جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی مرز بین توصیف هنری و اضافه‌نویسی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش‌های ادبی توسط Erebus با نام مرز بین توصیف هنری و اضافه‌نویسی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 82 بازدید, 6 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش‌های ادبی
نام موضوع مرز بین توصیف هنری و اضافه‌نویسی
نویسنده موضوع Erebus
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Erebus
موضوع نویسنده

Erebus

سطح
0
 
ناظر تایید
ناظر تایید
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Jun
187
1,093
مدال‌ها
2
در نوشتار ادبی، توصیف یکی از مهم‌ترین ابزارهای نویسنده برای انتقال فضا، احساس و تصویرسازی ذهنی است. اما گاهی این عنصر ارزشمند، در صورت افراط و بی‌هدفی، به مانعی برای روانی متن تبدیل می‌شود.
توصیف مؤثر، آن است که به پیشبرد روایت، تعمیق درک خواننده از فضا و شخصیت‌ها یا انتقال احساس خاصی کمک کند. در مقابل، زمانی که توصیف صرفاً برای زیبایی ظاهری یا بازی با واژگان به‌کار می‌رود، بدون آن‌که نقشی در پیشبرد هدف ادبی داشته باشد، به دام اضافه‌نویسی می‌افتیم.
 
موضوع نویسنده

Erebus

سطح
0
 
ناظر تایید
ناظر تایید
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Jun
187
1,093
مدال‌ها
2
مرز دقیق
مرز میان توصیف هنری و اضافه‌نویسی، همان‌جاست که نویسنده از خود می‌پرسد:
«آیا این توصیف، چیزی به خواننده اضافه می‌کند؟»
اگر پاسخ منفی باشد، احتمالاً باید آن بخش بازنویسی یا حذف شود.

نمونه‌ای ساده

توصیف غیرمؤثر:
«نور طلایی خورشید از میان پرده‌های ضخیم عبور می‌کرد و بوی صبحگاهی را در هوای گرم پخش می‌نمود.»
(جمله فاقد تصویر دقیق و بار احساسی مشخص است.)

توصیف مؤثر:
«پرده‌ی نیمه‌شفاف، نور زرد صبحگاهی را چون رؤیایی کم‌رنگ بر دیوارها پاشیده بود.»
اینجا توصیف علاوه‌بر تصویرسازی، حسی ملایم و رؤیایی را منتقل می‌کند.
 
موضوع نویسنده

Erebus

سطح
0
 
ناظر تایید
ناظر تایید
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Jun
187
1,093
مدال‌ها
2
سه پرسش کلیدی برای سنجش ارزش توصیف در نوشتار ادبی

بسیاری از نویسندگان، به‌ویژه در آغاز مسیر نوشتن، با این چالش روبه‌رو می‌شوند که چه نوع توصیفی در داستان ضروری‌ست و کدام را باید حذف کرد. برای سنجش کیفیت و ضرورت توصیف، می‌توان از سه پرسش کلیدی بهره برد؛ پرسش‌هایی که به بازنگری در متن و پالایش آن کمک می‌کنند:

۱. آیا این توصیف درک خواننده را از فضا، شخصیت یا موقعیت افزایش می‌دهد؟
توصیفی که صرفاً زیبایی زبانی داشته باشد اما هیچ تصویر یا اطلاعات خاصی به مخاطب ندهد، معمولاً قابل حذف یا بازنویسی است.

۲. آیا این توصیف در خدمت لحن و حال‌وهوای کلی داستان است؟
توصیفی که از نظر ادبی زیباست اما با سبک کلی اثر هم‌خوانی ندارد، باعث گسست روانی در روایت می‌شود.

۳. آیا این توصیف ریتم داستان را مختل می‌کند؟
در بسیاری موارد، حتی یک توصیف هنری اگر در جای نادرست و در لحظه‌ی نامناسب آورده شود، ممکن است ضرب‌آهنگ داستان را بشکند و از کشش روایت بکاهد.
 
موضوع نویسنده

Erebus

سطح
0
 
ناظر تایید
ناظر تایید
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Jun
187
1,093
مدال‌ها
2
چگونه احساسات را توصیف کنیم، بدون اغراق یا سطحی‌نگری؟

توصیف احساسات یکی از چالش‌ برانگیزترین بخش‌های نوشتار ادبی‌ست؛ چرا که احساس، عنصری درونی، پیچیده و اغلب غیرقابل توضیح است. بسیاری از نویسندگان، یا به اغراق در واژگان احساسی پناه می‌برند، یا از ترس تصنعی شدن، احساسات را به‌طور کلی حذف می‌کنند. اما راه‌حل، چیزی میان این دو است: توصیفِ دقیق، بجا و هم‌راستا با موقعیت و شخصیت.

۱. به جای نام‌بردن، نشان بدهید.
به‌جای نوشتن «او خیلی غمگین بود»، می‌توان از نشانه‌های رفتاری یا حسی استفاده کرد:
«چنگ زد به آستین پیراهنش، چشم‌هایش دوید دنبال هیچ‌چیز و لبش انگار مدام چیزی را فرو می‌خورد.»

۲. از فضای اطراف برای انعکاس احساس بهره بگیرید.
احساسات می‌توانند در بازتاب طبیعت، نور، صدا و حتی حرکت‌ها منتقل شوند. مثلاً ترس، ممکن است در لرزش نور مهتاب یا تیز شدن صدای قطره‌ی آب جلوه کند.

۳. بافت شخصیتی را فراموش نکنید.
شخصیتی درون‌گرا، احساسش را همانند یک فرد برون‌گرا بیان نمی‌کند. توصیف احساس باید با ویژگی‌های روانی شخصیت هماهنگ باشد.
 
موضوع نویسنده

Erebus

سطح
0
 
ناظر تایید
ناظر تایید
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Jun
187
1,093
مدال‌ها
2
قدرت تضاد در توصیف ادبی؛ جادوی واژه‌های متضاد

ادبیات، بازی دقیق واژه‌هاست و در این بازی، «تضاد» یکی از اثرگذارترین ابزارهای نویسنده برای ایجاد عمق، شگفتی و تأثیر عاطفی‌ست. توصیفی که در خود تضاد نهفته دارد، نه تنها نگاه خواننده را درگیر می‌کند، بلکه اغلب سبب می‌شود تصویر یا احساس در ذهن مخاطب ماندگارتر شود.

تضاد چگونه در توصیف عمل می‌کند؟
زمانی که دو مفهوم ظاهراً ناسازگار کنار هم قرار می‌گیرند، ذهن ناچار می‌شود مکث کند، تحلیل کند و لایه‌ عمیق‌تری از معنا را استخراج نماید. این توقف ذهنی، نقطه‌ی درخشش یک توصیف هنری‌ست.

مثال ساده از تضاد در توصیف:
- «سکوت فریاد می‌زد.»
- «لبخندش تلخ‌ترین جمله‌ی آن شب بود.»
- «نور چراغ، سایه‌ها را پررنگ‌تر کرده بود.»

در توصیف شخصیت‌ها، مکان‌ها یا احساسات، تضاد می‌تواند ابعاد جدیدی خلق کند. مثلاً شخصیتی که در ظاهر آرام است اما در درونش طوفانی جریان دارد، یا اتاقی که گرم و روشن است اما در دلش ترس جاری‌ست.
 
موضوع نویسنده

Erebus

سطح
0
 
ناظر تایید
ناظر تایید
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Jun
187
1,093
مدال‌ها
2
مرز باریک توصیف هنری و اضافه‌نویسی در متون ادبی

در دنیای ادبیات، توصیف یکی از ابزارهای قدرتمند برای انتقال احساس، فضا و عمق شخصیت‌هاست. اما آنچه نویسنده را از مسیر تأثیرگذاری منحرف می‌کند، اضافه‌نویسی است؛ یعنی زمانی که متن از مرز توصیف ضروری فراتر می‌رود و درگیر واژه‌های زائد، جمله‌های کش‌دار یا تصاویر غیرضروری می‌شود.

توصیف هنری چیست؟
توصیفی‌ست که به‌طور دقیق، هدفمند و با زبان تصویرگر، مفهومی را منتقل کند. خواننده درگیر می‌شود، نه خسته.

اضافه‌نویسی چگونه پدید می‌آید؟
ـ تکرار بی‌مورد یک احساس یا مفهوم
ـ استفاده از واژه‌های سنگین بدون ضرورت
ـ تلاش برای شاعرانه جلوه‌دادن همه‌چیز
ـ توصیف چیزهایی که تأثیری در پیشبرد داستان ندارند

مثال توصیف خوب
«نور مهتاب، خطوط چهره‌اش را مثل چاقویی آرام بر پوست شب حک کرده بود.»
مثال اضافه‌نویسی
«مهتاب که آرام و بی‌صدا از پشت ابرها عبور می‌کرد، با نور نقره‌ای‌اش چهره‌ای ساخت، که در آن خطوط، سایه‌ها، انحناها و حتی لرزش مژه‌هایش قابل تشخیص بود، گویی صورتش را با مداد نقره‌ای بر پرده‌ای تاریک نقاشی کرده بودند که...»
 
موضوع نویسنده

Erebus

سطح
0
 
ناظر تایید
ناظر تایید
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Jun
187
1,093
مدال‌ها
2
چگونه در بازنویسی، اضافه‌نویسی را شناسایی و حذف کنیم؟
یکی از مهارت‌های مهم در نویسندگی، توانایی بازبینی و بازنویسی متن است؛ جایی‌ که نویسنده باید مانند یک ویراستار حرفه‌ای، چشم‌تیزبین و بی‌رحم باشد تا واژه‌های اضافی را از نوشته‌اش بیرون بکشد.

نشانه‌های اضافه‌نویسی در متن
ـ جمله‌های خیلی بلند که چند مفهوم همزمان را حمل می‌کنند
ـ واژه‌های مترادف یا تکراری پشت‌سر‌هم
ـ توضیح واضحات؛ مثلاً گفتن چیزی که از قبل در متن حس شده
ـ توصیف بیش‌از‌حد حالات چهره، حرکات یا اشیاء

روش‌هایی برای حذف اضافه‌نویسی
۱. با صدای بلند بخوانید: اگر هنگام خواندن نفس‌تان گرفت یا تمرکزتان پرید، جمله احتمالاً طولانی یا اضافی‌ست.
۲. هر جمله را بپرسید: «آیا این جمله چیزی جدید به خواننده می‌گوید؟»
۳. جایگزین‌سازی کنید: به‌جای سه جمله توضیح، یک تصویر قوی بسازید.
۴. جرأت حذف داشته باشید: حتی اگر جمله‌ای را خیلی دوست دارید، ولی کمکی به پیشبرد متن نمی‌کند، باید حذف شود.

مثال:
ـ اضافه‌نویسی: «او با حالتی خسته، چشمان نیمه‌بازش را مالید، به اطراف نگاه کرد، ناله‌ای کشید و دستش را به طرف ساعت برد تا زمان را ببیند.»
ـ بازنویسی: «با نگاهی خسته، ساعت را نگاه کرد.»
 
بالا پایین