فیلمشناخت
- (Manufacturing consent) جعل رضایت: نوآم چامسکی و رسانهها -(۱۹۹۲)
نوآم چامسکی خودش این فیلم را در آن زمان ندید، چرا که معتقد بود که رسانهها نمیتوانند آنطور که باید و شاید پیام فیلم را به مخاطب انتقال دهند: «اگر رسانهها بتوانند کسی را بیاورند که سخن بگوید، عالی است، ولی به این معنی نیست که کسی که سخنرانی کردهاست
رهبر است؛ ولی این نکته در فیلم جا نمیافتد – چیزی که جا میافتد این است که مردم با تصور اینکه سخنران همهکاره است، میپرسند «چگونه میتوانم به جنبش شما بپیوندم؟» […] در واقع، کسانی که در مسند قدرت هستند […] میخواهند که مردم فکر کنند که رهبران بزرگ این چیزها را راه میندازند، و بعد کاری که هرکس باید بکند اینست که از آنها پیروی کند. این یکی از راههای تحقیر کردن مردم است […].»
- (The Corporation) ابرشرکت-(۲۰۰۳)