جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی چه کسی رمان‌نویس نمی‌شود؟ | چند پیشنهاد برای رمان‌نویس شدن

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جمع‌آوری نکات توسط شیر کاکائو با نام چه کسی رمان‌نویس نمی‌شود؟ | چند پیشنهاد برای رمان‌نویس شدن ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 280 بازدید, 12 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته جمع‌آوری نکات
نام موضوع چه کسی رمان‌نویس نمی‌شود؟ | چند پیشنهاد برای رمان‌نویس شدن
نویسنده موضوع شیر کاکائو
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط شیر کاکائو
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,620
5,046
مدال‌ها
2
«بهارلو ذهن منظمی دارد. بهتر است منتقد بشود. مقاله بنویسد. رمان‌نویسی که با این ذهن منظم جور در نمی‌آید.»
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,620
5,046
مدال‌ها
2
همین جمله‌ی احمد محمود در کتاب «محمود، پنج‌شنبه‌ها، درکه» کافی بود که بی‌خیال نوشتن رمان و قصه بشوم و بچسبم به همان یادداشت‌نویسی که چند ماهی می‌شود منظم در کانالم جلو می‌برم. اما به نظرم داستان‌نویسی آنقدر جذاب و وسوسه‌انگیزست که نشود با یک جمله بی‌خیالش شد و کنارش گذاشت. باید می‌گشتم و نظر بقیه را هم می‌خواندم. درست است که ارادت ویژه‌ای به احمد محمود دارم ولی خب نگاه نقادانه، تو را وا می‌دارد که با صرف یک نظر، پرونده‌ی ماجرا را در هم نپیچی و ببینی اهل فن دراین‌باره چه می‌گویند.
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,620
5,046
مدال‌ها
2
رمان‌نویسی ذهن باتربیت می‌خواهد

در کتاب «این‌سو و آن‌سوی متن» عباس معروفی اینطور می‌نویسد:

«نویسنده نیاز به تربیت‌کردن ذهنش دارد، برای داستان دیدن همه‌چیز. یک داستان‌نویس جوری چهارچوب ذهنش را برای ساختن داستان تربیت می‌کند که حتی رویاهایش هم ساختار داستانی پیدا کند.»
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,620
5,046
مدال‌ها
2
به نظرم آمد که اگر داستان‌نویسی فقط ذهن تربیت‌شده می‌خواهد، می‌توان چند صباحی آنقدر قصه خواند و نوشت و هرچیزی را به چشم قصه دید که ذهن داستان‌پرداز شود و بتواند از هرچیزی قصه‌ای بیرون بکشد. اتفاقن در کتاب «محمود، پنج شنبه‌ها، درکه» نابت از احمد محمود نقل می کند که یکی از تکیه‌کلام‌هایش این است: «داستانی‌ست.»
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,620
5,046
مدال‌ها
2
به نظرم هنوز قصه‌نویسی برایم سخت است. تربیت ذهنم کار یکی دو سال نیست. باید حداقل ده دوازده سالی تلاش کنم تا بشود اسمش را تربیت گذاشت. رابرت مک کی در کتاب «داستان» درباره‌ی استعداد داستان‌گویی اینطور می‌نویسد:

«استعداد داستان‌گویی تبدیل خلاقه‌ی خود زندگی‌ست به تجربه‌ای نیرومندتر، روشن‌تر، و بامعناتر. این استعداد بر آن است تا زندگی روزمره را به داستانی تغییرشکل دهد که بر غنای زندگی می افزاید. استعداد محض داستان‌گویی امری نادر است. کدام نویسنده است که سال های متمادی، به شکلی صرفن غریزی، داستان های خوبی بگوید و هرگز برای یک لحظه فکر نکند چه کرده و چگونه می‌توانسته کار بهتری ارائه دهد؟ نابغه‌ی مادرزاد ممکن است یک بار اثر خوبی بیافریند اما کمال و باروری زائیده‌ی اذهان خودانگیخته‌ی نافرهیخته نیست.»
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,620
5,046
مدال‌ها
2
کمی آرام شدم و به خودم دلداری دادم که تربیت ذهن مهم است. مثل آموختن حرف الفبا که کار یک سال است و روان خواندن و نوشتن که سال‌ها زمان می‌برد.
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,620
5,046
مدال‌ها
2
دو بال پرواز قصه

محمود
جای دیگری در همان کتاب می‌گوید:

«باید جنم شاعری داشت. باید جنم نویسندگی داشت. فرقش این است که آدمی که جنم نویسندگی دارد، راحت می نویسد، روان می‌نویسد. اما دیگری باید زور بزند و زحمت بکشد.»
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,620
5,046
مدال‌ها
2
اگر بخواهم حرف محمود را کنار نوشته‌ی رابرت مک کی بگذارم، نتیجه این می‌شود که داستان‌نویسی هم جنم می‌خواهد و هم به تمرین نیاز دارد. این دو بال پرواز قصه هستند و در کنار هم می‌توانند خواننده را میخکوب داستان کنند تا نخواهد کتاب را زمین بگذارد و مدام اسیر این وسوسه بشود که بعدش چه خواهد شد و شخصیت یا شخصیت‌های داستان تا مدت‌ها بعد از خواندن در ذهنش زندگی کنند و نفس بکشند.
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,620
5,046
مدال‌ها
2
رابرت مک کی در صفحه‌ی ۴۱ کتاب «داستان» اینطور می‌نویسد که:

«اگر قرار باشد شنونده میان مسائل پیش پا افتاده‌ای که روایت درخشانی دارند و مطالب مهمی که بد تعریف می‌شوند، یکی را برگزیند، بلااستثنا اولی را ترجیح می‌دهد. قصه‌گویان حرفه‌ای می‌دانند چگونه در بی‌اهمیت‌ترین اتفاقات، زندگی بدمند اما قصه‌گویان نابلد عمیق‌ترین چیزها را کسل‌بار می‌کنند. ممکن است نگاه شما به ژرفای نگاه بودا باشد اما اگر قصه‌گفتن بلد نباشید، افکارتان مثل چوب خشک است. با اینکه گفتیم استعداد قصه‌گویی نادر است اما باید دست کم مقداری از آن در وجود شما باشد زیرا در غیر این صورت تمایلی به نوشتن نشان نمی‌دهید. وظیفه‌ی شما این است که از تمام توان خلاقه‌ی خود بهره بگیرید. تنها با استفاده از تمام دانشتان درباره‌ی حرفه داستان‌گویی است که استعدادتان در داستان‌پردازی شکوفا می‌شود. زیرا استعداد فاقد مهارت مثل بنزین بدون ماشین است، که شعله‌ی زیادی دارد اما چیزی را به حرکت در نمی‌آورد.»
 
موضوع نویسنده

شیر کاکائو

سطح
0
 
کاربر ویژه انجمن
کاربر ویژه انجمن
Jul
2,620
5,046
مدال‌ها
2
تخیل، نیروی متحرک داستان

با خواندن این جملات شاهکارهای ادبیات ایران و جهان در ذهنم رژه می‌رفتند. خودم را می‌دیدم که چطور مجذوب داستان‌ها شده‌ام. بعد از گذشت مدت‌های طولانی از خواندن بعضی کتاب‌ها هنوز به آنها فکر می‌کنم. با مرور صحنه‌هایی از آن داستان‌ها در خلوت با خود می‌خندم یا برایشان اشک می‌ریزم.
 
بالا پایین