جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی فرهنگ داستان‌نویسان،انواع شیوه‌های روایت تشریحی داستان‌نویسی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جمع‌آوری نکات توسط اولدوز با نام فرهنگ داستان‌نویسان،انواع شیوه‌های روایت تشریحی داستان‌نویسی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 344 بازدید, 17 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته جمع‌آوری نکات
نام موضوع فرهنگ داستان‌نویسان،انواع شیوه‌های روایت تشریحی داستان‌نویسی
نویسنده موضوع اولدوز
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط اولدوز
موضوع نویسنده

اولدوز

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
کاربر ممتاز
Nov
7,193
9,196
مدال‌ها
7
شیوۀ آشنازدایی
آشنایی‌زدایی یعنی غریبه کردن مفاهیم آشنا و عادی شده، تا بتوان به آ‌ن‌ها تازگی دوباره بخشید و از درک آن‌ها لذت بیشتری برد. این مفهوم را نخستین بار شکلوفسکی، که از بنیان‌گذاران برجستۀ شکل‌گرایی است، به کار برد. به اعتقاد او، هنر برای این به وجود آمده است که درکی را که از زندگی داریم و بر اثر تجارب یکنواخت روزانه عادی شده، بار دیگر بر ما آشکار کند. از نظر او وظیفۀ هنر پیچیده کردن موضوع‌هاست، که در نتیجۀ آن رسیدن به درک هنر کندتر انجام می‌گیرد، اما لذتی که از این درک حاصل می‌شود، عمیق‌تر است.

به نظر او آشنایی‌زدایی در ادبیات در سه سطحِ زبان، مفهوم و شکل‌های ادبی عمل می‌کند.

در داستان‌نویسی، نویسنده مواد خام داستان را از طریق به کار بردن شیوه‌های بر هم زدن ترتیب توالی زمانی و تغییر شکل دادن و آشنایی‌زدایی کردن از عناصر داستان، به پیرنگی ادبی تبدیل می‌کند.
 
موضوع نویسنده

اولدوز

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
کاربر ممتاز
Nov
7,193
9,196
مدال‌ها
7
آشنایی‌زدایی همچنین با شیوه‌ی روایت و کاربرد خاص واژگان و ارائۀ دیدگاه شخصیت‌ها، یعنی به کارگیری زاویه‌دیدهای متنوع و ابتکاری و انتخاب و تنظیم پیرنگ به دست می‌آید. داستان‌نویس با انتخاب لحظه‌هایی از وقایع داستان و بهره‌گیری از آن‎ها در پیرنگ، شیوه‌ی روایت را برجسته می‌کند. مثلاً صادق هدایت با شیوۀ سورئالیستی و فضا و رنگ ابهام‌آمیز و پر رمز و راز رمان کوتاه بوف کور تمایز چشمگیری به آن داده است. از نویسنده‌های ایرانی که به آشنازدایی نظر داشته می‌توان به بیژن نجدی و مجموعه داستان «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» اشاره کرد.
 
موضوع نویسنده

اولدوز

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
کاربر ممتاز
Nov
7,193
9,196
مدال‌ها
7
شیوۀ داستان برشی
داستان برشی برهۀ کوتاهی از زمان را نشان می‌دهد. با این حال دل‌نگرانی‌ها و شور و حال و دغدغه‌های شخصیت‌ها در این نوع داستان بیشتر به نمایش گذاشته می‌شود. در واقع داستان‌های برشی، بهتر توانسته خصوصیت‌های حال‌و‌هوایی و لحظه‌ای و آنی زندگی امروز را نشان دهد و انسانی امروزی را با همۀ دل‌مشغولی‌هایش بشناساند. ابداع‌کنندۀ این نوع داستان‌ها را آنتون چخوف می‌دانند.

این داستان‌ها، برخلاف داستان‌های کوتاه گذشته، موضوع‌گرا نیست. یعنی حادثه نقش چندانی در آن‌ها ندارد و برجسته نمی‌شود و پایان محتومی ندارد. داستان برشی به جای پرداختن به موضوعی که بخش کاملی از زندگی شخصیتی را در بر گیرد، تکه‌ای از زندگی او را انتخاب می‌کند و به بازگویی آن می‌پردازد. داستان بر محور لحظه یا لحظه‌ها یا برهه‌هایی از زندگی روزمره‌ی شخصیت می‌گردد و حالت و کیفیت روحی و عاطفی‌اش را به نمایش می‌گذارد.
 
موضوع نویسنده

اولدوز

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
کاربر ممتاز
Nov
7,193
9,196
مدال‌ها
7
شیوۀ خُردگرایی
شیوۀ خُردگرایی یا موجزنویسی یا مینیمالیستی شیوۀ روایتی در الگوی بازگویی (گفتن) و بازنمایی (نشان دادن) است، که با کم‌ترین عناصر ضروری معمولاً در شکلی کوتاه، مثل لطیفه، طرح، تک‌گویی، افسانۀ تمثیلی، حکایت اخلاقی و افسانۀ پهلوانان ارائه می‌شود.

روایت داستان خردگرا باید بدون حشو و زوائد صورت بگیرد، چنین خصوصیتی می‌تواند هم درباره‌ی داستان کوتاه و هم درباره‌ی رمان صدق کند. (بعضی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند که فقط داستان کوتاه می‌تواند خردگرا باشد، رمان‌های بسیاری با حذف حواشی و زوائد، خصوصیات داستان‌های خردگرا را به خود می‌گیرند.) از جمله داستان‌نویسان خردگرای امریکایی می‌توان به دونالد بارتلمی، ریموند کارور، اَن بیتی و بابی ان می‌سون اشاره کرد
 
موضوع نویسنده

اولدوز

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
کاربر ممتاز
Nov
7,193
9,196
مدال‌ها
7
فرهنگ داستان‌نویسان را چگونه مطالعه کنیم؟
این کتاب یک کتاب آموزشی است، یک کلاس درس است. پس فکر این‌که برای خواندنش یکی دو هفته زمان نیاز دارید را از سرتان بیرون کنید. اگر می‌خواهید داستان‌نویس شوید این کتاب باید کنار دستتان باشد.

مطالب کتاب پیوسته نیست و ترتیبی برای خواندن آن وجود ندارد. پس می‌توانید هر بار یک شیوه را به سلیقه‌ی خودتان انتخاب کرده و مطالعه کنید.

برای کارآمدتر و موثرتر بودن این کتاب، باید پای‌تان را فراتر از مطالعه و یادگیری تئوری مطالب بگذارید، باید وارد وادی تمرین و عمل شوید.
 
موضوع نویسنده

اولدوز

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
کاربر ممتاز
Nov
7,193
9,196
مدال‌ها
7
تمرین‌هایی که می‌تواند مفید باشد:
پس از مطالعه‌ی توضیحاتی که برای هر شیوه‌ داده شده و خواندن داستانی که به‌عنوان مثال آورده شده، قلم به دست بگیرید و با ایده‌ای که به ذهنتان می‌رسد یک داستان را به همان شیوه روایت کنید. احتمالاً شما دیگر آنقدر مبتدی نیستید که نداشتنِ یک ایده‌ی خوب مانع‌تان شود، می‌دانید که ایده‌ی خوب یا بد وجود ندارد، شیوه‌ی پرداختن شما به آن ایده (بخوانید: شیوۀ روایتتان) است که اهمیت دارد.
 
موضوع نویسنده

اولدوز

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
کاربر ممتاز
Nov
7,193
9,196
مدال‌ها
7
یک ایده را با شیوه‌های مختلف روایت کنید تا بفهمید کدام شیوه برای ایده‌ی شما مناسب‌تر است. چون همانطور که گفته شد هر داستانی شیوه‌ی روایت خود را می‌طلبد.



داستان‌هایی که قبلاً خوانده‌اید یا پس از آن می‌خوانید را با این شیوه‌ها تطبیق دهید.

 
موضوع نویسنده

اولدوز

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
کاربر ممتاز
Nov
7,193
9,196
مدال‌ها
7
این تمرین‌ها به ما کمک می‌کنند تا شیوه‌های مختلف روایت را تجربه کنیم و برای ایده‌ای که در ذهن داریم بهترین شیوه‌ی ممکن را برگزینیم.



بخش پایانی کتاب، «واژه‌نامۀ اصطلاحات ادبیات داستانی» است که به تعریف اصطلاحاتی چون جریان سیال ذهن، تک‌گویی، حماسه، داستانک، قهرمان، ضدقهرمان، نقیضه و … می‌پردازد.

 
بالا پایین