جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

ادبیات کهن زن در ادبیات کهن؛ میان اسطپره و واقعیت

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته ادبیات کهن توسط Serenya با نام زن در ادبیات کهن؛ میان اسطپره و واقعیت ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 140 بازدید, 21 پاسخ و 5 بار واکنش داشته است
نام دسته ادبیات کهن
نام موضوع زن در ادبیات کهن؛ میان اسطپره و واقعیت
نویسنده موضوع Serenya
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Serenya
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
1,210
8,180
مدال‌ها
5
در ادبیات کهن فارسی، دو تصویر متضاد از زن وجود دارد:
چهره ویژگی نمونه زنِ معشوق زیبا، پاک، دست‌نیافتنی، مظهر عشق الهی معشوق در غزل‌های حافظ و سعدی زنِ ملامت‌ شده فریبنده، ناپایدار، اهل مکر و هوس زن در برخی حکایت‌های گلستان و مثنوی
این دو تصویر از دو سرچشمه می‌آیند:
یکی از عرفان و زیبایی‌شناسی شرقی، دیگری از اخلاق و تربیت اجتماعی مردسالارانه.
در گلستان سعدی، زن گاهی لطیف و وفادار است، گاهی مکار و غیرقابل اعتماد.
مثلاً سعدی می‌گوید:
 
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
1,210
8,180
مدال‌ها
5
«زن خوب فرمانبر پارسا / کند مرد درویش را پادشا»
اما در جای دیگر:
«زنان را ستایش مکن جز به عقل / که زین طایفه نیست جز مکر و دغل.»

این تضادها نشان می‌دهد که ادبیات کهن بیشتر از آنکه از «زن واقعی» سخن بگوید، از «نگاه مردانه به زن» سخن گفته است.
 
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
1,210
8,180
مدال‌ها
5
🔮 ۴. زن به عنوان الهه‌ی عشق و الهام
 
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
1,210
8,180
مدال‌ها
5
در غزل فارسی، زن همان الهام شاعر است؛ گاه زمینی، گاه آسمانی.
در شعر حافظ، معشوق هم «زن» است و هم «راز».
او گاه ساقی است، گاه چشمه‌ی روشنایی:
 
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
1,210
8,180
مدال‌ها
5
«چشم دل باز کن که جان بینی / آنچه نادیدنی‌ست آن بینی»

در اینجا زن دیگر موجودی بیرونی نیست؛
بلکه حالت روح شاعر است — نقطه‌ی وصل میان جسم و معنا.
در عرفان ایرانی، زیبایی زن، پرتوی از جمال الهی تلقی می‌شود.
به همین دلیل است که حتی وقتی عارفان از «زن» می‌گویند، از خدا می‌گویند.
 
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
1,210
8,180
مدال‌ها
5
⚖️ ۵. زن در سایه‌ی تاریخ؛ غیبتِ صدای زنانه

در میان همه‌ی این شکوه‌ها، چیزی کم است:
صدای زن از زبان خودش.
در ادبیات کهن فارسی، اغلب مردان از زن نوشته‌اند.
زن در متن حضور دارد، اما سخن نمی‌گوید.
او سوژه نیست، بلکه موضوع است.
البته در سده‌های بعد، زنان شاعر مانند رابعه بلخی، مهدی قزوینی، یا دختر رز (در شعر صوفیانه) کم‌کم این سکوت را شکستند.
رابعه در قرن چهارم، یکی از نخستین زنانی بود که با صدای خودش از عشق گفت:
 
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
1,210
8,180
مدال‌ها
5
«منم آن بنده‌ی عاشق که در این ره جان دادم / نه پشیمان گشتم، نه ز پیمان بادم.»

او تصویر زن را از «مفعول عشق بودن» به «فاعل عشق بودن» تغییر داد — حرکتی انقلابی در ادبیات آن زمان.
 
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
1,210
8,180
مدال‌ها
5
🌗 ۶. نمادهای زنانه در شعر و نثر فارسی
 
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
1,210
8,180
مدال‌ها
5
زن در متون کهن اغلب در قالب نمادها حضور دارد:

ماه: زیبایی و درخشش

گل: لطافت و فریبندگی

چشمه و آب: زایش و پاکی

آیینه: بازتاب حقیقت

پرنده (بویژه کبوتر و طاووس): روح لطیف یا وسوسه

هرکدام از این نمادها، درواقع تلاش شاعر برای گفتن از چیزی بزرگ‌تر از زن است — از حقیقتی که فقط با چهره‌ی زنانه قابل بیان بوده.
 
موضوع نویسنده

Serenya

سطح
3
 
سرپرست ادبیات
پرسنل مدیریت
سرپرست ادبیات
منتقد ادبیات
کاربر ویژه انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Sep
1,210
8,180
مدال‌ها
5
🌸 ۷. جمع‌بندی: زن میان زمین و آسمان
 
بالا پایین