جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.

آموزشی آشنائي با نمايشنامه نويسي همراه با تمرين

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته نمایش‌نامه توسط ;FOROUGH با نام آشنائي با نمايشنامه نويسي همراه با تمرين ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 1,284 بازدید, 40 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته نمایش‌نامه
نام موضوع آشنائي با نمايشنامه نويسي همراه با تمرين
نویسنده موضوع ;FOROUGH
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط ;FOROUGH
موضوع نویسنده

;FOROUGH

سطح
5
 
𔓘مدیر ارشد فرهنگ و هنر 𔓘
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
ناظر کتاب
طراح آزمایشی
شاعر انجمن
Apr
8,875
15,351
مدال‌ها
8
حال، به بخشي از يك داستان توجه مي‎كنيم. داستان يك روز مانده به عيد پاك نوشته زويا پيرزاد:‌
سرپله‎ ها كه رسيدم مادر از آشپزخانه بيرون آمد. «معلوم هست چه مي‎كني؟ زنگ خورد» از نرده‎ي خيس سر خوردم پائين، كيفم را برداشتم و دويدم. دير رسيده بودم. بچه‎ها سرصف دعاي صبحگاهي مي‎خواندند. «پدر ما كه در آسمان‎ها هستي…» «در آسمان هستي» را با بچه‎ها خواندم و خدا را شكر كردم كه چشم‎هاي آقاي مدير بسته بود و دير آمدنم را نديد. ته صف پشت سر طاهره ايستادم. چشم‎هاي طاهره بسته بود. كف دست‎ها به هم فشرده، سرپائين، نك دماغ چسبيده به سر انگشت‎ها.
زيرلب گفت: «چي پيدا كردي؟»
كيف مدرسه را زمين گذاشتم، تند صليب كشيدم، سر زير انداختم و خواندم
 
موضوع نویسنده

;FOROUGH

سطح
5
 
𔓘مدیر ارشد فرهنگ و هنر 𔓘
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
ناظر کتاب
طراح آزمایشی
شاعر انجمن
Apr
8,875
15,351
مدال‌ها
8
«بگذر از گناهانمان»
زيرلب گفتم «پينه دوز»
طاهره برگشت. نگاهش برق زد. «نيت كردي؟»
آقاي مدير با صداي بلند گفت: «كلاس ششم!»
صف ما راه افتاد طرف كلاس.
از پله‎ها كه بالا مي‎رفتم تازه به فكرم رسيد كه « از كجا فهميد چيزي پيدا كردم؟ »
 
موضوع نویسنده

;FOROUGH

سطح
5
 
𔓘مدیر ارشد فرهنگ و هنر 𔓘
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
ناظر کتاب
طراح آزمایشی
شاعر انجمن
Apr
8,875
15,351
مدال‌ها
8
خواستم بپرسم. بعد منصرف شدم. چندتايي از بچه‎ها بين من و طاهره فاصله انداخته بودند. اگر هم مي‎پرسيدم، لابد مثل هميشه چشم‎هايش را گشاد و چپ مي‎كرد و مي‎گفت «من جادو گرم!» يا اداي ديگري در مي‎آورد. زنگ اول تاريخ ارمني داشتيم. درس را خوانده بودم و معلم كه صدا كرد «ادموند لازاريان» هيچ نترسيدم.
نكات جالب توجهي مي‎توان از مقايسه بخش‎هاي بالا، از داستان و نمايشنامه، ذكر كرد. برخي نكات فني نيز هستند كه قابل ذكر مي‎باشند و البته در بحث تفاوت‎هاي داستان و نمايشنامه مي‎توان از آنچه تاكنون ارائه رفت عميق‎تر شد و بيشتر غور كرد. چرا كه فهم تفاوت داستان در نمايشنامه و داستان در داستان، همچنين چه طور مي‎شود كه برخي نمايشنامه‎هاي داستاني، در عين حال نمايشي و برخي نمايشنامه‎هاي داستاني، غيرنمايشي محسوب مي‎شوند، به نمايشنامه‎نويس كمك مي‎كند متون تئاتري‎تري بنويسد و راز ماندگاري و موفقيت نمايشنامه‎هاي باارزش بيشتر آشكار گردد.
 
موضوع نویسنده

;FOROUGH

سطح
5
 
𔓘مدیر ارشد فرهنگ و هنر 𔓘
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
ناظر کتاب
طراح آزمایشی
شاعر انجمن
Apr
8,875
15,351
مدال‌ها
8
با اينحال و از آن‎جا كه فرض بر آموزش مقدماتي و اوليه و تأكيد بر نكات ساده و بديهي است از تكيه بيشتر بر اين موارد مي‎گذريم. مقايسه شكلي بين مثال‎هاي ذكر شده، تفاوت شاكله‎اي نمايشنامه و داستان را آشكار مي‎سازد. درست است كه مثلاً در نمايشنامه داشتيم: ادي: … اما مي‎دانيم كه هنگام اجرا، فقط كلام ادي، يا شخصي كه به عنوان ادي روي صحنه است، شنيده مي‎شود و ما به عنوان تماشاگر نمي‎دانيم اسم او ادي است. اين يك مثال است. چرا كه آلفري وكيل ادي را به ما در اين نمايشنامه معرفي كرد. اما در نمايشنامه‎هاي ديگر، چون نمايشنامه براي اجرا نوشته مي‎شود. فرض بر اين است كه نمايشنامه مكتوبي در دست تماشاگر نيست و او شاهد زنده ماجراها، وقايع و حوادث و گفتگوهاست. هرچند كه اشخاص بازي حتي در بروشور نمايش معرفي شده باشند.
 
موضوع نویسنده

;FOROUGH

سطح
5
 
𔓘مدیر ارشد فرهنگ و هنر 𔓘
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
ناظر کتاب
طراح آزمایشی
شاعر انجمن
Apr
8,875
15,351
مدال‌ها
8
نمايشنامه نويس تا حد مقدور سعي مي‎كند به شكلي ظريف اشخاص را به ما معرفي كند. مثلاً به شكلي ساده اما در صورت لزوم، وقتي كسي ديگري را مخاطب قرار مي‎دهد. اما ما وقتي با برادر يا خواهر خود حرف مي‎زنيم مدام كه او را با اسم مخاطب قرار نمي‎دهيم. اما در مقاطعي خاص، مثلاً وقتي انتظاري داشته‎ايم كه او برآورده نكرده است، يا مواقع اظهار تعجب، يا ترس و خشم و تهديد، اسم او را مي‎آوريم. اين چيزي‎ست كه در صحنه نمايش و در خلق نمايشنامه به عنوان يكي از صدها نكات لازم مدنظر نمايشنامه نويس قرار مي‎گيرد و مثلاً در همين نمايش چشم‎اندازي از پل، از طريق ادي و كلام اوست كه مي‎فهميم با شخصي به نام كاترين حرف مي‎زند كه دختر است و … و البته، تكميل اينها،‌ توسط گروه اجرايي نمايش، بازيگران و … صورت مي‎گيرد.
 
موضوع نویسنده

;FOROUGH

سطح
5
 
𔓘مدیر ارشد فرهنگ و هنر 𔓘
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
ناظر کتاب
طراح آزمایشی
شاعر انجمن
Apr
8,875
15,351
مدال‌ها
8
در داستان خانم زويا پيرزاد، در بخش كوچكي كه به عنوان مثال آورده شد نيز ما نام راوي داستان را هنوز نمي‎دانيم تا جايي كه نقل مي‎كند معلم او را براي پرسيدن سؤال درس تاريخ ارمني صدا مي‎زند و او نمي‎ترسد چون درس را بلد است: ادموند لازاريان ما در تجسم و تصور فضا و مكان و حال و هواي داستان معلمي را فرض مي‎كنيم كه او را صدا مي‎زند. جالب است كه در همين بخش كوتاه، اطلاعات ديگري هم به ما داده مي‎شود. اينكه او كلاس ششم است. اينكه دوستي به نام طاهره دارد و اينكه او ارمني‎ست.
 
موضوع نویسنده

;FOROUGH

سطح
5
 
𔓘مدیر ارشد فرهنگ و هنر 𔓘
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
ناظر کتاب
طراح آزمایشی
شاعر انجمن
Apr
8,875
15,351
مدال‌ها
8
همه اينها بوسيله كلمات، توصيف، توضيح و كلام صورت مي‎گيرد و همينطور جابه‎جايي مكاني متنوعي داريم، از خانه تا مدرسه و كلاس درس. اما اين تغييرات سريع مكاني در نمايشنامه ممكن نيست و اين يكي ديگر از فرض‎هايي‎ست كه معمولاً نمايشنامه‎نويس برخود مسلم مي‎دارد.
از آنجا كه فرض را بر اين مي‎گذاريم كه ساده‎ترين چيزها را نمي‎دانيم، به نكات ديگري هم اشاره مي‎شود. در نمايشنامه، هرجا شخصي بخواهد چيزي بگويد، پس از نگاشتن اسم او و علامت دو نقطه، كلامش نوشته مي‎شود.
ادي: …
كاترين: …
همچنين توضيحات نمايشنامه نويس در خصوص صحنه يا ديگر دستورات كه لازم مي‎دانسته در پرانتز يا كروشه مي‎آيد:
كاترينا: (دست روي دامنش مي‎كشد)
 
موضوع نویسنده

;FOROUGH

سطح
5
 
𔓘مدیر ارشد فرهنگ و هنر 𔓘
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
ناظر کتاب
طراح آزمایشی
شاعر انجمن
Apr
8,875
15,351
مدال‌ها
8
همچنين، نمايشنامه، ممكن است در يك يا چند پرده، در يك صحنه متوالي و طولاني يا كوتاه بسته به اينكه طول زماني و نوشتاري آن چه قدر باشد، و يا چند صحنه، نوشته شده باشد. گاه نمايشنامه‎هايي با بخش‎بندي و به صورت اپيزودوار در دو يا چند بخش نوشته مي‎شوند.
اين تقسيم بندي‎ها با عناوين پرده اول، پرده دوم، … صحنه اول، صحنه دوم، … يا بخش اول و … ذكر مي‎شود. همچنين اگر از لحاظ بعد مكاني و زماني ميان صحنه‎ها تفاوت باشد، در توضيحات شروع هر صحنه و پرده آورده مي‎شود. داستان نيز ممكن است به نوعي داراي تقسيمات دروني يا بيروني بخش بندي و فصل بندي باشد كه معمولاً با عناوين فصل اول، فصل دوم و … يا يك، دو … مشخص مي‎گردد.
 
موضوع نویسنده

;FOROUGH

سطح
5
 
𔓘مدیر ارشد فرهنگ و هنر 𔓘
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
ناظر کتاب
طراح آزمایشی
شاعر انجمن
Apr
8,875
15,351
مدال‌ها
8
همچنين، پيش از شروع اولين توضيح صحنه شروع نمايشنامه، نام اشخاص بازي و حاضر در طول كل نمايشنامه، در ابتدا آورده مي‎شود. به طور مثال در همان نمايشنامه چشم‎اندازي از پل اثر آرتورميلر اينطور امده است:
چشم اندازي از پل
شخصيت‎ها
لوييز كاترينا افسر اول
مايك بئاتريچه افسردوم
آلفيري ماركو
ادي رودلفو
 
موضوع نویسنده

;FOROUGH

سطح
5
 
𔓘مدیر ارشد فرهنگ و هنر 𔓘
پرسنل مدیریت
مدیر ارشد
مدیر تالار رمان
ناظر کتاب
طراح آزمایشی
شاعر انجمن
Apr
8,875
15,351
مدال‌ها
8
كه معمولاً به ترتيب ورود و حضورشان در صحنه، در ابتدا معرفي مي‎شوند و اين ترتيب گاه ممكن است با توجه به اهميت اشخاص اصلي نمايش باشد يا خير. كما اينكه در نمايش ياد شده، لوييز و مايك به اين دليل كه زودتر از ديگران در صحنه مشاهده مي‎شوند زودتر معرفي شده‎اند. اما اشخاص اصلي نمايش محسوب نمي‎شوند. تفاوت‎هاي ديگري نيز ميان داستان و نمايشنامه وجود دارد كه اهميت به سزايي هم دارند. اين تفاوت‎ها در ادامه توضيح داده خواهد شد. و اما، در خصوص فيلم‎نامه، و بيان سينمايي و تفاوت آن با نمايشنامه و بيان تئاتري نيز مقاله‎اي مفصل مي‎توان نگاشت. از لحاظ شاكله، تصور اوليه فيلم نامه نويس، فيلم برداري و خلق‎نمايي تصوير برروي پرده عريض سينماست و از آنجا كه به هنر سينما، صنعت فيلم سازي نيز گفته مي‎شود، ناگفته پيداست عناصر و ابزار و امكاناتي همچون دوربين، تدوين و مونتاژ و … و گستره امكان بيان تصويري اين هنر، آن را از مقوله تئاتر جدا مي‎سازد. گرچه مشابهت‎هايي نيز وجود دارد و نمايشنامه‎هايي نيز بوده‎اند كه تبديل به فيلم شده‎اند ولي نظر اغلب كارشناسان اين بوده است كه آنها نمايشهايي بوده‎اند كه فيلم برداري شده و بروي پرده اكران شده‎اند هرچند متن آنها شاهكار و نقش آفريني بازيگرانش فوق‎العاده بوده است اما چندان هم سينماي ناب نبوده‎اند.
 
بالا پایین