جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

جشن‌ها گاهنبارها

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته متفرقه توسط 'Nika با نام گاهنبارها ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 83 بازدید, 13 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته متفرقه
نام موضوع گاهنبارها
نویسنده موضوع 'Nika
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط 'Nika
موضوع نویسنده

'Nika

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Aug
1,295
4,290
مدال‌ها
2
گاهنبار جشن های موسمی بودند. ایرانیان باستان باورداشتند یزدان، تمام هستی را در طول یک سال آفرید. پس هرسال را به 6 بخش دوماهه تقسیم کردند. در پایان هر دوماه جشنی برگزار می کردند که آن را گاهنبار یا گاهانبار می گفتند.
 
موضوع نویسنده

'Nika

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Aug
1,295
4,290
مدال‌ها
2
آنها باور داشتند هر گاهنبار مخصوص آفرینش یکی از آفریده ها از آسمان تا زمین و آب و گیاه و جانور و سرانجام انسان است. برای همین گاهنبارها روزهای آفرینش ایزدی بود ومردمان در این روز آیین های سپاسگزاری برگزار می کردند.
 
موضوع نویسنده

'Nika

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Aug
1,295
4,290
مدال‌ها
2
این سپاسگزاری‌ها به اینصورت بود که هرکس باید به اندازه ی توانایی نیازمندان را دستگیری می کرد. درِ خانه ی توانگران در این روزها به روی بینوایان باز بود. آنها به پیروی از نیاکان خود در این روزها اَشَوی داد (خیرات) می کردند. به این ترتیب آنها بخشش ایزدی را با دَهِش و رادی پاسخ می دادند.
 
موضوع نویسنده

'Nika

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Aug
1,295
4,290
مدال‌ها
2
در دوران باستان سال، با انقلاب تابستانی یا صیفی آغاز می شد و با گذراندن انقلاب زمستانی یا شتوی به پایان می رسید. یا برعکس. کریستنسن می گوید: سال اوستایی قدیم که سال روستایی با 6 گاهنبار یا جشن موسمی ست هنوز در گاهشماری پارسیان (زرتشتیان) رعایت می شود.
 
موضوع نویسنده

'Nika

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Aug
1,295
4,290
مدال‌ها
2
این تعریف از سال، مربوط به جامعه ی کشاورز محور بود. به این معنی که فعالیت های کشاورزی مانند هنگام فراوانی شیر دام و شیره ی گیاهان، به دست آمدن عسل، هنگام دروی خرمن، هنگام جفت گیری دام ها، هنگام پناه بردن به خانه ها(در زمستان) و سرانجام هنگام قربانی کردن برای خدایان و برگزاری آیین های مذهبی مربوط به روان درگذشتگان مبنای شمارش زمان بود.
 
موضوع نویسنده

'Nika

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Aug
1,295
4,290
مدال‌ها
2
گونه ای گاهشمار پیش از اسلام
تقویم-پس-از-اسلام.jpg
 
موضوع نویسنده

'Nika

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Aug
1,295
4,290
مدال‌ها
2
تقی زاده در کتاب گاهشماری در ایران باستان می نویسد: سال، وقتی، به شش قسمت نامساوی تقسیم می شد. این قسمت ها به اوستایی یایرِیَ یعنی سنوی (فصول سنوی) یا رَتوُ Ratavo به معنی قسمتی از زمان نامیده می شدند. گاهی آنها را یایرِیَ رَتوُ می گفتند که در فارسی جدید آن را «گاه» می نامیم. گاه در پهلوی «گاس» گفته می شد. چنانکه اکنون نیز در برخی مناطق روستایی گاس به معنی گاهی بکار می رود.
 
موضوع نویسنده

'Nika

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Aug
1,295
4,290
مدال‌ها
2
باری، گاهنبارها به گونه ای شش فصل سال شمسی بودند. در آخر هر فصل یا گاه، جشنی پنج روزه برگزار می شد. این جشن ها را در پهلوی گاسانبار و در فارسی به گاهنبار می خواندند.
 
موضوع نویسنده

'Nika

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Aug
1,295
4,290
مدال‌ها
2
ابرانیان باستان باور داشتند آفریدگار جهان را در طول یک سال و در شش گاهنبار آفرید. بنا به باور آنها هر کدام از گاهنبارها مربوط به آفرینش یکی از آفریدگان بود. این در حالیست که اسرائیلیان چنانکه که در سِفر پیدایش در باب اول و دوم آمده؛ باور دارند یهوَ آسمان، زمین، روشنایی، آب، گیاه، خورشید و ماه و ستارگان، جانور و انسان را در شش روز(نه شش گاه یا شش فصل) آفرید. آنها می گویند یهو روز هفتم از کار آفرینش بیاسود. در فرهنگ آنندراج هم به آفرینش جهان در شش روز اشاره شده است:
 
موضوع نویسنده

'Nika

سطح
0
 
کاربر رمان‌بوک
کاربر رمان‌بوک
Aug
1,295
4,290
مدال‌ها
2
ایزد تعالی هر دو گیتی را به شش روز آفرید و زردشت گفته که ایزد تعالی به هر باری گونه آفرید: چون آسمان و زمین و گیاه و جانوران و مردم، و اولِ هر یک از این بارها پنج روز است نام شان گاهنبار و کهنبار و گهنبد و گهبار وگاهبار و اول هرگاه نامی دارد و به تعظیم اول هرگاه پنج روز فارسیان عیش میکرده اند…

آنندراج
 
بالا پایین