جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

آموزشی چگونه سازنده نقد کنیم؟ + معرفی ۱۳ راه برای نقد سازنده

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش نقد توسط SHAHDOKHT با نام چگونه سازنده نقد کنیم؟ + معرفی ۱۳ راه برای نقد سازنده ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 939 بازدید, 45 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش نقد
نام موضوع چگونه سازنده نقد کنیم؟ + معرفی ۱۳ راه برای نقد سازنده
نویسنده موضوع SHAHDOKHT
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط SHAHDOKHT
موضوع نویسنده

SHAHDOKHT

سطح
10
 
ناظر کیفی کتاب
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,597
40,151
مدال‌ها
25
در یک تصویر بزرگ‌تر و در یک سازمان، باید درها را برای گفت‌وگوهای سازنده و صادقانه باز گذاشت تا در این بین مرزی باقی نماند و ارتباط نزدیک‌تری بین اعضای تیم‌ها ایجاد شود.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

SHAHDOKHT

سطح
10
 
ناظر کیفی کتاب
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,597
40,151
مدال‌ها
25
۱۳ راه برای نقد سازنده
تا اینجای کار به درک درستی از نقد سازنده و تفاوت‌هایی که با نقد مخرب دارد رسیده‌ایم. حالا باید بررسی کنیم که چگونه این نقد سازنده اتفاق می‌افتد:
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

SHAHDOKHT

سطح
10
 
ناظر کیفی کتاب
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,597
40,151
مدال‌ها
25
۱) زمانی نقد سازنده کنیم که دلیل قانع‌کننده‌ای برایش داشته باشیم
قبل از نقد، از خودمان بپرسید که واقعاً چه هدفی داریم؟ اینکه برای خودمان مشخص کنیم که از این بحث انتقادی انتظار چه خروجی‌ای را داریم، به ما کمک خواهد کرد که بهتر روی متن گفت‌وگویمان تمرکز کنیم. اگر هدف خاصی در ذهنمان نداشته باشید، ممکن است کاری کنیم که طرف مقابل احساس کند صرفاً با او سر جنگ داریم. برای مثال:
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

SHAHDOKHT

سطح
10
 
ناظر کیفی کتاب
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,597
40,151
مدال‌ها
25
ممکن است رفتاری از فرد مقابل ببینیم که می‌خواهیم تغییر کند؛ مانند کارمندی که قوانین شرکت را رعایت نمی‌کند و یا دانش‌آموزی که سر دیگری فریاد می‌کشد.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

SHAHDOKHT

سطح
10
 
ناظر کیفی کتاب
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,597
40,151
مدال‌ها
25
ممکن است هدف ما کمک به ارتقای فرد مقابل باشد؛ مثلاً می‌خواهیم به همکارمان نحوۀ برخورد بهتر با مشتریان را نشان دهیم و یا به معلمی که ما مدیر او هستیم، نحوۀ مدیریت بهتر کلاس را آموزش دهیم.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

SHAHDOKHT

سطح
10
 
ناظر کیفی کتاب
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,597
40,151
مدال‌ها
25
اگر نمی‌دانیم چه هدفی داریم، به نقد هم نیازی نیست؛ صرف اینکه در ذهنمان به کسی نقدی داریم، به این معنا نیست که باید حتماً آن را به اشتراک بگذاریم.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

SHAHDOKHT

سطح
10
 
ناظر کیفی کتاب
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,597
40,151
مدال‌ها
25
۲) مراقب لحنمان باشیم
اینکه «چه» می‌گوییم، بله اهمیت دارد، اما اینکه «چگونه» آن را می‌گوییم هم اهمیت دارد! اگر طرف مقابل احساس کند که ما لحنی سالم و دوستانه داریم، احتمال اینکه نقدمان را بپذیرد بیشتر است. اگر لحن تهاجمی یا اشتباه داشته باشیم، باعث بهبود و ارتقای طرف مقابل نمی‌شویم. پس ولوم صدای خود را پایین نگه داریم، زبان آرام بدن خود را حفظ کنیم و سعی کنیم با لحن خود در طرف مقابل احساس احترام و قدردانی ایجاد کنیم.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

SHAHDOKHT

سطح
10
 
ناظر کیفی کتاب
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,597
40,151
مدال‌ها
25
۳) به‌طور خصوصی با او گفت‌وگو کنیم
در جمع تعریف و در خلوت نقد کنیم! هیچ‌ک.س دوست ندارد در جمع بشنود که کارش را درست انجام نمی‌دهد؛ پس انتقاد خصوصی باعث می‌شود آن فرد احساس راحتی بیشتری کند. مثلاً می‌توانیم آن فرد را به اتاق خود دعوت کنیم یا هنگام تایم نهار با او در گوشه‌ای خلوت کنیم و در خیابان دوری بزنیم. نقد افراد در برابر چشم دیگران، احساس شرمندگی عمومی و مورد حمله قرار گرفتن ایجاد می‌کند. نقد سازنده، وقتی کسی اطراف ما نباشد، مؤثرتر خواهد بود.
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

SHAHDOKHT

سطح
10
 
ناظر کیفی کتاب
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,597
40,151
مدال‌ها
25
۴) تعریف و تمجید فراموش نشود
چیزی عالی دربارۀ طرف مقابل به خودش بگوییم. مثلاً اگر داریم تارگت فروش یکی از کارمندانمان را نقد می‌کنیم، با این حرف شروع کنیم: «فلانی! من می‌بینم که تو چقدر سخت در حال تلاش هستی و...». بحث را با ایجاد فضایی مثبت شروع کنیم تا ذهن آن فرد حالت تدافعی به خودش نگیرد و آمادۀ پذیرش نقد شود. به‌طور مثال:
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
موضوع نویسنده

SHAHDOKHT

سطح
10
 
ناظر کیفی کتاب
ناظر کیفی کتاب
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
12,597
40,151
مدال‌ها
25
· اگر داریم فرزند خود را نقد می‌کنیم، می‌توانیم بگوییم: «دوستت دارم و قدردان زحماتی که در مدرسه می‌کشی هستم، اما الان داشتم با معلمت تلفنی صحبت می‌کردم که...».
 
  • تایید
واکنش‌ها[ی پسندها]: Raaz67
بالا پایین