جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی معرفی عناصر داستان | ۹ اصل مهم که در داستان‌نویسی باید بدانید

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جمع‌آوری نکات توسط -pariya- با نام معرفی عناصر داستان | ۹ اصل مهم که در داستان‌نویسی باید بدانید ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 1,037 بازدید, 47 پاسخ و 3 بار واکنش داشته است
نام دسته جمع‌آوری نکات
نام موضوع معرفی عناصر داستان | ۹ اصل مهم که در داستان‌نویسی باید بدانید
نویسنده موضوع -pariya-
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط -pariya-
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
‏زاویه دید بیرونی: زاویه‌دید بیرونی آن زاویه‌دیدی است که بیشتر حوادث و اتفاقات داستان را روایت می‌کند تا آنکه بخواهد وارد مغز یک شخصیت داستانی شود و از نگاه او صحبت کند.

.
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
این زاویه‌دید همچون لنز دوربین بر راوی سوم‌شخص سوار می‌شود که به آن راوی سوم‌شخص ناظر می‌گویند.
-‏زاویه دید صفر: زاویه‌دید صفر یکی از سخت‌ترین و پردردسرترین زاویه‌دیدهای ممکن است چرا که شما به‌عنوان یک نویسنده پیش از نوشتن داستان نیاز دارید تا تمامی خصوصیات تک‌تک شخصیت‌های داستانی‌تان را بشناسید تا بتوانید هم‌زمان وارد ذهن همه‌شان بشوید
 
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
‏زاویه دید صفر: زاویه‌دید صفر یکی از سخت‌ترین و پردردسرترین زاویه‌دیدهای ممکن است چرا که شما به‌عنوان یک نویسنده پیش از نوشتن داستان نیاز دارید تا تمامی خصوصیات تک‌تک شخصیت‌های داستانی‌تان را بشناسید تا بتوانید هم‌زمان وارد ذهن همه‌شان بشوید.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Meliss
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
این زاویه‌دید همچون لنز دوربین بر راوی سوم‌شخص سوار می‌شود که به آن راوی سوم‌شخص دانای کل می‌گویند. راوی‌ای که همچون خدا به هر زمان و مکانی سفر می‌کند و از همه‌چیز باخبر است.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Meliss
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
صحنه و صحنه‌پردازی
همان‌طور که از اسم این عنصر پیداست، صحنه‌ زمان و مکانی است که در آن عمل داستان صورت می‌گیرد. حال بر اساس درون‌مایه، موضوع و ژانرداستانی شما صحنه‌ و صحنه‌پردازی در داستان متفاوت خواهد بود.

.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Meliss
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
صحنه در هر داستان می‌تواند سه وظیفه‌ی اساسی را برعهده بگیرد:



فراهم‌کردن محلی برای زندگی شخصیت‌ها و وقایع داستان.

ایجاد فضا و رنگ و حال و هوای داستان که می‌تواند به غم‌انگیز‌بودن، خوشحال بودن، هولناک‌بودن و غیره ختم شود و چنین حسی را در مخاطب ایجاد کند
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Meliss
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
به‌وجود آوردن محیطی که اگر بر رفتار شخصیت‌ها و وقوع حوادث تاثیری عمیق و تعیین‌کننده به جا نگذارد، دست‌کم بر نتیجه‌ی آن‌ها اثرگذار باشد.
با این تعاریف حواستان را به خوبی جمع کنید که برای چه داستانی و با چه حال‌وهوایی صحنه‌سازی می‌کنید. صحنه‌ها تصاویری واضح و دقیق را در ذهن مخاطبتان هک می‌کنند.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Meliss
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
می‌خواهید چه تصویری از داستان و حس‌وحالش در ذهن مخاطب ثبت شود؟ مراقب توصیف‌ها و نحوه‌ی جزئی‌نگاری‌هایتان در داستان باشید. نحوه‌ی توصیف شما رابطه‌ی مستقیمی با میزان مهارت‌تان در شیوه‌ی نوشتن و نثرتان دارد. اگر بتوانید یک غروب تکراری را به‌نحوی ماهرانه و خلاقانه توصیف کنید کدام مخاطبی از نثر شما بدش می‌آید؟
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Meliss
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
دیالوگ‌نویسی
همان‌قدر که در معرفی عناصر داستان عنصر شخصیت‌پردازی مهم و جدی‌ است، دیالوگ‌نویسی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. تجربه‌ام در نوشتن و خواندن آثار به من ثابت کرده است که داستانی بدون دیالوگ خوب، هدفمند و ماهرانه ضعیف خواهد بود.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Meliss
موضوع نویسنده

-pariya-

سطح
6
 
[ مدیر ارشد بخش علوم و فناوری ]
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
مترجم ارشد انجمن
آموزگار انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Jul
26,731
55,927
مدال‌ها
11
به‌یاد دارم که یکی از اساتید نویسندگی‌ام همیشه تاکید داشت تا دیالوگ‌های داستانی‌مان را چنان پرمایه بنویسیم که اگر اسامی پشت هر دیالوگ را حذف کردیم، مخاطب از روی لحن، نحوه‌ی به‌کاربردن کلمات و حتی تکیه‌کلام‌ها بتواند شخصیت‌های داستانی را از هم تفکیک کند. همین نکته موجب شد تا ده‌ها داستان بدون صحنه بنویسم. داستان‌هایی که فقط و فقط از دیالوگ‌های پیچ‌درپیچ اما گیرا تشکیل شده بودند
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Meliss
بالا پایین