جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

فلسفی سخنان فلسفی هیوم

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته فلسفه و سخن بزرگان توسط BARAN_KH_Z با نام سخنان فلسفی هیوم ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 349 بازدید, 23 پاسخ و 3 بار واکنش داشته است
نام دسته فلسفه و سخن بزرگان
نام موضوع سخنان فلسفی هیوم
نویسنده موضوع BARAN_KH_Z
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط BARAN_KH_Z
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
6,595
12,725
مدال‌ها
5
به جای اینکه با خودداری از دارایی های دیگران از منافع خود یا نزدیکترین دوستانمان دست بکشیم بهترین راه برای جمع میان منفعت خود و دیگران توسل به چنین قراردادی است. چون با این طریق جامعه را که برای سعادت و بقای دیگران و ما بسیار ضروری است، برقرار نگه می‌داریم. این قرارداد از سنخ تعهد نیست‌ چون همان‌گونه که بعدا خواهیم دید خود تعهدات از قراردادهای بشری ناشی می‌شوند. قرارداد مذکور صرفا فهمی همگانی از منفعت عمومی است‌.”
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
6,595
12,725
مدال‌ها
5
هرچند می‌بینیم توده‌ی مردم رسماً بی‌دین نیستند، با این‌ حال در دلِ خویش حقیقتاً بی‌دین هستند و باوری به جاودانگی نفس ندارند… بزرگترین چهره‌های دینی حقیقتاً به چیزی که به آن‌ها ابلاغ شده و آن‌چه در معرض تصدیق ایشان قرار گرفته باور ندارند… نقص و ضعفی که در باور به حیات اخروی وجود دارد، بیشتر از فقدانِ شباهتِ آن با حیاتِ این‌جهانی ناشی می‌شود و نه دور و با فاصله بودنِ آن. بسیار مشاهده کرده‌ام که افراد با آن‌ که مدام دل‌ نگرانِ سرنوشتِ اخروی خویش هستند، در عینِ حال گوشه‌ی چشمی نیز به این عالم دارند.
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
6,595
12,725
مدال‌ها
5
قطار فضیلت‌های راهبان که شامل تجرد، روزه‌گرفتن، توبه، ریاضت‌کشی، کف نفس، فروتنی، خاموشی، گوشه‌نشینی می‌شود به چه‌علت در همه‌جا توسط عقلا رد می‌گردد؟ مگر غیر از این است که آنها هیچ‌نوع فایده‌ای در برندارند؟ آنها نه موجب پیشرفت و بهروزی فرد در دنیا می‌شوند و نه او را به عضو ارزشمندتری در جامعه تبدیل می‌کنند.
 
موضوع نویسنده

BARAN_KH_Z

سطح
4
 
همیار سرپرست علوم و فناوری
پرسنل مدیریت
همیار علوم و فناوری
مدیر تالار پانسیون مطالعاتی
کاربر ممتاز
Jan
6,595
12,725
مدال‌ها
5
اگر به شما بگویند که شخصی از انگشتان خود، آتش خارج می‌کند آنگاه شما برای اینکه از عمل او شگفت‌زده نشوید، چاره‌ای جز این ندارید که علت این عمل را به یک پدیده آشنا نسبت بدهید. به عنوان مثال چنین تصور کنید که او از یک آتش‌زنه، یک ماده محترقه و یک عایق استفاده می‌کند. ولی اگر نتوانید چنین عامل آشنایی را پیدا کنید ناگزیر شگفت‌زده می‌شوید. این حالتی است که معمولا در عمل شعبده‌بازی به‌وجود می‌آید. در معجزه نیز آنچه فرد را به شگفتی وامی‌دارد همین ناآشنایی است. این نکته‌ را به‌گونه‌ای دیوید هیوم نیز در باب معجزات بیان می‌کند. او در آنجا احتمال وقوع پدیده‌ای را به تعداد مشاهدات ما وابسته می‌کند. هر چقدر تعداد مشاهدات ما از پدیده‌ای بیشتر باشد احتمال وقوع آن نیز بیشتر است. بر این اساس احتمال وقوع معجزه صفر می‌شود. در این حالت حتی اگر ناقلان و راویان معجزات نیز انسان‌های موتمن و صادقی باشند ذره‌ای از شگفتی به‌وجود آمده کم نخواهند کرد. فردی که دلبسته یک امر شگفت‌آور در پیوند با منشا ماورایی باشد آن را می‌پذیرد در غیر این صورت به انکار آن به عنوان یک امر واقعی برمی‌آید. آنچه در اینجا اهمیت دارد نقش تمایل و دلبستگی در پذیرفتن معجزه به‌ عنوان‌ عامل حقانیت دینی است.
 
بالا پایین