جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی نکاتی برای انتخاب عنوان

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته قبل از تایپ کتاب بخوانیم توسط lotous با نام نکاتی برای انتخاب عنوان ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 88 بازدید, 7 پاسخ و 4 بار واکنش داشته است
نام دسته قبل از تایپ کتاب بخوانیم
نام موضوع نکاتی برای انتخاب عنوان
نویسنده موضوع lotous
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط lotous
موضوع نویسنده

lotous

سطح
0
 
همیار سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست کتاب
فعال انجمن
May
185
498
مدال‌ها
2
انتخاب عنوان جذاب برای کتاب، یکی از چالش‌های مهم نویسندگان و ناشران است. عنوان به نوعی ویترین کتاب شماست و اولین برخورد مخاطب با آن، تأثیر بسزایی بر جلب توجه و کنجکاوی او دارد. اما چگونه می‌توان یک عنوان جذاب و تأثیرگذار انتخاب کرد که هم به محتوا وفادار باشد و هم مخاطب را جذب کند؟
 
موضوع نویسنده

lotous

سطح
0
 
همیار سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست کتاب
فعال انجمن
May
185
498
مدال‌ها
2
۱- تحلیل مخاطب هدف

اولین قدم در انتخاب عنوان جذاب برای چاپ کتاب، شناخت دقیق مخاطب هدف است. آیا کتاب شما برای کودکان، نوجوانان، یا بزرگسالان است؟ هر گروه سنی و هر جامعه مخاطبی نیازها و انتظارات خاص خود را دارند که باید در انتخاب عنوان در نظر گرفته شود. با تحلیل رفتار و سلیقه مخاطبان، می‌توانید عنوانی مناسب‌تر و جذاب‌تر انتخاب کنید. نمونه های زیر مصداق خوبی از شناخت مخاطب و انتخاب عنوان مناسب هستند؛

کتاب کودکان: ماجراهای خرگوش‌های رنگی؛ اشاره به سفری به دنیای شگفت‌انگیز
کتاب نوجوانان: پرواز بر فراز ابرها؛ اشاره به داستانی از آرزوهای نوجوانی
کتاب بزرگسالان: یادگاری از روزهای گذشته؛ اشاره به بازگشت به لحظات گمشده
 
موضوع نویسنده

lotous

سطح
0
 
همیار سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست کتاب
فعال انجمن
May
185
498
مدال‌ها
2
2- استفاده از کلمات کلیدی مناسب

در دنیای دیجیتال امروز، کلمات کلیدی نقش مهمی در دیده شدن کتاب‌ها دارند. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع کتاب در عنوان، می‌تواند به جذب مخاطبان بیشتر کمک کند. به ویژه در فروشگاه‌های آنلاین کتاب، این کلمات کلیدی به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا کتاب شما را بهتر پیدا کنند. بطور مثال؛

کلمات کلیدی مناسب کتاب‌های روانشناسی: استفاده از کلماتی مانند رشد، شادی، آرامش و افکار مانند؛ ” آرامش درونی” اشاره به راهنمایی برای غلبه بر اضطراب و استرسکلمات کلیدی مناسب کتاب‌های تاریخی و مستند: استفاده از کلمات تاریخ، قدمت، سرنوشت یا مردم مانند؛ ” تاریخ فراموش‌شده ” اشاره به داستان‌هایی از دوران طلایی
 
موضوع نویسنده

lotous

سطح
0
 
همیار سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست کتاب
فعال انجمن
May
185
498
مدال‌ها
2
3- بهره‌گیری از ایده‌های خلاقانه

خلاقیت در انتخاب عنوان، عنصری حیاتی است. استفاده از تکنیک‌های ادبی مانند استعاره‌ها، کنایه‌ها یا بازی با کلمات می‌تواند عنوان شما را منحصر به فرد و جذاب کند. همچنین الهام گرفتن از فیلم‌ها، نقل‌قول‌ها یا حتی ضرب‌المثل‌ها می‌تواند به شما در انتخاب یک عنوان جذاب برای چاپ کتاب کمک کند. نمونه های عناوین خلاقانه عباراتند از؛

سایه‌های پنهان: جستجویی در دل تاریکی (استفاده از استعاره و کنایه)
سیب‌های گمشده: یک داستان از اشتباهات شیرین (بازی با کلمات)
به سوی خورشید: راهی برای یافتن نور در تاریکی ( الهام گرفتن از نقل قول‌ها و ضرب‌المثل‌ها)
 
موضوع نویسنده

lotous

سطح
0
 
همیار سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست کتاب
فعال انجمن
May
185
498
مدال‌ها
2
4- ایجاد حس کنجکاوی در مخاطب

یک عنوان جذاب باید حس کنجکاوی را در ذهن مخاطب ایجاد کند. گاهی با ایجاد یک سؤال یا ابهام کوچک می‌توان توجه مخاطبان را به اثر جلب کرد. بنابراین می‌توان به صورت غیرمستقیم و با استفاده از تکنیک‌های هنری در برخی قسمت‌ها، مخاطبان هدف را ترغیب به خواندن کتاب کرد. به عنوان مثال عنوان ” آن سوی مرگ ” عنوان جذاب و پرسش برانگیزی خواهد بود.
 
موضوع نویسنده

lotous

سطح
0
 
همیار سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست کتاب
فعال انجمن
May
185
498
مدال‌ها
2
5- اختصار و سادگی در عنوان

عنوان کتاب باید ساده، جامع و کوتاه باشد. استفاده از عنوان پیچیده و طولانی، درک پیام کتاب را دشوار ساخته و باعث سردرگمی مخاطب می‌شود. تا حد امکان بهتر است عنوان کتاب کوتاه انتخاب شود. به کار بردن عباراتی که مفهومی و مختصر هستند، می‌تواند تأثیر بیشتری بر مخاطب هدف کتاب داشته باشد، در عین حال نباید تمامی جزئیات کتاب در عنوان گنجانده شود و باید فضای کافی برای کشف محتوای اثر باقی بماند.قاعده کلی این است که در انتخاب عنوان کتاب از ۳ تا ۵ کلمه استفاده شود. اگر نویسنده احساس ‌کند قادر نیست پیام خود را در چند کلمه منتقل کند، می‌تواند از زیرعنوان استفاده کند.
 
موضوع نویسنده

lotous

سطح
0
 
همیار سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست کتاب
فعال انجمن
May
185
498
مدال‌ها
2
6- استفاده از ویژگی‌های خاص اثر

در صورتی که کتاب دارای ویژگی منحصر به فردی باشد، می‌توان این ویژگی را به طور مستقیم و غیرمستقیم در عنوان کتاب به کار برد. اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد کتاب می‌تواند در جذب مخاطب مؤثر باشد. برای مثال در صورتی که ویژگی خاص کتاب آموزشی در خصوص روش‌های نوین تدریس یا آموزش یک مهارت خاص باشد، می‌توان عناوین ذیل را برای کتاب در نظر گرفت:

کتاب‌های آموزشی زبان؛
عنوان ” زبان بی‌مرز ” یادگیری زبان‌ها با روش‌های جدیدکتاب‌های آموزشی مهارت؛
عنوان ” کدنویسی برای مبتدی‌ها ” دنیای برنامه‌نویسی را کشف کنیدکتاب‌های آموزشی هنر؛
عنوان ” هنر از نو” کشف دنیای رنگ‌ها و شکل‌ها
 
موضوع نویسنده

lotous

سطح
0
 
همیار سرپرست کتاب
پرسنل مدیریت
همیار سرپرست کتاب
فعال انجمن
May
185
498
مدال‌ها
2
7-منحصر به فرد بودن عنوان

منحصر به فرد بودن عنوان کتاب از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا انتخاب عنوانی مشابه با عناوین سایر کتاب‌ها باعث سردرگمی مخاطبان شده و شانس دیده شدن کتاب را کاهش می‌دهد. یک عنوان منحصر به فرد اثر نویسنده را در ذهن خوانندگان ماندگار می‌کند و شناسایی آن را برای آن‌ها آسان‌تر می‌سازد. از این رو در هنگام انتخاب عنوان مناسب، بهتر است بررسی‌های لازم انجام شود که آیا عنوان مشابهی وجود دارد یا خیر! اطمینان از این موضوع علاوه بر جلوگیری از تداخل عنوان کتاب با سایر آثار، به برندینگ و شناخته شدن کتاب کمک زیادی می‌کند.
 
بالا پایین