- Nov
- 7,202
- 9,221
- مدالها
- 7
بیستون نخستین امیر زیاری بود که از جانب خلیفه لقب دریافت کرد و به «ظهیرالدوله» ملقب گردید. این مسئله نشانگر تغییر در رفتار و عقاید آل زیار، تنها پس از یک نسل میباشد. بعد از بیستون، برادرش قابوس به حکومت رسید که کاملاً شیوهای متفاوت از پدرش را در پیش گرفت و از اهل سنت در برابر شیعیان دفاع مینمود. از او نامهای به جا ماندهاست که در آن به برتری خلفای راشدین نسبت به دیگر صحابه پرداخته و حتی گزارشهایی از ممنوعیت فعالیت شیعیان و معتزله در قلمرو او وجود دارد. قابوس با سلطان محمود غزنوی، حاکم سنی متعصب غزنویان، روابط نزدیکی برقرار کرد و علیه اسماعیلیان برخورد سختی نشان داد. با مرگ قابوس و امارت منوچهر، بار دیگر حکومت زیاری به شیعیان گرایش پیدا کردند و منوچهر به حمایت از زیدیان گیلان پرداخت و مؤید بالله و ناطق بالله در عصر او شهرت یافتند و مدارس دینی زیدیه گسترش پیدا کرد. اما منوچهر از سوی دیگر داماد سلطان محمود بود و سکه به نام خلیفه میزد و از خلیفه لقب «فلکالمعالی» گرفته بود. پس از منوچهر امیران زیاری ضعیف بودند و دیگر توان تصمیمگیری مخالف با پادشاهان ترک را نداشتند؛ لذا انوشیروان، دارا و کیکاووس همگی سنی مذهب بودند. کیکاووس آن گونه که از کتاب قابوسنامه بر میآید، فردی دیندار بود؛ او به سفر حج رفت و فرزندش را به رعایت احکام و شئون اسلامی توصیه میکرد. در این دوره علویان زیدی هم رو به ضعف گذاشتند و در برخی مناطق کوهستانی دیلم اسماعیلیه رفتهرفته پیروانی مییافتند.