جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

آموزشی ساختار ادبیات نمایشی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته نمایش‌نامه توسط -pariya- با نام ساختار ادبیات نمایشی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 781 بازدید, 22 پاسخ و 5 بار واکنش داشته است
نام دسته نمایش‌نامه
نام موضوع ساختار ادبیات نمایشی
نویسنده موضوع -pariya-
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط -pariya-
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,261
58,263
مدال‌ها
11
تحلیل یا گره گشایی :پس از نقطه اوج یعنی هنگامی که نقاط مبهم داستان از میان می رود گره حوادث و کشمکش باز می شود. (مانند بخشی از آثار پلیسی که در آن داستان قتل آشکار می شود). و مخاطب همه چیز را در جای خود درک می کند و دیگر ابهامی وجود ندارد. این قسمت نقطه تحلیل نامیده می شود.
نکته :در این نقطه چون گره از میان رفته دوباره وضعیت عادی می شود.

 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,261
58,263
مدال‌ها
11
نتیجه یا فرود :عمل و حوادث نمایش پایان می یابد.
پنج عنصر اصلی ساختار کلاسیک بررسی شد. اینک برای آشنایی بیشتر با نکات فرعی که در این پنج عنصر نهفته است به موارد زیر اشاره می کنیم :
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,261
58,263
مدال‌ها
11
شخصیت پردازی :منظور آن است که نویسنده برای هر شخص با دقت و مطالعه، خصوصیات دقیق همان شخص را چه از جهت روانشناسی و چه از جهت فیزیکی، جامعه شناسی... به کار برد. در واقع شخصیت پردازی یک اثر نمایشی در میان حوادث و گفتگوها آشکار می شود. شخص بازی در جریان حوادث تحول می یابد و تغییر می کند.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,261
58,263
مدال‌ها
11
تعلیق :آن را نقطه دلهره و هیجان اثر می دانند. در واقع نوعی تمهید است که نویسنده استفاده می کند تا تماشاگر را دیرتر به هدف برساند. (یعنی آن را معلق نگاه می دارد) این نقطه در ایجاد دلهره و اضطراب تماشاگر موثر است.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,261
58,263
مدال‌ها
11
تعلیق در واقع هنگامی است که تماشاگر نمی داند چه بر سر قهرمان خواهد آمد و راز اصلی نمایش چه چیزی است؟ در اکثر سریال های تلوزیونی این نقطه هنگامی است که قسمتی از سریال به پایان می رسد و ما باید یک هفته منتظر باشیم. تعلیق از شگردهای تداوم داستانی است.


 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,261
58,263
مدال‌ها
11
موضوع :موضوع در واقع همان انگیزه و نیروی محرکی است که کلیه اعمال و رفتار به خاطر آن صورت می گیرد. هر چقدر موضوع اثر مشخص تر باشد انگیزه، اراده و نیروی اشخاص بازی قوی تر است. در نتیجه کشمکش جذاب تر است. دقت داشته باشید موضوع اثر با "تم" متفاوت است.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,261
58,263
مدال‌ها
11
تم :فکر حاکم بر یک اثر است. موضوع، اندیشه کلی اثر است که زیر بنای داستان را تشکیل می دهد. تم، جهت فکری نویسنده را مشخص می کند. برای نمونه موضوع داستان های رومئو و ژولیت، هدیه کریسمس و نمایش مده آ، عشق است. اما آنچه این سه اثر را از هم متمایز می کند نوع جهان بینی نویسنده و فکر او نسبت به عشق است.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,261
58,263
مدال‌ها
11
گفتگو :گفتار شخصیت های نمایشنامه را گفتگو یا دیالوگ می گویند. دیالوگ اساس و بنیان نمایش است و سبب می شود، تم و شخصیت ها و حوادث معرفی شوند و عمل داستانی پیش برود.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,261
58,263
مدال‌ها
11
انواع گفتگو

منولوگ :نوعی گفتگوی یک طرفه نمایشی است که در آن مخاطب وجود دارد. اما گفتاری رد و بدل نمی شود. نمایشنامه هایی که بر پایه منولوگ شکل می گیرند در اجرای نمایش به دقت بیشتری نیاز دارند تا تماشاگر از گفتار یک طرفه بازیگر خسته نشود.


 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
میکسر انجمن
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
27,261
58,263
مدال‌ها
11
سولی لوگ :گفتار یک طرفه ذهنی را سولی لوگ می نامند. که به آن حدیث نفس نمایشی می گویند. مانند گفتگو های ذهنی هملت. در این نوع گفتار مخاطب خاصی وجود ندارد.
 
بالا پایین