جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی مودرام چیست؟

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته ژانر ها توسط HAN با نام مودرام چیست؟ ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 297 بازدید, 15 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته ژانر ها
نام موضوع مودرام چیست؟
نویسنده موضوع HAN
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط HAN
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,361
20,976
مدال‌ها
9
در آخر فرهنگ اصطلاحات روسيه مي‌نويسد: ملودرام در طرح معمولاً درامي رمانتيك و احساساتي است كه در آن آواز و موسيقي همراه يكديگر مي‌آيند. اما رفته‌رفته عنصر موسيقي سيما و چهره اصلي خود را از دست داد و اين اصطلاح اكنون قطعه‌‌اي دراماتيك يا نمايشي است كه با حوادث احساساتي و توسل به هيجان عرضه مي‌گردد و با پاياني شاد خاتمه پيدا مي‌كند.
در فرهنگ تئاتر، تأليف جان راسل ‌تيلور88 درباره ملودرام چنين آمده است:
در آلمان ملودرام در اصل پاساژي در يك اپرا به شمار مي‌آيد كه با همراهي موسيقي عرضه مي‌شود. و در فرانسه پاساژي كه در آن شخصيت حرفي نمي‌زند، درحالي‌كه موسيقي احساساتش را بيان مي‌دارد. از اين احساسات ضد و نقيض، تقريباً از 1780 معناي مدرن آن از يك درام گزافه‌گو كه از تمام امكانات موسيقي، نورپردازي و تدابير صحنه براي تشديد كردن احساس بهره‌مند مي‌شود، سود مي‌جويد: كلمه ملودرام ابتدا به نظر مي‌آيد بدين گونه در پاريس به كار گرفته شده كه ژيلبرت دو پيكسره‌ كورت89 محبوب‌ترين نويسنده ملودرام بوده است.
نخستين نمايشنامه او از اين دست، «حكايتي از رمز و راز» در انگلستان به روي صحنه آمد كه تامس هول‌كرافت90 آن را در 1802 آماده نمايش كرد.
بسياري ديگر از تئاترنويسان موسيقي را بخش مهمي از نمايشنامه دانستند، اما رفته‌رفته اين طرز تفكر محو گشت، و تئاترهاي ملي و توده‌پسند معمولاً نوع احساساتي نمايش را مورد نظر قرار دادند. طي دوره ويكتوريا ملودرام شادمانه در دو سطح ادامه يافت همانند سرگرمي و تفريحي بومي و توده‌پسند و انحرافي رفيع از ملودرام پيشين (گاه با وانمودي از مفهوم و معناي اجتماعي) براي طبقات متوسط. به‌رغم دفاع ايروينگ91 (بازيگر انگليسي)، كه در نمايش «زنگ‌ها» موفقيت بزرگي به دست آورد، ملودرام‌ها رفته‌رفته در قرن نوزده اصطلاحي موهن شد و در قرن بيستم اگرچه ذوق و سليقه طبيعي براي درام‌هاي قوي ايستادگي مي‌كند، مي‌بايد به فرمي ديگر تغيير پيدا كند.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,361
20,976
مدال‌ها
9
و بنا به نوشته كتاب زبان تئاتر، تأليف والتر پاركر براون و رابرت هميكنون بال، ملودرام نمايشنامه‌اي است احساساتي، غيرمقبول در شخصيت‌پردازي، گفت و شنود كه در آن كشمكش هيجان‌آور و وهم‌انگيزي ميان قهرمان مبالغه‌آميز و شخصيت‌هاي شريره پيروزي تقوا و فضيلت، در اين گونه نمايش‌ها به نمايش گذاشته مي‌شود. در زمان‌هاي پيشين چنين نمايشنامه‌هايي با آواز و موسيقي اركستري در لندن به اجرا درمي‌آمد و غالباً براي هنرپيشگان متني نوشته نمي‌شد.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,361
20,976
مدال‌ها
9
درباره برخي از ملودرام‌ها
«دوست زنان»92، از لوئيجي پيراندلو93، درام‌نويس ايتاليايي (1867 ـ 1936)
مارتا94 دوست همسران يا زنان مدام درگير امورم‌ ردان و زنان خانواده‌ها مي‌شود. چون اين بخت و فرصت را به دست نمي‌آورد كه با مردي ازدواج كند و به خانه شوي برود. فقط به فوستر95 اميد بسته است كه او هم با يك زن غير شهري ازدواج مي‌كند. مارتا هرگز آرام نمي‌گيرد و پيوسته به سراغ مردان متأهل مي‌رود. و وقتي همسر فوستو بيمار مي‌شود، به خانه او مي‌رود تا از زن بيمارش پرستاري كند. در اين گيرودار حسادت زن به دليل روابطي كه شوهرش با مارتا پيدا كرده است، به اوج خود مي‌رسد. اما مارتا بر اين اعتقاد است كه پس از مرگ همسر، مي‌‌تواند با فوستو ازدواج كند. يأس و نوميدي بيماري همسر را تشديد مي‌كند و سرانجام جان مي‌سپارد. يك شايعه‌افكن كه او نيز دل به مارتا بسته است، فاستو را مي‌كشد و مرگ او را خودكشي جلوه مي‌دهد. مارتا همه شايعه‌پردازان را از خود مي‌راند و تنها با غم و اندوه به زندگي خود ادامه مي‌دهد.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,361
20,976
مدال‌ها
9
«اتاق نشيمن»96، از گراهام گرين97 داستان‌پرداز و درام‌نويس انگليسي ( 1904 ـ 1991)، يكي از وحشت‌انگيزترين ملودرام‌هاي اواسط قرن بيستم كه در آن دختر جواني دلباخته مردي متأهل و بزرگ‌تر از خود مي‌شود. و وقتي پدر و مادرش مي‌ميرند، مي‌رود تا با دو عمة شوهرنكرده و عموي خود كه يك كشيش فلج است، زندگي كند. اما شور و اشتياق و عشقش به مردِ مقابل نمي‌تواند رنگ ديگري به خود گيرد و در صحنه‌اي برملا مي‌شود. چون دختر نمي‌تواند اين احساس را از خود دور كند و بداند كه دارد به راه خطايي مي‌رود، وضع او وخيم‌تر و وخيم‌تر مي‌شود. سرانجام همسر مرد مي‌آيد تا با اين دختر وصلت كند كه چاله فاجعه عميق‌تر مي‌شود. باري دختر شديداً بر ضد تمام نيروهاي دروني خود نبرد مي‌كند، اما با ناكامي رودررو مي‌گردد و فاجعه به اوج خود مي‌رسد.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,361
20,976
مدال‌ها
9
«ارواح»98 از هنريك ايبسن99 (1828 ـ 1906)، درام‌نويس نروژي. درباره نمايشنامه «ارواح» نوشته‌اند: «ارواح در رويدادهاي نوشتاري دراماتيك فقط اوجي است كه سمبوليسم را در درام مدرن به كمال مي‌رساند.
نخستين رگه‌هاي گذشته را به زبان حال پيوند مي‌دهد و يكي از كامل‌ترين و رساترين نمايشنامه در هر زمان به شمار مي‌آيد.»
داستان معروفي دارد؛ پسر خانم آلوينگ100 مي‌رود تا به يتيم‌خانه‌اي سر و صورت بدهد. در اين گيرودار به خدمتكار خانه كه گاه مي‌پنداريم دختر نامشروع خانم آلوينگ است، تمايلي پيدا مي‌كند.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,361
20,976
مدال‌ها
9
اين كابوس با وضع كنوني خانم آلوينگ پيوند مي‌خورد و از آنجا كه پسر مردي دائم‌الخمر، شهوت‌ران و ‌اي است، چيزي از مفهوم زندگي سر درنمي‌آورد.
يتيم‌خانه طعمه حريق مي‌شود و از ميان مي‌رود و دختر وقتي از وقايع و جايگاه خود مطلع مي‌شود با انزجار مي‌گريزد و پسر آلوينگ در آخر به بيماري مخوفي مبتلا مي‌شود و تنها برجاي مي‌ماند.
 
بالا پایین