جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی ژانر ‖ مدرس: mahsa.m

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته ژانر ها توسط MHP با نام ژانر ‖ مدرس: mahsa.m ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 709 بازدید, 17 پاسخ و 5 بار واکنش داشته است
نام دسته ژانر ها
نام موضوع ژانر ‖ مدرس: mahsa.m
نویسنده موضوع MHP
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Aramesh.

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5

16 / نمایشنامه بازگشت به خانه (Homecoming) نوشته‌هارولد پینتر

امروزه بسیاری از منتقدین، نمایشنامه بازگشت به خانه را شاهکار‌هارولد پینتر می‌دانند که برای اولین بار در ۳ ژوئن ۱۹۶۵ در انگلیس به نمایش درآمد.
این نمایشنامه، یکی از مبهم‌ترین نمایشنامه‌های‌هارولد پینتر محسوب می‌شود و به شیوه ای رمزآلود و در عین حال جذاب، به بررسی مسائل جنسیتی، قدرت و نقش زنان می‌پردازد.
وقتی تدی، استاد دانشگاه یكی از آمریكا ، همسرش روت را برای بازدید از برای دیدار با خانواده برای اولین بار از زمان ازدواج‌شان به لندن می‌آورد، متوجه می‌شود كه پدر و برادرانش، هنوز در آن خانه زندگی می‌كنند و با ورود او و همسرش، اتفاقات عجیبی رُخ می‌دهد. رمزآلود بودن و مبهم بودن این اثر‌هارولد پینتر همیشه منبع بحث و گفتگو منتقدان بوده است.

17 / خانه تمیز (The Clean House) نوشته سارا رول

سارا رول، نمایشنامه‌نویس آمریکایی با نگارش نمایشنامه خانه تمیز به شهرت رسید و در سال ۲۰۰۵ نامزد دریافت جایزه پولیتزر گردید. این نمایشنامه‌ی رمانتیک و کمدی اولین بار در سال ۲۰۰۴ به نمایش درآمد و و هنوز هم از نمایشنامه‌های محبوب و تاثیر گذار است که نگاهی به ماهیت واقعی عشق دارد.
خانه تمیز یک نمایشنامه خنده دار و در عین حال تکان دهنده است که این سوال را در ذهن مخاطب مطرح می‌کند که واقعا چه چیزی در زندگی مهم است؟ این کمدی رمانتیک درباره عشق، مرگ و قدرت عاطفی زنان است و به مخاطب اثبات می‌کند که خنده می‌تواند هر چیزی را درمان کند.
از دیالوگ‌های ماندگار این نمایشنامه می‌توان نقل و قول به عشق تمیز نیست، کثیفه. مثل یک شوخی خوب، اشاره کرد.

18 /مِده‌آ (Medea) نوشته اوریپید

مده‌آ نمایشنامه‌ای ‌تراژدی و برگرفته از شخصیت اسطوره ای یونان باستان است که ۴۳ سال قبل از میلاد مسیح توسط اوریپید، به نگارش در آمده است. این شاهکار ادبی مفاهیم عشق، خ*یانت و انتقام را به طرز جالب و قدرتمندی به تصویر می‌کشد و روایتگر داستان زنی است که عاشق همسرش می‌باشد، ولی همسرش به او خ*یانت کرده و به قصد ازدواج با یک شاهزاده، مده‌آ و فرزندانش را ترک می‌کند. خ*یانت، شعله‌های عشق مده‌آ را به خشمی‌و نفرت تبدیل کرده و او را به گرفتن انتقامی‌جنایتکارانه و فجیع، وا می‌دارد.

19 / مرد و اسلحه (Arms and the Man) اثر جرج برنارد شاو

مرد و اسلحه، یک نمایشنامه کمدی مفرح و بی نظیرِ نوشته شده توسط جورج برنارد شاو، نمایشنامه نویس ایرلندی است. این نمایشنامه، اولین بار در سال ۱۸۹۸ منتشر و به یکی از محبوب‌ترین آثار جورج برنارد شاو تبدیل شد. مرد و اسلحه، با شخصیت پردازی جذاب و متمایز، بی‌فایده بودن جنگ را نشان می‌دهد و بررسی به دورویی‌های غریزی ذات انسان به شکلی کمدی می‌پردازد. برنارد شاو در این نمایشنامه ارزش‌های متعارف را زیر سوال می‌برد و از مفهوم جنگ و عشق به عنوان اهداف طنز خود استفاده می‌کند.

20 / نمایشنامه هُدا گابلر (Hedda Gabler) نوشته هنریک ایبسن

در این نمایشنامهِ فراموش نشدنی که در سال ۱۸۹۰ منتشر شده است، هنریک ایبسن به بررسی مشکلات اخلاق فردی و اجتماعی و ماهیت پیچیده حقیقت در جهان می‌پردازد.
هدا گابلر شخصیتِ زنی متاهل، خودخواه و ناراضی از ازدواج خودش را به تصویر می‌کشد که قادر به رهایی از زندگی زناشویی نامساعدی نیست که برای خودش دست و پا کرده و نتایج منفی و غم انگیزی برای کل خانواده‌اش در پی دارد. این نمایشنامه، نشان دهنده عزم غیرقابل انکار هنریک ایبسن است که مخاطبان خود را وادار می‌کند تا مسائل فمینیستی را در قرن نوزدهم، در نظر بگیرند.

کلام آخر

در این مطلب تنها به معرفی تعدادی از نمایشنامه‌‌های معروف جهان اکتفا کردیم. به نظر شما بهترین نمایشنامه تاثیر گذار دنیا کدام است؟
اگر علاقه‌مند به خواندن نمایشنامه و آثار نمایشنامه نویسان معروف، به زبان انگلیسی هستید، پیشنهاد می کنیم دو کتاب جامع بهترین نمایشنامه‌های دنیا را مطالعه نمایید.
 

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5
فن فیکشن به ژانری از داستان نویسی آماتور گفته می شود که بر پایه بخشی از یک "منبع اصلی" ایجاد شده است. این "منبع اصلی" اغلب کتاب، سریال های تلویزیونی و فیلم های پر طرفدار هستند - اما می تواند تقریباً هر چیزی را در برگیرد و حتی بر اساس زندگی افراد مشهور نوشته شود. فن فیکشن ها توسط طرفداران "منبع اصلی" ایجاد می شوند. هدف آن ها گسترش جهان روایت و اشتراک گذاری نوشته های خود با دیگر طرفداران به صورت رایگان است.


فن فیکشن از کجا آغاز شد؟

پیشینه فن فیکشن نویسی دقیق مشخص نیست. سریال "Star Trek" از جمله اولین سریال هایی بود که فن فیکشن برای آن نوشته می شد، بینندگان این سریال گروه هایی ترتیب داده و مجلاتی را منتشر می کردند که در آن ها داستان هایی در مورد شخصیت های آن سریال نوشته می شد که بخشی از این داستان ها به روابط عاشقانه میان این شخصیت ها می پرداخت. حتی قبل تر نیز در دهه 1930 طرفداران رمان ها و مجلات علمی-تخیلی همایش هایی برگزار می کردند و مجلاتی منتشر می کردند. طرفداران کتاب شرلوک هولمز که مجذوب انتشار سریالی داستان شده بودند، برای خواندن داستانهای بیشتر کلوپ هایی را تشکیل داده و خودشان می نوشتند.

فن فیکشن یا بصورت مخفف فن فیک از هر زمانی که آغاز شده باشد، و چه شما به خواندن آن علاقمند باشید یا نه حتما این اصطلاح را یک بار شنیده اید. ظهور اینترنت، که به هرکسی این امکان را می دهد که بصورت رایگان مطالبش را منتشر کند و انتشار کتاب هایی مانند هری پاتر که بخشی از فرهنگ مردمی همه گروه های سنی شده است، بدین معناست که دسترسی مردم به فن فیکشن در قرن اخیر بصورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر اعتبار این نوع داستانها نیز به واسطه پذیرش بیشتر ژانرهای علمی- تخیلی و موفقیت نویسندگانی با پیشینه فن فیکشن نویسی مانند ای. ال. جیمز رو به افزایش است. "50 طیف گری" از ای. ال. جیمز که جز پرفروش ترین کتاب هاست در واقع براساس داستان "گرگ و میش" بصورت فن فیکشن در وب منتشر شده بود که بعد از تغییر اسامی و هر گونه مطلبی که مغایر با قانون کپی رایت می توانست باشد، به کتاب تبدیل شد.


فن فیکشن برای چه هدفی و یا برای چه افرادی مناسب است؟

سوالی که به ذهن میرسد این نیست که آیا این نوع داستان ها می توانند براساس معیارهای آشنای ادبی خوب باشند. (البته که می توانند). بلکه سوالی که باید مطرح شود این است: فن فیکشن مخصوصا و یا منحصرا برای چه هدفی و یا برای چه افرادی مناسب است؟ اگر بخواهیم از فن فیکشن نویسی دفاع کنیم شاید اولین دلیلی که بتوانیم ارائه دهیم این است که فن فیکشن می تواند راهی برای پرورش نویسندگی محسوب شود. نویسندگانی که با فن فیکشن شروع به کار کرده و سپس توانسته اند از انتقاد و تشویق خوانندگان خود بهره مند شوند، می توانند استعدادهای خود را پرورش داده و آثار "واقعی" خود را بعدها منتشر کنند. همچنین فن فیکشن می تواند جانشینی برای امیالی باشد که نمی توانند در دنیای واقعی به آنها عمل شود و یا حتی بیان شوند.

اینکه فن فیکشن را فقط یک گزینه دوم و یا جایگزین در نظر بگیریم اشتباه است. البته فن فیکشن ها می توانند به متون منبع ادای احترام کنند و اجازه دهند زندگی بیشتری را در دنیای آنها تصور کنیم. این مثل رفتن دوباره به رستوران مورد علاقه تان است. همچنین می توانند راهی برای انتقاد از منبع اصلی باشند، اینکه داستان چگونه می توانست تغییر کند اگر مثلا شخصیت اصلی داستان سیاه پوست بود.

فن فیکشن همچنین می تواند به نویسندگان و خوانندگان اجازه دهد سؤالات تأمل برانگیزی را در مورد زندگی خود بپرسند و به آنها پاسخ دهند و توجه دیگران را به این مسائل جلب کنند. دانشگاه چگونه خواهد بود؟ اردو تابستانی باید چطور باشد؟ چگونه دشمن می تواند به دوست تبدیل شود؟ آیا باید به شهر دیگری نقل مکان کنم؟ اگر طرفدار شخصیتی هستید حتما علاقمند خواهید بود که اطلاعات بیشتری را در مورد آن شخصیت کسب کنید و در مورد افکار او بخوانید، اینکه زندگی او چگونه می توانست تغییر کند. با به تصویر کشیدن شخصیت هایی که افراد از قبل آنها را می شناسند، شخصیت هایی که ماجراهای دیگر آن ها برای طرفداران آن ها جذاب است و مایل به خواندن آن هستند، نویسندگان غیرحرفه ای می توانند مخاطبانی را بصورت کاملاً داوطلبانه و بدون پرداخت هزینه پیدا کنند که هرگز با آنها روبرو نخواهند شد. هیچ راهی از این بهتر برای ارتباط نویسندگان جدید با خوانندگان بالقوه آن ها در طول تاریخ وجود نداشته است. همه داستان ها صادق هستند، حتی آنهایی که در کودکی در ذهن خود پرورانده اید. اما همه این داستان ها، داستان هایی نیستند که افراد دیگر به جستجوی آنها بپردازند. اگر می خواهید خاطرات، فرضیه ها یا خیالات خود را در مورد زندگی به دور از خانه، یا هر موضوع دیگری به اشتراک بگذارید با بهره گیری از شخصیت های محبوب داستانی دیگر، شاید بسیاری از افرادی که به آن شخصیت ها اهمیت می دهند، به افکار و تجربیات شما هم اهمیت دهند.
 

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5

ژانر و ساختار

چگونه در پنج گام ساختار صحیح رمان خود را پیدا کنیم

پیدا کردن ساختار رمان برای اولین بسیار وقت گیر و دشوار است. در زیر به چند نکته در انتخاب ساختار رمان اشاره می‌کنیم:
  1. قبل از تعیین ساختار قوس کاراکتر را مشخص کنید. برخی از نویسندگان قبل از طراحی سفر درونی کاراکترشان، ساختاری را برای کتابشان در نظر می‌گیرند. با تصمیم گرفتن در مورد قوس کاراکتر اصلی شروع کنید. تغییراتی را که میخواهید قهرمان داستان آنها را تجربه کند، مشخص کنید. قبل از پرداختن به نحوه روایت داستان، روی کاراکترسازی تمرکز کنید.
  2. زاویه دید روایی انتخاب کنید. ساختار یک رمان معمولا توسط زاویه دید راوی تعیین می‌شود. راوی سوم شخص به نویسنده انعطاف پذیری بیشتری در نوشتن می‌دهد. اگر داستان شما از زاویه دید اول شخص بهتر روایت می‌شود، داستان و ساختار خطی را برای آن در نظر بگیرید – اما یادتان باشد میتوانید برای فاش ساختن اطلاعات ضروری از فلاش بک و گفتگوی درونی استفاده کنید. حتی ممکن است متوجه شوید داستان‌تان به چند زاویه دید نیاز دارد. نوشتن سکانسهای مختلف حوادث از زاویه دید کاراکترهای گوناگون ممکن است داستان‌تان را جذابتر کند، اما ساختاربندی رمان یا داستان کوتاهتان را دشوارتر می‌کند.
  3. با ساختار سه پرده‌ای آشنا شوید. یکی از رایج ترین ساختارهای داستانی، ساختار سه پرده‌ای است، که داستان را به سه بخش ابتدا، میانه و انتها تقسیم می‌کند. پرده اول کاراکتر اصلی را معرفی میکند و با یک حادثه تحریک کننده به پایان می‌رسد. پرده دوم شامل اقدام فزاینده‌ای است که به سمت یک نقطه میانی می‌رود و سپس به یک بحران تبدیل می‌شود. پرده سوم شامل تقابل اوج گیری است که نقطه‌ای در سفر قهرمان داستان است که باید در آنجا غالب یا نابود شود. داستان در اوج به پایان می‌رسد.
  4. طرح کلی داستان را با استفاده از روش دانه برفی مشخص کنید. اگر در صدد نوشتن داستان خود در قالب ساختاری انعطاف ناپذیر هستید، میتوانید از روی دانه برفی استفاده کنید، که یک تکنیک خلاقانه‌ی نویسندگی است که بین آزادنویسی و رسمیت ساختارهای سنتی قرار دارد. روش دانه برفی یک تکنیک رمان نویسی برای خلق داستانی از ابتدا به همراه خلاصه ساده‌ای از داستان یا مضمون و اضافه کردن عناصر ادبی به آن است. برای استفاده از این روش خلاصه‌ای یک جمله‌ای از فرضیه مقدم خود را یادداشت کنید. سپس آن خلاصه‌ی تک جمله‌ای را به یک پاراگراف کامل تبدیل و کاراکترهای اصلی و درگیری اولیه را شناسایی کنید. سپس با توشتن خلاصه‌ای از هر کاراکتر کارتان را گسترش دهید و از آن مطالب خلاصه برای نوشتن یک داستان کامل استفاده کنید.
  5. قراردادهای موجود در ژانر براندازی را مطالعه کنید. برخی از ژانرها ساختارهای رایجی دارند و آگاهی کامل از آن ژانرها به شما اجازه براندازی آنها را می‌دهد. مدل سازی ساختار خود از روی ساختار کتابهای پرفروش، به شما یک نقشه راه ساختاری می‌دهد که میتوانید آن را برای اولین پیش نویس خود دنبال کنید. همچنین میتوانید با حذف کلیشه‌ها خواننده را به حدس زدن در مورد ادامه داستان وادارید.
 

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5
ژانر و عنوان

انواع سبک داستان‌نویسی

۱ . داستان کوتاه
داستان کوتاه، روایت نسبتا کوتاهی است که در آن گروه محدودی از شخصیت‌ها در یک صحنه منفرد مشارکت دارند و با وحدت عمل و نشان دادن برشی از زندگی واقعی یا ذهنی در مجموع تاثیر واحدی را القا می‌کنند. از نظر کمی، داستان کوتاه روایتی است کوتاه‌تر از رمان با کمتر از ۱۰ هزار کلمه که حوادث و اشخاص آن محدودند و برخلاف رمان که ممکن است تاثیرات متعددی بر خواننده بگذارد، تاثیر واحدی را القا می‌کند؛ بنابراین داستان کوتاه فشرده و خلاصه رمان نیست، بلکه ماهیت و ساختمان آن متفاوت است.
در داستان کوتاه از واقعه صحبت می‌شود؛ بدین معنی که اغلب داستان‌های کوتاه دارای یک واقعه بزرگ مرکزی است که حوادث و وقایع دیگر برای تکمیل و مستدل جلوه دادن آن آورده می‌شود .
در داستان کوتاه یک نفر در مرکز ماجرا است که قهرمان داستان یا شخصیت اصلی است و معمولا یک نفر یا دو نفر به عنوان شخصیت‌های فرعی در کنار او برای پیشبرد حادثه داستان قرار می‌گیرند.
داستان کوتاه شکل هنری تازه‌ای است که پیشینه آن به سال ۱۳۰۰ شمسی برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که محمدعلی جمالزاده نخستین مجموعه داستان خود « یکی بود یکی نبود » را به چاپ سپرد. صادق هدایت یکی دیگر از داستان‌نویسان کوتاه است که داستان‌نویسی با او به راه درست و اصیل خود می‌افتد.
۲ . داستان بلند
داستان بلند به داستان‌هایی اطلاق می‌شود که خصوصیات رمان و داستان کوتاه را هر دو در خود داشته باشد. در این نوع داستان‌ها شخصیت‌های فرعی وجود دارند که خواننده را همیشه به سوی شخصیت‌های اصلی هدایت می‌کنند. نویسنده در داستان‌های بلند ابتدا باید شخصیت‌های اصلی داستان را انتخاب نماید و بر اساس معنایی که باید از آنها القا شود، شخصیت‌های فرعی را نیز وارد داستان کند و در شعاع حرکت این اشخاص قرار دهد.
حداقل حجم داستان‌های بلند کمتر از نصف حجم رمان‌ها است، (رمان‌ها معمولا کمتر از یکصد صفحه نیستند). داستان‌های بلند پایبند یک ماجرا هستند و این کش‌دار بودن ماجرا ممکن است از حوصله خواننده خارج باشد.
با توجه به اینکه ایجاز در داستان‌های بلند کمرنگ است و خود داستان هم در تمرکز یک ماجرا است، نوشتن آن نسبت به رمان کار راحت‌تری است.
صادق هدایت، لئون تولستوی و ارنست همینگوی از معروف‌ترین نویسندگان داستان‌های بلند هستند.
۳ .رمان
اصطلاح رمان از زبان فرانسوی وارد زبان فارسی شده و در ادبیات داستانی ایران، قالب ادبی مدرنی به شمار می‌رود.
رمان در اصطلاح، روایتی است نسبتا طولانی که شخصیت‌ها و حضورشان را در سازمان‌بندی مرتبی از وقایع و صحنه‌ها تصویر می‌کند. در واقع برای طول هر رمان اندازه‌ای مشخص نشده است. نویسنده در رمان به شرح و نقلی از حوادث زندگی می‌پردازد که در برگیرنده عواملی چون کشمکش، شخصیت، عمل داستانی، صحنه، پیرنگ و درون‌مایه است.
رمان با دن کیشوت اثر سروانتس نویسنده و شاعر اسپانیایی در خلال سال های ۱۶۰۵ تا ۱۶۱۵ تولد یافته است.
رمان فارسی نسبت به این نوع ادبیات داستانی در غرب، پدیده‌ای نوظهور است. اگرچه رمان فارسی بیشتر سرگذشت خود را در گرایش‌های عوام‌پسند ریسمان تاریخی که به تقلید از ترجمه‌های غربی نوشته می‌شد، طی کرده است اما ظهور حقیقی رمان در زبان فارسی تحت تاثیر دو جریان رخ داد؛ اول کاربرد زبان ساده در نثر توسط علی‌اکبر دهخدا و دوم با محمدعلی جمالزاده که با استفاده از زبان مردمی و محاوره‌ای، رمان را به ابزاری فعال، زنده و کارآمد در عرصه داستان‌نویسی معاصر ایران بدل کرد.
بنابراین رمان ایرانی قدمتی حدود صد ساله دارد و اولین رمان‌های ایران در آخرین سال‌های قرن گذشته و اولین سال‌های قرن حاضر نوشته شده‌اند.
از بهترین رمان‌های ادبیات فارسی می‌توان اثر مدیر مدرسه جلال آل‌ احمد و سووشون سیمین دانشور را نام برد.
 

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5
۴ . داستان فیلمی/عکسی
این‌گونه داستان‌ها برای اولین بار در سایت‌های اشتراک ویدئو همانند آپارات، یوتیوب و …. به وجود آمدند. در این داستان‌ها از شخصیت‌های درون فیلم‌ها ، انیمیشن‌ها و در مواردی بازی‌ها استفاده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که کمیک‌های امروزی را به وجود آورده‌اند. عکس یا فیلم در این‌گونه داستان‌ها پیش‌زمینه قرار می‌گیرند که در آن شخصیت داستان وجود دارد و دیالوگ این شخصیت به صورت زیرنویس در ویدئو نوشته می‌شود. سپس مجموعه‌ای از فیلم‌های ادیت شده یا عکس‌ها داستان را با زیرنویسی که دارند، بیان می‌کنند. معمولا در این‌گونه داستان‌ها از موسیقی ترجیحا هماهنگ با داستان استفاده می‌شود تا هیجان بیشتری برانگیزد. مولد اصلی این سری داستان‌ها در ایران به خصوص در سایت آپارات، پگاه خسروی بود. هم‌اکنون داستان‌های زیادی بر این اساس ساخته شده‌اند و طرفداران خود را دارند.

انواع سبک داستان‌نویسی و توضیح انواع ژانر

توضیح مختصر ژانرها در ادبیات
۱ . کمدی

به ظاهر، هدف کمدی خنده و تفریح است اما در حقیقت مسائل جدی در پرده شوخی نموده می‌شود. در کمدی شخصیت قهرمانان و شکست‌های‌شان بیشتر جنبه شادی‌آور و عمدتا سرگرمی دارد و معمولا بیننده بدان توجه جدی نمی‌کند. تماشاگر از قبل می‌داند که فاجعه بزرگی اتفاق نخواهد افتاد، بلکه سیر حوادث در جهت کامرانی قهرمان یا قهرمانان است. قهرمانان کمدی اکثرا افرادی از قشر متوسط یا پایین جامعه‌اند که در طول نمایش مرتکب اشتباهات و یا رفتارهایی می‌شوند که مخاطب بر دردسرساز بودن یا اشتباه بودن این اعمال اشراف کامل دارد .
در لغت‌نامه آکسفورد در تعریف کمدی آمده است: « نمایش صحنه‌ای سبک و سرگرم‌کننده با شخصیت‌های مضحک که به ویژه وقایع روزمره زندگی را نشان می‌دهد و سرانجام هم با پایان خوش خاتمه می‌یابد. »
کمدی در اصطلاح ادبیات نمایشی دلالت دارد بر نمایشنامه‌ای سبک، با شخصیت‌های سرگرم‌گننده و پایانی خوش .

۲ . طنز
در لغت‌نامه دهخدا طنز به معنی افسوس کردن، افسوس داشتن، بر کسی خندیدن، عیب کردن، طعنه، سخریه و سخن به رموز گفتن آمده است .
برخلاف کمدی که در آن خنده غایت و هدف است، طبیعت طنز بر خنده استوار است و خنده وسیله‌ای برای بیان معایب و آگاه کردن اذهان نسبت به عمق رذالت‌ها و خ*یانت‌ها است. طنزنویس به ظاهر می‌خنداند ولی در باطن انسان‌ها را به تفکر وا می‌دارد. او بدی‌ها را به شکل اغراق‌آمیز بزرگ جلوه می‌دهد تا کم‌اهمیتی آنها از بین برود و مرکز توجه و اصلاح قرار گیرد؛ زیرا تا انسان به زشتی اعمال خود پی نبرد اصلاح نمی‌شود. طنز، اشاره و تنبیهی است اجتماعی که عزلت و غفلت را مجازات می‌کند و هدف آن اصلاح و تزکیه است نه ذم و مردم‌آزاری. این نوع خنده، خنده علاقه و دلسوزی است؛ ناراحت می‌کند اما ممنون می‌سازد. کسانی را که معروض آن هستند به اندیشه وا می‌دارد .
۳ . هجو
در لغت‌نامه دهخدا هجو به معنی « نکوهیدن، شمردن معایب کسی، عیب کردن، دشنام دادن کسی را به شعر» آمده است .
هجو در شعر فارسی نخستین جلوه طنز و سنتی برگرفته از ادبیات عرب دوران جاهلیت است. شاعر هجاگوی از هجو به منزله سلاحی برنده استفاده می‌کرد تا به وسیله آن شخص مورد نظر را با گزنده‌ترین و رکیک‌ترین زبان ممکن و با دشنام مورد حمله قرار دهد و بکوبد .
در هجو اغراض کاملا فردی است و از هرگونه آرمان‌خواهی اجتماعی تهی است. همین نکته میان طنز و هجو فاصله می‌گذارد .

۴ . تراژدی
تراژدی یکی از شکل‌های نمایشی است که ریشه در مناسک مذهبی یونان باستان دارد. تراژدی توسط تسپیس اریکاریایی معرفی شد و نام خود را از «تراگویا» به یونانی یعنی بز و « اویدیا » یعنی سرود گرفته است .
از منظر ادبی و داستانی تراژدی اشاره به نبرد انسان با خدایانی دارد که تقدیر انسان را رقم می‌زدند که حاصل نبرد بر سر تقدیر به مرگ و شقاوت منتهی می‌شده است.
تراژدی گونه‌ای دیگر از شعر است که در اوج شکوفایی قرن پنجم پیش از میلاد به وجود آمد. این نوع ژانر بر طبق روایت‌های متفاوت از جشن‌های «دیونوسوس» زاییده شده است که نخست از بدیحه‌سرایی آغاز شد.
تراژدی از اشعار دیتیرامبیک ریشه می‌گیرد، از آن پس تراژدی اندک اندک در هر مرحله بهتر از مرحله پیشین شد .
چهار نوع تراژدی داریم:
تراژدی مرکب که یکسره عبارت است از تحول و تعرف
تراژدی دردانگیز
تراژدی‌ای که به خلق و سیرت می‌پردازد.
و نوع دیگر که در دنیای دیگر می‌گذرد.
بعد از انواع تراژدی آنچه اهمیت دارد قهرمان داستان تراژدی است.
۵ . حماسه
حماسه در لغت‌نامه دهخدا، به معنی دلاوری و دلیری کردن معرفی شده و در ناظم‌الاطبا نیز همین معنی را دارد.
حماسه به معنای دلاوری و شجاعت و از قدیمی‌ترین و مهیج‌ترین انواع ادبی است. حماسه شرح دوران قبل تاریخ است. گزارشی از اوضاع و احوال نخست و تاریخ صدور جهان و روزگار مردمان نخستین را بیان می‌کند. در حماسه سخن از جنگ‌هایی است که برای استقلال یا بیرون راندن و شکست دشمن یا کسب نام و به دست آوردن ثروت صورت گرفته است. از این رو حماسه هر ملتی بیان کننده آرمان‌های آن ملت است.
حماسه از دسته شعرهای وصفی است که مبتنی بر توصیف اعمال پهلوانی و مردانگی و افتخارات و بزرگی‌های قومی یا فردی است؛ به نحوی که شامل مظاهر مختلف زندگی آنان گردد.
در منظومه حماسی، شاعر احساسات خویش را نشان نمی‌دهد و در مورد شخصی داوری نمی‌نماید. شاعر در شعر حماسی، داستان‌های شفاهی در مورد شرح پهلوانی‌ها، عواطف و احساسات مختلف مردم روزگار را با مظاهر میهن‌پرستی و فداکاری توصیف می‌کند.
منظومه‌های حماسی دو نوع‌اند:
*منظومه‌های طبیعی مثل شاهنامه و اسکندرنامه
*منظومه‌های مصنوعی مثل حماسه رامایانا و مهاباراتا
 

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5
ژانر و محتوا

نوشتن داستان اصول خود را دارد؛ به نحوی که می‌توان گفت برای نوشتن آن نیازمند قواعد خاص نگارشی هستیم. اجزای اصلی داستان یا محتوای قالب ساخت را عناصر داستان می‌نامند. به همین خاطر داستان چیست؟ دارای چند عنصر اصلی است.
می‌توان اذعان داشت؛ یک اثر داستانی موفق، در مجموع عناصر آن خلاصه می‌شود. یعنی موفقیتش در انسجام خط داستانی، همراه با شخصیت پردازی عالی، توام با روایت و زاویه دیدی مناسب و در انتها پیچش و مفهموم بالای موجود در اثر خلاصه می‌شود.
اگر نویسنده خواهان منسجم کردن داستان خود در زوایای ذکر شده باشد؛ باید به علم عناصر داستان واقف شود. ریشه‌ این پلتفرم برای نویسندگان اهل قلم مشترک بوده و به همین خاطر در این مورد اتفاق نظر دارند.

ویژگی‌های داستان چیست؟

به صورت اجمالی ویژگی‌های داستان شامل موارد زیر است :
  • 1) زمینه (فضا)
  • 2) نماد
  • 3) درون‌مایه یا مضمون
  • 4) پیرنگ (خط داستان یا نقشه، طرح يا الگو)
  • 5) کانون تمرکز (هسته‌ داستان)
  • 6) شخصیت‌ها (کاراکترپردازی)
  • 7) گفتگو یا دیالوگ
  • 8) معنا (پیچش)
  • 10) روایت و زاویه دید
  • حال به صورت مختصر و جداگانه به آشنایی و معرفی هر یک می‌پردازیم:

    زمینه (فضا)

    زمینه یا فضا همان بستر روایت رمان یا ژانر داستان شما است. شناخت اوضاع و احوال کاراکتر بستگی به زمینه‌ای دارد که شما برای مخاطبین تفسیر می‌کنید؛ این مسئله می‌تواند شامل بعد مکانی و زمانی یا اوضاع و احوال اقتصادی سیاسی موجود در دنیای حاکم باشد.
نکته: نویسنده باید بر اساس فرم و فضا اطلاعات جامعی را نسبت به بستر روایت به خواننده ارائه دهد. حال آنکه این پلتفرم می‌تواند در زمینه‌ی جغرافیا، تاریخ یا حتی بحث اجتماع و فرهنگ نیز ظاهر شود.

نماد

برای درک بیشتر و همزادپنداری مخاطبین با اثر نویسنده به نمادسازی روی می‌آورد. نمادسازی نوعی شخصیت‌پردازی محسوب می‌شود، به عنوان مثال در شاهنامه‌ فردوسی ما با سیمرغ که نماد خرد ‌است؛ مواجه هستیم.
نکته: شما می‌توانید با استفاده‌ از نمادها درک مخاطبین از زمینه‌سازی داستانتان را بالاتر ببرید.

درون‌مایه یا مضمون

ایجاد درون‌مایه‌ا‌ی مناسب برای داستان مهم‌‌ترین بخش، قبل از نوشتنش است. مضمون، نوع نگرش نویسنده به قضایا است. این ماجرا در بیان شخصیت‌ها و یا نوع روایت اثر دخیل شده که اصولا با موضوع داستان یکی نیست.
نکته: می‌توان اذعان کرد داستان قالبی برای ارائه‌ تفکر و بینش نویسنده به مخاطب است.

پیرنگ (خط داستان یا نقشه، طرح يا الگو)

نقشه، سیر منطقی اتفاقات داستان است؛ که به آن Plot هم می‌گویند. به نوع دیگر به روندی علت و معلولی در طرح داستان پیرنگ گفته که شامل الگویی جامع از شروع تا پایان روایت است.
نکته: یکی از دلایل جذابیت داستان پیرنگ آن محسوب می‌شود.

کانون تمرکز (هسته‌ داستان)

تمرکز و مسئله اصلی داستان هسته‌ آن نامیده می‌شود. البته پیرنگ حول هسته می‌گردد که به عبارتی می‌شود گفت کانون تمرکز داستان به هسته است.
نکته: این عنصر جزو 4 عنوان موثر در جذابیت یک اثر به حساب می‌آید.

شخصیت‌ها (کاراکتر پردازی)

پیرنگ و زمینه شخصیت‌پردازی در کنار هسته جزو تاثیر گذارترین بخش‌های یک روایت است. در اصل این شخصیت‌ها هستند که یک داستان را به وجود می‌آورند؛ به نحوی که از اول تا آخر قصه مخاطب درگیر مسائل پیرامون همچنین کنش و واکنش‌های این کاراکترها هستند.

گفتگو یا دیالوگ

دیالوگ‌ بین کارکترها از جالب‌ترین بخش‌های ساخت یک داستان قوی است. این مطلب زیر مجموعه شخصیت‌ها و بر اساس زمینه‌ داستان شکل می‌گیرد. هر چقدر گفتگو قوی باشد؛ می‌تواند خواننده را سر ذوق آورد.

معنا (پیچش)

همه چیزی که در مورد داستان‌ها گفتیم سر جای خود، اما تا زمانی داستان فاقد آن پیچش لازم نباشد وجود آن اثر بی ارزش و پوچ خواهد بود. در اصل هر چقدر پیچش داستانتان قوی باشد خواننده نمی‌تواند پیان آن را حدس بزند و این به تنهایی باعث مهیج شدن نوشته‌ شما می‌شود.

روایت و زاویه دید

اول از همه به تعریف این عنصر می‌پردازیم. به نوع دید راوی داستان زاویه دید می‌گویند؛ در کل سه نوع زاویه دید داریم که به شرح زیر است.
الف) اول شخص ب) دوم شخص ج) سوم شخص
زاویه دید الف محدود است زیرا شما فقط از دید خود به ماجرا نگاه می‌کنید و در اصل از حال و احوال دیگر کاراکترها خبر ندارید. اما خوبی این نوع روایت این است که شما راحت داستان را بازگویی می‌کنید. در بخش ب ما بیشتر شاهد استفاده‌ این سبک روایت در کتاب‌های علمی، انگیزشی و موفقیت هستیم که زیاد به کار ما نمی‌آید.
گزینه‌ی جیم اما به زعم داستان نویسان مشهور و به‌نام از سخت‌ترین و شیرین‌ترین نوع روایت بوده و می‌توان اعلام کرد به دانای کل مشهور است. در این نوع شما می‌توانید جای تک تک افراد داستان حرف خود را بیان کنید و از حالات روحی و روانی شخصیت‌ها به مخاطبین اطلاعات بدهید.
خلاصه اینکه با رعایت این عناصر باید این نکته را هم یاد آور شد که تمرین مداوم در نگارش باعث رشد قلم و موفقیت شما در خلق یک اثر می‌شود.
 

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5
ژانر و جلد

یک طرح روی جلد خوب، نویسندگان جدید را جذب می‌کند و فروش کتاب را بالا می‌برد. رمان نویسان باید تلاش کنند اصول اولیه طراحی روی جلد را بیاموزند تا توجه خوانندگان بالقوه را جلب کنند.

چرا طرح روی جلد خوب اهمیت دارد؟

طرح روی جلد اولین تاثیر را بر روی خواننده می‌گذارد و با آنکه همه طرحها یکسان نیستند، عناصر یکسانی دارند. در زیر به برخی از اهدافی که طرح روی جلد کتاب آنها را محقق می‌کند می‌پردازیم:
  1. طرح روی جلد حاوی اطلاعات ضروری است. روی جلد کتاب شامل اطلاعاتی چون عنوان، نام نویسنده، ناشر و قیمت آن است.
  2. طرح روی جلد سرنخ‌هایی در مورد محتوا و لحن کتاب بدست می‌دهد. طرح روی جلد نشان می‌دهد آیا کتاب شما اثری جذاب و گیراست، رمان است یا نوشته‌ای غیرداستانی.
  3. روی جلد کتاب ژانر آن را مشخص می‌کند. معمولا با نگاه کردن به طراحی روی جلد کتاب میتوان فهمید که آیا کتاب موجود در سبک ترسناک است، یا خاطره نویسی، علمی تخیلی یا ادبیات کلاسیک قرن نوزدهمی.
  4. طرح پشت جلد کتاب دربرگیرنده محتوای بیشتری است. طرح پشت جلد شامل نقل قول منتقدان و نویسندگان دیگر است. کتابهای جلد کاغذی ممکن است حاوی خلاصه طرح یا بیوگرافی نویسنده در پشت صفحه باشند. این خلاصه‌ها معمولاً به صفحات داخلی کتابهایی با جلد گالینگور منتقل می‌شوند.
 

Aramesh.

سطح
4
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jan
2,239
3,487
مدال‌ها
5

چگونه یک طراح جلد کتاب حرفه‌ای استخدام کنیم

طرح روی جلد کتاب از اقلام بازاریابی است و طرح روی جلدی که خوب طراحی شده باشد می‌تواند کتاب شما را در بین رقبا متمایز کند. اگر می‌خواهید فردی متخصص در زمینه طراحی جلد استخدام کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:
  • کاور آرتیست استخدام کنید. کاور آرتیست تصاویری را به تنهایی یا با گرفتن اطلاعاتی از نویسنده و ناشر می‌کشد که روی جلد کتاب شما ظاهر خواهد شد
  • طراح گرافیک استخدام کنید. برخی از طراحان گرافیک متخصص در آرایه بندی هستند. آنها طرحی که شما برای روی جلد انتخاب کردید را اعمال می‌کنند.
  • طراح روی جلد آنلاین پیدا کنید. Reedsy یکی از منابع آنلاین برای نویسندگان و ناشران مستقل و هر کسی است که به دنیای کتاب متصل است. بسیاری از طراحان کتاب حرفه‌ای خدمات خود را در Reedsy لیست می‌کنند. یا با جست و جو در وبسایت های معتبر داخلی کسی را برای این کار پیدا کنید.
  • از شبکه خصوصی خود استفاده کنید. گروه نویسندگان محلی را در فیس بوک جستجو کنید. در این گروهها، افراد در مواردی که یک کتاب جدید در دست تهیه است، توصیه‌های حرفه‌ای را به اشتراک می‌گذارند و به یکدیگر کمک می‌کنند. گروهی از افراد همفکر می‌تواند منبع ارزشمندی برای طراحی جلد کتاب باشد.

چگونه طرح روی جلد کتاب طراحی کنیم

اگر بودجه برای استخدام طراح روی جلد ندارید به سادگی میتوانید طرح آن را طراحی کنید. فناوری مدرن طراحی تصویر روی جلد را برای هر کسی که دارای رایانه است قابل دسترسی کرده است.
  1. از قالب استفاده کنید. وب سایت‌های متعددی وجود دارند که قالب جلد کتاب و آموزش‌های گام به گام مهارت‌های اولیه طراحی جلد را پوشش می‌دهند. برخی حتی یک ابزار ایجاد جلد کتاب رایگان، همراه با ایده‌های روی جلد، نکات طراحی، الگوهای طراحی از پیش ساخته شده و ابزارهای تصویر جلد دیجیتال دارند.
  2. از نرم افزارهای طراحی استاندارد استفاده کنید. جلد کتاب را می‌توان با استفاده از نرم افزارهای خانگی استاندارد از جمله فوتوشاپ و ورد تهیه کرد. این امر به ویژه در صورت وارد کردن تصویر جلد از پیش ساخته شده از منبع دیگر بسیار آسان است.
  3. نمونه اولیه بسازید. فرآیند جمع آوری یک کتاب فرایندی ساده و رضایت بخش است. اگر می‌خواهید شکل چاپ شده کتاب خود را ببینید، می‌توانید خودتان یاد بگیرید که چگونه یک نسخه را صحافی کنید.
 
بالا پایین