۱- تحلیل مخاطب هدف
اولین قدم در انتخاب عنوان جذاب برای چاپ کتاب، شناخت دقیق مخاطب هدف است. آیا کتاب شما برای کودکان، نوجوانان، یا بزرگسالان است؟ هر گروه سنی و هر جامعه مخاطبی نیازها و انتظارات خاص خود را دارند که باید در انتخاب عنوان در نظر گرفته شود. با تحلیل رفتار و سلیقه مخاطبان، میتوانید عنوانی مناسبتر و جذابتر انتخاب کنید. نمونه های زیر مصداق خوبی از شناخت مخاطب و انتخاب عنوان مناسب هستند؛
کتاب کودکان: ماجراهای خرگوشهای رنگی؛ اشاره به سفری به دنیای شگفتانگیز
کتاب نوجوانان: پرواز بر فراز ابرها؛ اشاره به داستانی از آرزوهای نوجوانی
کتاب بزرگسالان: یادگاری از روزهای گذشته؛ اشاره به بازگشت به لحظات گمشده