Puyannnn
سطح
4
مهمان
- Sep
- 13,512
- 21,981
- مدالها
- 3
ابراهیم زاهدی مطلق با بیان اینکه در سالهای اخیر تعداد کپیکاران در ادبیات بیشتر شده از خالی شدن برخی کتابها از محتوا سخن میگوید و دلیل آن را ترسو شدن نویسندهها عنوان میکند.
این نویسنده درباره ارزیابی خود از ادبیات داستانی در سالی که گذشت، اظهار کرد: ادبیات به شکل داستان و رمان یک محصول وارداتی است و البته در کشورمان با مقولههایی چون داستان و قصه بیگانه نبودهایم. آیا سعدی قصهگویی نکرده یا فردوسی در شاهنامه و مولوی قصهگویی نکردهاند؟ ممکن است بگوییم به شکل امروزی نبوده، بله به شکل امروزی نبوده است. در فرانسه و آلمان و اتریش هم همینطور بوده و قصه به شکل امروز نبوده است. اگر به عنوان خواننده ماجرای رستم و سهراب، رستم و اسفندیار و یا داستان رستم و اشکبوش را بخوانید، میبییند همه این قصه و داستانی که اوج و فرود دارد، راوی دارد و شخصیتپردازی شده است. میگویند بهترین صحنهآرایی و بهترین لحظهآرایی در داستان رستم و اشکبوس است، مانند این است که فیلم میبینید. اما با این سوابق با موضوعی مانند داستان نو آشنا شدیم.
این نویسنده درباره ارزیابی خود از ادبیات داستانی در سالی که گذشت، اظهار کرد: ادبیات به شکل داستان و رمان یک محصول وارداتی است و البته در کشورمان با مقولههایی چون داستان و قصه بیگانه نبودهایم. آیا سعدی قصهگویی نکرده یا فردوسی در شاهنامه و مولوی قصهگویی نکردهاند؟ ممکن است بگوییم به شکل امروزی نبوده، بله به شکل امروزی نبوده است. در فرانسه و آلمان و اتریش هم همینطور بوده و قصه به شکل امروز نبوده است. اگر به عنوان خواننده ماجرای رستم و سهراب، رستم و اسفندیار و یا داستان رستم و اشکبوش را بخوانید، میبییند همه این قصه و داستانی که اوج و فرود دارد، راوی دارد و شخصیتپردازی شده است. میگویند بهترین صحنهآرایی و بهترین لحظهآرایی در داستان رستم و اشکبوس است، مانند این است که فیلم میبینید. اما با این سوابق با موضوعی مانند داستان نو آشنا شدیم.