جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی چگونگی تبدیل شدن به ترانه سرآ حرفه ای

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته کارگاه شعر توسط HAN با نام چگونگی تبدیل شدن به ترانه سرآ حرفه ای ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 1,652 بازدید, 108 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته کارگاه شعر
نام موضوع چگونگی تبدیل شدن به ترانه سرآ حرفه ای
نویسنده موضوع HAN
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط HAN
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,358
20,976
مدال‌ها
9
اول این که قاعدتا باید برای ورس دوم تان هم دقیقاً از همان ترتیب قافیه ای و همان الگو های هجایی مربوط به هر سطر استفاده کنید.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,358
20,976
مدال‌ها
9
الگو های دقیق هجایی که استفاده می کنید کمی قابل بحث است. احتمالا دیده اید که ترانه سرا ها یک یا دو هجا را اضافه یا کم می کنند و ملودی ورس شان را متناسب با آن تنظیم می کنند. اما از آنجا که می خواهید ورس اول و دومتان از نظر ملودیک با هم مطابقت داشته باشد فکر خوبی نیست که ورس اول و دومتان الگوهای هجایی کاملاً متفاوتی داشته باشند.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,358
20,976
مدال‌ها
9
و دومین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید اینست که می توانید گاهی از ایده تکرار ساختار یا مطابقت بین ورس ها به نفع خودتان استفاده کنید.

مثلا گاهی اوقات منطقی است که خطوط موازی یا مرتبط را در یک مکان بنویسید. پس اگر خط اول ورس اول تان “این همه خوشبختی را نمی توانم باور کنم ” باشد، می توانید ورس دوم تان را با چیزی مثل “باورم نمی شود که واقعیت داشته باشد ” یا “می ترسیدم بفهمم ” یا هر چیز دیگری با ساختار یا جمله بندی مشابه موازی آن قرار بدهید.

 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,358
20,976
مدال‌ها
9
انجام این کار روند نوشتن را آسان تر کند و می تواند به مخاطب شما کمک کند ساختار آهنگ تان را بهتر درک کند.

علاوه بر این مثل قبل، نوشتن متن ترانه یک فرایند آزمون و خطا است. بنابراین کمی وقت بگذارید و چیز های مختلف را امتحان کنید تا ورس دلخواه تان را پیدا کنید.

 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,358
20,976
مدال‌ها
9

یک بریج اضافه کنید


آخرین بخش اصلی آهنگ که باید به آن اضافه شود، بریج است.

 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,358
20,976
مدال‌ها
9
اگر یک بریج دارید، بهتر است آن را درست بعد از کورس دوم و در مکان کلاسیکش قرار دهید:

ورس 1 – کورس 1 – ورس 2 – کورس 2 – بریج – کورس 3

اگر دیدید که پشت سر هم بودن ورس و کورس ها خسته کننده یا قابل پیش بینی شده، می توانید به جای رفتن به ورس سوم، از یک بریج استفاده کنید تا حال و هوای آهنگ تغییر کند و آهنگ شما را به جایی غیر منتظره و جدید ببرد.

 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,358
20,976
مدال‌ها
9
و این کلید نوشتن یک بریج خوب است. یعنی چیز جدیدی به آهنگ اضافه کنید تا ما را جایی ببرد که آهنگ هنوز نبرده است!

یک بریج خوب از زاویه جدیدی به موضوع آهنگ می پردازد یعنی می تواند به موقع به جلو یا عقب جهش بزند، می تواند در مورد ایده اصلی ترانه شما از یک منظر جدید صحبت کند و می تواند نظر فلسفی یا کلی تری در مورد موضوع آهنگ تان ارائه دهد.

 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,358
20,976
مدال‌ها
9
یکی دیگر از گزینه های خوب، ایجاد یک ” وقفه ” بریجی است که باعث می شود ترانه دادن اطلاعات جدیدتر به ما را متوقف کند و فقط نقشش جالب و بامزه کردن آهنگ باشد. نمونه ای از این توقف در آهنگ “Stitches” شان مِندِس است که در جایی بریج شروع به تکرار عبارتی مثل “Needle and the thread, gonna get you out of my head” می کند.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,358
20,976
مدال‌ها
9
به طور هم زمان شما می خواهید با موسیقی بریج تان هم ما را به مکان جدیدی ببرید. این معمولاً به معنای توالی آکورد و ملودی جدید است، اگرچه شما می توانید یکی از گروو های قسمت دیگر آهنگ تان را به کار بگیرید یا کمی آن را تغییر بدهید. اما باید گزینه های مختلف را امتحان کنید تا بفهمید برای آهنگ تان چه صدایی بهتر است. (و طبق معمول پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال ایده برای نوشتن بریج هستید، به بریج های آهنگ های مورد علاقه تان گوش کنید زیرا خیلی کمک تان می کند.
 
موضوع نویسنده

HAN

سطح
5
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
فعال انجمن
Mar
4,358
20,976
مدال‌ها
9
اگر بقیه بخش های آهنگ تان را 8 خطی و 16 میزانی نوشتید، می توانید همین کار را برای بریج هم انجام دهید. البته بریج ها این قابلیت را دارند تا کمی این الگو در آن تغییر کند. بعضی از بریج ها کوتاه تر هستند مثلاً 4 خطی و 8 میزانی، اما ممکن است طولانی تر باشند یا حتی تعداد میزان هایشان فرق کند مثلا 10، 12 یا 18 تایی باشند.
 
بالا پایین