Puyannnn
سطح
4
مهمان
- Sep
- 13,532
- 22,013
- مدالها
- 3
شانزدهمین جشنواره شعر «فجر» در حالی به پایان رسید که وزیر ارشاد از اهمیت زبان فارسی در عین توجه به زبانهای بومی سخن گفت. علیرضا قزوه نیز در این مراسم گفت: یک روز در آغاز جنگ سلاحهایی با برد کوتاه داشتیم، شعرهایمان هم آن اوایل با برد کوتاه بود. الان الحمدلله مثل موشکهای نقطهزن، شاعران خوبی داریم.
مراسم پایانی دوره شانزدهم این جشنواره که چهارشنبه (۴ اسفندماه ۱۴۰۰) در تالار وحدت برگزار شد، پس از سخنان اولیه، با خواندن بیانیه هیئت داوران توسط قربان ولیئی، دبیر علمی این دوره از جشنواره ادامه پیدا کرد. او در این بیانیه ضمن اشاره به آمار آثار رسیده برای بخشهای مختلف این رویداد، از احوال ناخوش شعر نوجوان سخن گفت.
پس از آن فیلمی از روند اجرایی شانزدهمین جشنواره شعر «فجر» به نمایش درآمد و در ادامه حاضران در سالن و بینندگان این رویداد شنونده سخنرانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بودند. یاسر احمدوند در سخنان خود این جشنواره را «پراجر» خواند و ابراز امیدواری کرد که با حمایتها و پشتیبانیهای وزیر فرهنگ و ارشاد مسیری که به گفته او، وزارت فرهنگ و ارشاد در پیش گرفته، سرعت بیشتری بگیرد.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه گفت: در زمان انقلاب سه راهبرد وجود داشت؛ یکی گفتمان لیبرال، دیگری سوسیالیستی و مارکسیستی و ترکیب اینها و یک نگاه دیگر جریان مکتبی یا ایدئولوژیک بود. تلاقی این جریان در سالهای ابتدای پیروزی انقلاب در تاریخ ادبیات مندرج است. به تدریج جریان ادبی مکتبی یا ایدئولوژیک غلبه پیدا کرد. دلیل این غلبه حاکمیتی نبود، بلکه در باورهای مردم ریشه داشت و با سنت ادبی کشور ما پیوستگی داشت و به این دلیل ماندگار شد.
یاسر احمدوند همچنین اظهار کرد: با شروع جنگ تحمیلی پدیده فوقالعادهای در منظر هنرمندان و شاعران قرار گرفت. اگر شعر و ادبیات انقلاب مانا است، به این علت است که ریشه در سنت ادبی کشور ما و باورهای مردم دارد.
او سپس با بیان اینکه ادبیات انقلاب، ادبیات جنگ نیست و ادبیات جهاد است، گفت: ادیبان انقلاب اسلامی جهادگران با نفس بودند و آفرینندگان جهانِ بدون دیو و اهریمن. اگرچه ناملایمتهای زیادی هم دیدند.
معاونت فرهنگی وزارت ارشاد سپس به تلاشی که صورت گرفته تا آثار در این دوره از جشنواره با توجه کامل گروه داوری مورد ارزیابی قرار گیرد، بیان کرد: با تاکیدات وزیر محترم ارشاد، انشاءالله شتاب بیشتری در ادبیات داستانی و شعر خواهیم داشت و برنامههایی تدارک دیدهایم که اعلام و عمومی خواهند شد. وزارت ارشاد باید حضور فعالی در ادبیات داشته باشد، باید از حالت انفعالی خارج شویم و به صورت فعال وارد فضای ادبیات شویم.
مراسم پایانی دوره شانزدهم این جشنواره که چهارشنبه (۴ اسفندماه ۱۴۰۰) در تالار وحدت برگزار شد، پس از سخنان اولیه، با خواندن بیانیه هیئت داوران توسط قربان ولیئی، دبیر علمی این دوره از جشنواره ادامه پیدا کرد. او در این بیانیه ضمن اشاره به آمار آثار رسیده برای بخشهای مختلف این رویداد، از احوال ناخوش شعر نوجوان سخن گفت.
پس از آن فیلمی از روند اجرایی شانزدهمین جشنواره شعر «فجر» به نمایش درآمد و در ادامه حاضران در سالن و بینندگان این رویداد شنونده سخنرانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بودند. یاسر احمدوند در سخنان خود این جشنواره را «پراجر» خواند و ابراز امیدواری کرد که با حمایتها و پشتیبانیهای وزیر فرهنگ و ارشاد مسیری که به گفته او، وزارت فرهنگ و ارشاد در پیش گرفته، سرعت بیشتری بگیرد.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه گفت: در زمان انقلاب سه راهبرد وجود داشت؛ یکی گفتمان لیبرال، دیگری سوسیالیستی و مارکسیستی و ترکیب اینها و یک نگاه دیگر جریان مکتبی یا ایدئولوژیک بود. تلاقی این جریان در سالهای ابتدای پیروزی انقلاب در تاریخ ادبیات مندرج است. به تدریج جریان ادبی مکتبی یا ایدئولوژیک غلبه پیدا کرد. دلیل این غلبه حاکمیتی نبود، بلکه در باورهای مردم ریشه داشت و با سنت ادبی کشور ما پیوستگی داشت و به این دلیل ماندگار شد.
یاسر احمدوند همچنین اظهار کرد: با شروع جنگ تحمیلی پدیده فوقالعادهای در منظر هنرمندان و شاعران قرار گرفت. اگر شعر و ادبیات انقلاب مانا است، به این علت است که ریشه در سنت ادبی کشور ما و باورهای مردم دارد.
او سپس با بیان اینکه ادبیات انقلاب، ادبیات جنگ نیست و ادبیات جهاد است، گفت: ادیبان انقلاب اسلامی جهادگران با نفس بودند و آفرینندگان جهانِ بدون دیو و اهریمن. اگرچه ناملایمتهای زیادی هم دیدند.
معاونت فرهنگی وزارت ارشاد سپس به تلاشی که صورت گرفته تا آثار در این دوره از جشنواره با توجه کامل گروه داوری مورد ارزیابی قرار گیرد، بیان کرد: با تاکیدات وزیر محترم ارشاد، انشاءالله شتاب بیشتری در ادبیات داستانی و شعر خواهیم داشت و برنامههایی تدارک دیدهایم که اعلام و عمومی خواهند شد. وزارت ارشاد باید حضور فعالی در ادبیات داشته باشد، باید از حالت انفعالی خارج شویم و به صورت فعال وارد فضای ادبیات شویم.