هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایلهایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کردهاند حذف کنند.
بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود.
https://t.me/iromanbook
You are using an out of date browser. It may not display this or other websites correctly. You should upgrade or use an alternative browser.
معرفی کتاب مبانی فیلمنامهنویسی: راهنمای گامبهگام از فکر تا فیلمنامه
کتاب مبانی فیلمنامهنویسی: راهنمای گامبهگام از فکر تا فیلمنامه اثر سید فیلد مجموعه کاملی است درباره نحوه نوشتن فیلمنامه از زمانی که اندیشه یا ایدهای در ذهن فیلمنامهنویس شکل میگیرد تا موقعی که فیلمنامهای آماده برای گذراندن مراحل تولید فیلم بر روی کاغذ میآید.
هدف از تدوین کتاب مبانی فیلمنامهنویسی (Screenplay: the foundations of screenwriting) این است که توانایی در فیلمنامهنویس ایجاد شود که بنشیند و با انتخاب، اعتماد به نفس و اطمینان از این که میداند چه میکند، فیلمنامه بنویسد.
کتاب با طرح ابتداییترین مطالب (برای مثال، تعریف فیلمنامه) شروع میشود و سپس عناصر پیچیدهتر مطرح در فیلمنامهنویسی (صحنه، سکانس، مسائل اقتباس در فیلمنامه نویسی...) را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه، همراه با نمونههایی عینی از فیلمهای برجسته دنیا، در بر میگیرد، و در فصل پایانی، حتی درباره مسائل «بعد از نوشتن فیلمنامه» (صفحه عنوان فیلمنامه، راههای قانونی برای ثبت فیلمنامه جهت اثبات ادعای مالکیت برآن...) نیز توضیحاتی دارد.
سید فیلد (Syd Field)، یکی از نظریهپردازان آمریکایی سینما در حوزهٔ فیلمنامهنویسی بود. او کتابهای گوناگونی دربارهٔ نحوهٔ نگارش فیلمنامه به تحریر در آورده است و هم اکنون فیلمنامهنویسان زیادی در سراسر دنیا از سرمشق سید فیلد در فیلمنامهنویسی تبعیت میکنند. الگوی سید فیلد هم اکنون یکی از رایجترین الگوهای فیلمنامهنویسی در هالیوود است. سید فیلد پیش از مرگش در دانشگاه جنوب کالیفرنیا در بخش نگارش حرفهای فیلمنامه مشغول به تدریس بود.
در بخشی از کتاب مبانی فیلمنامهنویسی: راهنمای گامبهگام از فکر تا فیلمنامه میخوانید:
اگر به یاد بیاوریم که فیلمنامه مثل یک اسم است، دربارۀ فردی در یک محل که کارش را انجام میدهد، آنگاه میتوانیم تفسیر کنیم که آن فرد شخصیت اصلی داستان است و «کاری» که انجام میدهد، ماجرا است. بنابراین، وقتی از موضوع فیلمنامه صحبت میکنیم، در واقع دربارۀ ماجرا و شخصیت یا شخصیتهای داستانی حرف میزنیم.
در هر فیلمنامه، یک ماجرا و یک شخصیت داستانی به نمایش در میآید. شما، به عنوان فیلمنامهنویس، باید بدانید فیلمتان دربارۀ کیست و چه اتفاقی برای او میافتد. این اصل اولیه در نوشتن است، نه تنها در مورد فیلمنامه بلکه دربارۀ همۀ اشکال نوشتن.
مقدمه
فصل اول: فیلمنامه چیست؟
فصل دوم: موضوع
فصل سوم: خلق شخصیت داستانی
فصل چهارم: ساختِ شخصیتِ داستانی
فصل پنجم: داستان و شخصیت داستانی
فصل ششم: پایانها و آغازها
فصل هفتم: آغاز داستان
فصل هشتم: دو حادثه
فصل نهم: نقاط عطف
فصل دهم: صحنه
فصل یازدهم: سکانس
فصل دوازدهم: ایجادِ خطِ داستان
فصل سیزدهم: شکل فیلمنامه
فصل چهاردهم: نوشتن فیلمنامه
فصل پانزدهم: اقتباس
فصل شانزدهم: درباره همکاری
فصل هفدهم: بعد از نوشتن فیلمنامه
فصل هجدهم: یادداشت شخصی