جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

معرفی کتاب چرا شد محو از یاد تو نامم

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته قفسه کتاب توسط ALVIN با نام چرا شد محو از یاد تو نامم ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 276 بازدید, 7 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته قفسه کتاب
نام موضوع چرا شد محو از یاد تو نامم
نویسنده موضوع ALVIN
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط ALVIN
موضوع نویسنده

ALVIN

سطح
3
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Apr
1,754
3,289
مدال‌ها
7
نقش زنان در تحولات تاریخی از مسائل نادیده‌ گرفته‌شده در تاریخ‌نگاری مردانه است. افسانه نجم آبادی در کتاب صوتی چرا شد محو از یاد تو نامم؟ اسناد تاریخی را با لنزی حساس به مسئله‌ی زنان مرور می‌کند تا جلوه‌های مختلفی از نقش زن ایرانی در تاریخ معاصر را برای شنوندگان تصویر کند.
 
موضوع نویسنده

ALVIN

سطح
3
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Apr
1,754
3,289
مدال‌ها
7
اگرچه افراد بسیاری تاریخ را به‌عنوان علمی بی‌طرف و بر پایه‌ی اسناد و مدارک مستدل در نظر می‌گیرند، اما افسانه نجم آبادی (Afsaneh Najmabadi) در کتاب صوتی چرا شد محو از یاد تو نامم؟ (?Is Our Name Remembered) به ما نشان می‌دهد که تا چه اندازه ساختارهای فرهنگی در روایتی که از تاریخ ارائه می‌شود تأثیرگذار است. ازنظر او تاریخ‌نگاری به‌عنوان یک شیوه‌ی روایت همیشه تحت‌تأثیر انتخاب‌های خودآگاه یا ناخودآگاه نویسنده قرار دارد و ازاین‌رو هرگز نمی‌تواند بی‌طرف باشد. به همین دلیل باید همواره به متن‌های تاریخی و روایت‌ها رجوع کرد تا بتوانیم برداشتی واقع‌گرایانه‌تر ارائه کنیم. روایت غالب از تاریخ معاصر ایران همیشه زنان را در جایگاهی حاشیه‌ای قرار داده است که از نظر افسانه نجم آبادی باید چنین تاریخ‌نگاری‌ای مورد تردید قرار بگیرد.
 
موضوع نویسنده

ALVIN

سطح
3
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Apr
1,754
3,289
مدال‌ها
7
خنثی دیدن تاریخ و در نظر نگرفتن مناسبات قدرت در روایت‌های تاریخی باعث می‌شود تاریخ‌نگاری رسمی را به‌عنوان نسخه‌ی حقیقی از جریان اتفاقات در نظر بگیریم، درحالی‌که افسانه نجم‌آبادی این نگاه بی‌طرفانه به تاریخ را به چالش می‌کشد. او در کتاب صوتی چرا شد محو از یاد تو نامم؟ حذف زنان از تاریخ‌نگاری مورّخانی مانند کسروی، ملک‌زاده و آدمیت را به‌عنوان حذف نظام‌مند زنان از تاریخ مشروطه تفسیر می‌کند.
 
موضوع نویسنده

ALVIN

سطح
3
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Apr
1,754
3,289
مدال‌ها
7
این کتاب برای علاقه‌مندان به مباحث فمینیستی و تاریخ معاصر ایران جذاب خواهد بود. کسانی که مباحث تحلیل گفتمان را دنبال می‌کنند نیز می‌توانند از شیوه‌ی کاربست نظریات در این کتاب صوتی استفاده کنند.
 
موضوع نویسنده

ALVIN

سطح
3
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Apr
1,754
3,289
مدال‌ها
7
افسانه نجم‌آبادی نویسنده، مدرس دانشگاه و پژوهشگر در زمینه‌های مطالعات زنان و تاریخ است. او که در سال 1325 در تهران به دنیا آمده به‌عنوان استاد در رشته‌ی مطالعات زنان در دانشگاه هاروارد آمریکا فعالیت می‌کند. بیشتر آثار افسانه نجم‌آبادی مربوط به بازنمایی مسائل مربوط به جنسیت در تاریخ‌نگاری دوره‌های قاجار و معاصر ایران است. زنان سیبیلو و مردان بی‌ریش و «حکایت دختران قوچان» از کتاب‌های او است که به فارسی منتشر شده‌اند. افسانه نجم‌آبادی نویسنده و مسئول چند جلد از «دایره المعارف زنان و فرهنگ‌های اسلامی» بوده است.
 
موضوع نویسنده

ALVIN

سطح
3
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Apr
1,754
3,289
مدال‌ها
7
در تاریخ‌نگاری کنونی ما از این دوره، نه‌تنها مسئولیت تمام تغییرات دوره‌ی رضاشاه در حیطه‌ی حقوق زنان متوجه خود اوست (چه در مقام تحسین چه تقبیح)، بلکه زنانی چون مستوره افشار، هاجر تربیت و صدیقه دولت‌آبادی خائنان به نهضت مستقل زنان و دست‌نشانده‌ی رضاشاه قلمداد می‌شوند. «کانون بانوان» که در بهار 1314 زیر نظر وزارت معارف تشکیل شد صرفا سازمانی دولتی عنوان می‌شود که بر ویرانه‌ی همه‌ی سازمان‌های مستقل زنان بنا شد. ولی زنی چون صدیقه دولت‌آبادی را نمی‌توان به این سادگی حکومت دانست.
 
موضوع نویسنده

ALVIN

سطح
3
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Apr
1,754
3,289
مدال‌ها
7
از دو دهه قبل از تشکیل «کانون بانوان» وی با گشایش مدارس و چاپ نشریه‌ی زنان در راه بهبود وضع زنان فعالیت می‌کرد. در سال 1302 برای معالجه و سپس ادامه‌ی تحصیل به اروپا سفر کرد و به نمایندگی از «جمعیت نسوان وطن‌خواه» در «کنگره‌ی اتحاد بین‌المللی برای حق رای زنان» در پاریس (1926 میلادی) شرکت کرد. پس از بازگشت به ایران در سال 1306 دوباره به کار در مدارس دخترانه مشغول شد و همه‌ی این‌ها سال‌ها قبل از آن است که «کانون بانوان» پا به عرصه‌ی وجود بگذارد. دولت‌آبادی، پس از کناره‌گیری رضاشاه از سلطنت، تا زمان مرگش به سال 1340 همچنان به فعالیت‌های خود ادامه داد.
 
موضوع نویسنده

ALVIN

سطح
3
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Apr
1,754
3,289
مدال‌ها
7
آیا روایت متقاعدکننده‌تر درباره‌ی رابطه‌ی بین این زنان و دولت رضاشاه این نیست که اینان در شکل‌گیری سیاست‌های دولت در مورد زنان تأثیرگذار بودند و درعین‌حال افکار و اعمال خودشان نیز متاثر از امکانات و محدودیاتی بود که ما آن را «حکومت» می‌نامیم؟ در این روایت زنانی چون دولت‌آبادی به همان منوال از حکومت استفاده کرده‌اند که حکومت از آن‌ها.
 
بالا پایین