرسنل مدیریت
همیار فرهنگ و هنر
مدیر تالار پزشکی
ناظر آزمایشی
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
کپیست انجمن
کاربر ممتاز
Dec
6,411
11,912
مدال‌ها
3
عناصر داستان عبارت اند از :

شب ؛ که فضای داستان را هم از نخست تیره جلوه می دهد و تاریکی را مجسم می سازد که شکافتن ظلمت شب با شمع و چراغی میسّر است.

بیابان ؛ وادی خشک و بی آب و علف و پر از ددان و درندگان و گزندگان که راه زندگی انسان و مخالفت های آن را به خاطر می آورد .
 
موضوع نویسنده

Trodi

سطح
4
 
[همیار سرپرست فرهنگ و هنر]
پرسنل مدیریت
همیار فرهنگ و هنر
مدیر تالار پزشکی
ناظر آزمایشی
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
کپیست انجمن
کاربر ممتاز
Dec
6,411
11,912
مدال‌ها
3
مکه و حرم ؛ مقصدی والا که اگر مسافر بیابان پر مخافت آن را به سلامت بپیماید ، به این منزل عالی خواهد رسید .
بی خوابی ؛ خستگی و میل به استراحت .

پای رفتن نماندن و سرنهادن ؛ نشانه ای از میل به شهوات و تسلیم در برابر تمایلات نفسانی است .
حرامی ؛ راهزنی است که به مال و جان و ناموس انسان می زند ، و شیطان و نفس اماره را به خاطر می آورد .
 
موضوع نویسنده

Trodi

سطح
4
 
[همیار سرپرست فرهنگ و هنر]
پرسنل مدیریت
همیار فرهنگ و هنر
مدیر تالار پزشکی
ناظر آزمایشی
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
کپیست انجمن
کاربر ممتاز
Dec
6,411
11,912
مدال‌ها
3
حال اگر در این مثال ، نمادها و سمبل ها را به جای شخصیت ها و عناصر بنشانیم ، بیان داستان چنین خواهد بود :

انسان به وسوسه ی شیطان ، در پی ارضای نفس امّاره میل طغیان می کند و غفلت می ورزد از این که نعیم بهشت را دیوار مکاره در پیش است ، پیشوای منذر ندا در می دهد که لذّت جاویدان و بی رنج کسانی را مقدّر است که از این سرای آزمایش سرفراز به در آیند و آن که به هوای ناپایدار مشغول شد ؛ تباه گشت .
 
موضوع نویسنده

Trodi

سطح
4
 
[همیار سرپرست فرهنگ و هنر]
پرسنل مدیریت
همیار فرهنگ و هنر
مدیر تالار پزشکی
ناظر آزمایشی
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
کپیست انجمن
کاربر ممتاز
Dec
6,411
11,912
مدال‌ها
3
با این بیان مسافری که پای رفتنش نمانده ، سمبل انسانی است که به برآوردن تمایلات نفسانی و ترک تقوا متمایل می گردد . سر می نهد که بخوابد ، یعنی آماده می شود که تسلیم هوای نفس گردد که رهبر و مرشد و وجدان او را به ندایی آگاه می کند که بادهای ناموافق کشتی حیات او را به غرقاب هلاک می کشاند ( حرامی در پس ) ؛ و اگر تقوا پیشه کند و بر نفس خود مسلّط گردد و از کسب لذّت زودگذر درگذرد و رنج این راه البته دشوار را بر خود هموار سازد ، لابد است که به منزلگه مقصود رسد ( حرم در پیش است )
 
موضوع نویسنده

Trodi

سطح
4
 
[همیار سرپرست فرهنگ و هنر]
پرسنل مدیریت
همیار فرهنگ و هنر
مدیر تالار پزشکی
ناظر آزمایشی
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
کپیست انجمن
کاربر ممتاز
Dec
6,411
11,912
مدال‌ها
3
اگر عوامل داستانی را از بوستان سعدی به همین روش به شخصیت ها و عناصر تجزیه کنیم و روابط آن عوامل را با یکدیگر بسنجیم ؛ حاصل آن ، استنباطی خواهد بود که پیام نهفته در داستان و مقصود تنظیم کننده و نویسنده ی آن را معلوم خواهد داشت :

نـدانـــم کجـــا دیده ام در کـتـــــاب کـــه ابلیس را دید شخصی به خواب

به بالا صنوبر ، بـــه دیدن چو حـــــور چو خورشیدش از چهره می تافت نور

فرا رفت و گـــــفت ای عجب این تویی فرشــــتـــــــه نباشد بدین نیکویی

تو کــــــاین روی داری بــه حسن قمر چرا در جهانی بـــه زشـتـــــی سمر

چـــــــرا نقشبندت در ایــــوان شـــاه دژم روی کــــرده ست و زشت و تباه

تـــو را سهــمگین روی انگاشـــتــــند بــــه گـــــرمابه بر زشـت انگاشتند

شنید این سخن بخـــت بــــرگشته دیو بـــــه زاری برآورد بـــــانگ و غریو

که ای نیک بخت ، این نه شکل من است و لیکن قـــلـــم در کف دشمن است

بــــرانـــداخـــتم بـیــخشان از بهشت کـنــــونم بــه کین می نگارند زشت
 
موضوع نویسنده

Trodi

سطح
4
 
[همیار سرپرست فرهنگ و هنر]
پرسنل مدیریت
همیار فرهنگ و هنر
مدیر تالار پزشکی
ناظر آزمایشی
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
کپیست انجمن
کاربر ممتاز
Dec
6,411
11,912
مدال‌ها
3
* اصل اوّل : تجزیه ی عوامل

عوامل عبارت اند از :

الف - شخصیت ها : 1- راوی داستان ( سعدی ) 2- فردی نامشخّص که ابلیس را در خواب دیده 3- ابلیس 4- نقّاش و تصویرگر

ب- عناصر : 1- تصویرهای زشت و سهمگین از شیطان 2- باور به زشتی شیطان 3- زیبایی شیطان ( خلاف باور زشتی او ) 4- کینه ورزی .
 
موضوع نویسنده

Trodi

سطح
4
 
[همیار سرپرست فرهنگ و هنر]
پرسنل مدیریت
همیار فرهنگ و هنر
مدیر تالار پزشکی
ناظر آزمایشی
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
کپیست انجمن
کاربر ممتاز
Dec
6,411
11,912
مدال‌ها
3
اصل دوم : سنجش روابط موجود در داستان :

در این داستان ، مردی که هر تصویری در هر جا از شیطان بر در و دیوار پیرامون خود دیده ، نقشی زشت بوده ؛ و این نقش ها ی کریه را قیافه ی واقعی ابلیس می پنداشته ؛ تعجّب می کند از این که ابلیس را چنان صورت زیبا و هیئت فریباست .
 
موضوع نویسنده

Trodi

سطح
4
 
[همیار سرپرست فرهنگ و هنر]
پرسنل مدیریت
همیار فرهنگ و هنر
مدیر تالار پزشکی
ناظر آزمایشی
ویراستار آزمایشی
ناظر تایید
کپیست انجمن
کاربر ممتاز
Dec
6,411
11,912
مدال‌ها
3
آدمیان که به سبب اغوای شیطان از بهشت رانده شدند و ارتکاب هر کار خطا و زیان های ناشی از آن را نتیجه ی وسوسه ی شیطان می دانند ، او را دشمن می دارند و این دشمنی را در تصویر چهره ی ابلیس ظاهر می کنند و آن را زشت و کریه می نگارند .
 
بالا پایین