جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی چگونه سازنده نقد کنیم؟ + معرفی ۱۳ راه برای نقد سازنده

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش نقد توسط شاهدخت با نام چگونه سازنده نقد کنیم؟ + معرفی ۱۳ راه برای نقد سازنده ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 621 بازدید, 45 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش نقد
نام موضوع چگونه سازنده نقد کنیم؟ + معرفی ۱۳ راه برای نقد سازنده
نویسنده موضوع شاهدخت
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط شاهدخت
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,841
39,210
مدال‌ها
25
اگر داریم کارمندمان را نقد می‌کنیم، می‌توانیم بگوییم: «هر روز می‌بینم که تک‌تک تماس‌ها را به‌خوبی پاسخ می‌دهی و به فروش کمک می‌کنی و به نظرم داری به بهترین شکل کارت را انجام می‌دهی، اما فکر کنم نیاز است که دربارۀ وقت‌شناسی تو بیشتر با هم حرف بزنیم...».
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,841
39,210
مدال‌ها
25
اگر داریم دوستمان را نقد می‌کنیم، می‌توانیم بگوییم: «می‌دونی که بهت اهمیت می‌دم و تو هم به من اهمیت ‌می‌دی، اما چیزی که اخیراً من رو اذیت می‌کنه اینه که...».
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,841
39,210
مدال‌ها
25
۵) از جملات با ضمیر «من» استفاده کنیم تا فضا مثبت باقی بماند
انتقادمان را از زبان «من» بیان کنیم تا حالت تدافعی نگیرند. اگر بیاییم و مستقیم و پشت هم بگوییم تو فلان‌طور بوده‌ای، تو فلان‌ کار را کردی، تو... تو... تو...، این باعث می‌شود که فرد احساس کند داریم به او حمله می‌کنیم و نگران می‌شود. با من شروع کنیم تا فضای مکالمه را مثبت نگه داریم. با این کار، فرد مقابل احساس نمی‌کند که ما در حال تحمیل عقاید خود به او هستیم و چیزی را که می‌گوییم بهتر درک می‌کند. برای مثال:
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,841
39,210
مدال‌ها
25
به‌جای اینکه بگوییم: «تو نباید با پدرت این‌شکلی صحبت کنی»، بگوییم: «وقتی این‌شکلی با پدرت صحبت می‌کنی، من حس خوبی ندارم.»
وقتی داریم دوست خود را نقد می‌کنیم، به‌جای اینکه بگوییم: «من هروقت بهت زنگ می‌زنم، برنمی‌داری»، مؤثرتر است اگر بگوییم: «فکر کنم اون‌قدری که دوست دارم با هم صحبت کنیم، اخیراً با هم حرف نزدیم.»
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,841
39,210
مدال‌ها
25
۶) به او اجازۀ خودانتقادی بدهیم
یکی از راه‌های مطرح‌کردن نقد این است که به طرف مقابل اجازه بدهیم خودش بحث را شروع کند. مثلاً ممکن است از او یک سؤال فرضی بپرسیم دربارۀ اینکه اگر شبیه خود او رفتار می‌کردیم، چه عکس‌العملی نشان می‌داد. یا مثلاً آن‌ها را تشویق کنیم که از زاویۀ دیگری به رفتار خودشان نگاه کنند. اگر احساس می‌کنیم که طرف مقابل احساس مورد حمله قرار گرفتن نمی‌کند، این راه، راه خوبی است. همچنین، اگر مطمئن نیستیم که طرف ما از آن رفتار اشتباه خودش خبر دارد یا خیر نیز، این راه ایدئالی است. برای مثال:
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,841
39,210
مدال‌ها
25
مثلاً اگر یکی از کارمندانمان دچار دردسر شده است، از او بپرسیم: «اگه تو جای من بودی و کارمندی داشتی که همۀ مشتریان از او شاکی بودند، چه کار می‌کردی؟» یا بپرسیم: «عملکرد خودت را چگونه ارزیابی می‌کنی؟»
اگر با فرزند خود صحبت می‌کنیم، بگوییم: «اگه می‌دیدی یکی از همکلاسی‌هات این‌طوری رفتار می‌کنه، چه فکری دربارۀ او می‌کردی؟»
اگر با دوست خود صحبت می‌کنیم از او بپرسیم: «اگه بفهمی دوستات پشت سرت صحبت می‌کنن چه حسی پیدا می‌کنی؟»
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,841
39,210
مدال‌ها
25
۷) انتقاد را به اهدافشان ارتباط دهیم
تأکید بر مزایای نقدی که بیان می‌کنیم، طرف مقابل را آگاه می‌کند. اگر نقد ما هیچ ربطی به اهداف طرف مقابل نداشته باشد، او به نقد ما احترام نخواهد گذاشت. از خودمان بپرسیم آن فرد به چه چیزی اهمیت می‌دهد؟ قبل (یا بعد) از اینکه او را نقد کنیم، به او بفهمانیم که این نقد ما چگونه به او در رسیدن به اهدافش کمک می‌کند. به‌طور مثال:
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,841
39,210
مدال‌ها
25
مثلاً اگر با کارمندی جلسه داریم که معمولاً از کار خود عقب می‌ماند، بهتر است بگوییم: «می‌دونم که به دنبال ارتقای شغلی هستی، پس فکر کردم بهتره راجع به یک‌سری از چیزهایی که می‌تونی تغییرشون بدی تا به این ارتقای شغلی برسی با هم صحبت کنیم، نظرت چیه؟»
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,841
39,210
مدال‌ها
25
اگر همکارمان از تمام پتانسیلش استفاده نمی‌کند، به او بگوییم: «یادمه که گفته بودی می‌خوای میزان فروشت رو زیاد کنی، یه ایده دارم که بهت کمک می‌کنه، می‌خوای درباره‌ا‌‌ش صحبت کنیم؟»
 
موضوع نویسنده

شاهدخت

سطح
10
 
دستیار معاونت
پرسنل مدیریت
دستیار معاونت
مدیر ارشد
نویسنده افتخاری انجمن
مدرس تیم روزنامه
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Jun
12,841
39,210
مدال‌ها
25
با فرزند خود این‌گونه صحبت کنیم: «می‌دونم که دوست داری تابستون با دوستات بری اردو، اما اگه نمره‌هات بهتر نشن، شاید مجبور بشی تابستون هم بری مدرسه!»
 
بالا پایین