جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی چه‌گونه در داستان تعلیق ایجاد کنیم؟ + ۷ روش برای ایجاد تعلیق

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جمع‌آوری نکات توسط شاهدخت با نام چه‌گونه در داستان تعلیق ایجاد کنیم؟ + ۷ روش برای ایجاد تعلیق ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 807 بازدید, 25 پاسخ و 2 بار واکنش داشته است
نام دسته جمع‌آوری نکات
نام موضوع چه‌گونه در داستان تعلیق ایجاد کنیم؟ + ۷ روش برای ایجاد تعلیق
نویسنده موضوع شاهدخت
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط شاهدخت
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
^ناظر کیفی کتاب^
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,720
40,333
مدال‌ها
25
در این حالت کنجکاوی مخاطب بیش‌تر خواهد شد. و در انتظار فهمیدن علت و سرانجام، پابه‌پای ما خواهد آمد. زمانی که قرار است از صحنه‌ای به صحنۀ دیگر پرش کنیم و یا صحنه را به پایان برسانیم، این فن به ما کمک زیادی خواهد کرد:

«خودت که می‌دونی، تقصیر من نیست»
اما من نمی‌دانم. نمی‌دانم منظورش چیست. این که فامیلی آن مرد را به یاد نمی‌آورد تقصیر خودش نیست یا این که او را کشته است؟
«بهم بگو چه اتفاقی افتاد؟»
خواهر من، قاتل زنجیره‌ای / اوینکن بریث ویث
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
^ناظر کیفی کتاب^
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,720
40,333
مدال‌ها
25
البته فراموش نکنیم که داستان باید برای مخاطب مهم باشد. این حادثه‌ای که شرح می‌دهیم باید آنقدر وسوسه‌کننده، کنجکاوی برانگیز یا شوکه‌کننده باشد که مخاطب بخواهد دنبال ادامۀ آن برود.

 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
^ناظر کیفی کتاب^
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,720
40,333
مدال‌ها
25
. چیزی که به آن نیاز داری یک «مگ گافین» است
مک گافین چیزی نیست جز یک علامت سؤال، شخص، شیء، یا ماجرایی که به نظر مهم می‌رسد. درواقع نویسنده با مطرح کردن آن توجه مخاطب را جلب می‌کند. مثل یک وعدۀ بزرگ شیرین.

در فیلم روانی کاراکتر مارین، کارمند بنگاه، با پول‌های معاملۀ جدید فرار می‌کند. ما تا میانۀ فیلم با تلاش‌های مارین برای فرار و گیر نیفتادن مواجهیم. اما بعد چه می‌شود؟ او به متل بیتس می‌رسد، با نورمن آشنا می‌شود و بعد جسدش همراه با پول‌ها و ماشینش در دریاچه غرق می‌شود. بعد از آن یک کارآگاه در تلاش برای پیدا کردن ردی از مارین به متل بیتس می‌رسد.
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
^ناظر کیفی کتاب^
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,720
40,333
مدال‌ها
25
پس از این‌که او هم سربه‌نیست می‌شود، معشوق و خواهر مارین هم به آن متل می‌روند. تا این‌جا ما خیال می‌کنیم که مارین هستۀ اصلی ماجراست. زیرا همه در پی او هستند. اما آخر چه می‌شود؟ متوجه می‌شویم نورمن، قاتل داستان، هستۀ اصلی است. فیلمْ داستانِ نورمن بود و داستان با کندوکاو ذهن نورمن و علت روان‌پریشی‌اش تمام می‌شود. مارین یک طعمه بود تا ما را با خودش همراه کند و به نورمن برساند.

پس کار اصلی مک گافین ایجاد تعلیق و کنجکاوی در مخاطب است.

ریموند آبستفلد در کتاب صحنه‌پردازی در رمان می‌گوید:

در بهترین داستان‌های پرتعلیق دو نوع مک‌گافین وجود دارد:
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
^ناظر کیفی کتاب^
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,720
40,333
مدال‌ها
25
۱. هدف بزرگ، که مک‌گافین پیرنگ است. مثل فرمول شیمیایی مرموزی است که آب را به سوخت مایع تبدیل می‌کند یا اثر هنری پنهانی که از سوی نازی‌ها به سرقت رفته است یا اسرار دولت یا یک کشتی گمشده. هدف بزرگ هرچه باشد، شخصی که آن را تصاحب کند ثروت یا قدرت بیش‌تری نسبت به دیگران به دست می‌آورد.

۲. هدفِ نزدیکْ به تأثیری که جست‌وجو و تعقیب بر شخصیت‌ها می‌گذارد می‌پردازد. در فیلم دوندۀ ماراتن، به کارگردانی ویلیام گلدمن، هدف بزرگ الماس‌هایی است که نازی‌ها از یهودیان ِکشته‌شده دزدیده‌اند. هدفِ متوسطْ مربوط به فردی به نام بیب است که به سبب خودکشی پدرش از قفس احساساتی که خودش برای خودش درست کرده بیرون می‌آید. توازی این دو هدفِ داستان آن است که الماس‌ها از یهودیانی سرقت رفته است که تلاش می‌کردند از اردوگاه‌های کار اجباری بگریزند، درحالی که در هدف دوم بیب خودش را به دلیل زجر و آزارهایی که پدرش در دورۀ بگیر و ببندهای کمونیست‌ها در دورۀ مک‌کارتی در آمریکا دیده محبوس کرده است. آری، در این داستان چندین صحنۀ حادثۀ رضایت‌بخش وجوددارد، ولی رضایت‌بخش‌ترین صحنۀ پاداش آن است که بیب در نهایت سر عقل می‌آید.»
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
^ناظر کیفی کتاب^
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,720
40,333
مدال‌ها
25
در نهایت این‌که...
برای ایجاد کشش در هر داستانی به تعلیق نیاز داریم. این تعلیق فاصله‌ای است میان سؤال اصلی داستان و رسیدن به پاسخ.
 
بالا پایین