● مصاحبه با صاحب نظران یا افراد با تجربه در حوزه کاریاتان
جملهای است که همیشه آن را برای خود و دوستان نویسندهام تکرار میکنم:
«مخاطب، تشنه تجربه است و شما با بیان تجربیات شخصی خود و دیگران میتوانید او را سیراب کنید.»
وقتی خواننده، دغدغه یا معضل زندگیاش را درون زندگی شما ببیند، به راحتی جذب نوشتههای شما میشود. برای او مهم است بداند کسی که مشکلات یکسان با او را تجربه کرده، چگونه به ثبات و راهحل مشخصی رسیده است؟
اگر بعضی از موضوعات را خود تجربه نکردهاید، نترسید؛ تنها کافی است افرادی که موضوعات مشابه را تجربه و لمس کردهاند یا کسانی که در این زمینه تحقیقاتی انجام دادهاند را شناسایی و با آنها مصاحبهای انجام دهید.
این یک راهحل مناسب برای تبدیل خوانندههای شما به هوادارن پروپاقرص است.
مهم است که درطول مصاحبه به این نکات دقت کنید:
قبل از انجام مصاحبه، فهرستی از سؤالات طبقهبندی شده جمعآوری کنید. لیست سؤالات خود را باز بگذارید که اگر میان صحبتتان، گرهای دیگر در ذهنتان ایجاد شد، با پرسیدن سؤالات جدید، آن گره را باز کنید.
اگر مصاحبه حضوری است، از طرف مقابلتان اجازه بگیرید و صدایش را ضبط کنید و اگر مصاحبه تصویری و آنلاین است، از ابزارهای ضبط تصویر استفاده کنید تا بعد از انجام مصاحبه بتوانید آن را به متن تبدیل کنید.
سعی کنید از هدف اصلی مصاحبه دور نشوید. هر زمان گفتوگو به حاشیه رفت، مدیریت کنید تا تمرکزتان به هم نریزد.سعی کنید با شخص طوری مصاحبه کنید که قبل از هرچیزی همدلی و دوستی شمارا درک کند. به آدمها به چشم ابزار نگاه نکنید وگرنه کیفیت مصاحبه بسیار پایین میآید.