جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی آشنائي با نمايشنامه نويسي همراه با تمرين

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته نمایش‌نامه توسط ~Fateme.h~ با نام آشنائي با نمايشنامه نويسي همراه با تمرين ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 424 بازدید, 40 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته نمایش‌نامه
نام موضوع آشنائي با نمايشنامه نويسي همراه با تمرين
نویسنده موضوع ~Fateme.h~
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط ~Fateme.h~
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,784
15,314
مدال‌ها
6
حال، به بخشي از يك داستان توجه مي‎كنيم. داستان يك روز مانده به عيد پاك نوشته زويا پيرزاد:‌
سرپله‎ ها كه رسيدم مادر از آشپزخانه بيرون آمد. «معلوم هست چه مي‎كني؟ زنگ خورد» از نرده‎ي خيس سر خوردم پائين، كيفم را برداشتم و دويدم. دير رسيده بودم. بچه‎ها سرصف دعاي صبحگاهي مي‎خواندند. «پدر ما كه در آسمان‎ها هستي…» «در آسمان هستي» را با بچه‎ها خواندم و خدا را شكر كردم كه چشم‎هاي آقاي مدير بسته بود و دير آمدنم را نديد. ته صف پشت سر طاهره ايستادم. چشم‎هاي طاهره بسته بود. كف دست‎ها به هم فشرده، سرپائين، نك دماغ چسبيده به سر انگشت‎ها.
زيرلب گفت: «چي پيدا كردي؟»
كيف مدرسه را زمين گذاشتم، تند صليب كشيدم، سر زير انداختم و خواندم
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,784
15,314
مدال‌ها
6
«بگذر از گناهانمان»
زيرلب گفتم «پينه دوز»
طاهره برگشت. نگاهش برق زد. «نيت كردي؟»
آقاي مدير با صداي بلند گفت: «كلاس ششم!»
صف ما راه افتاد طرف كلاس.
از پله‎ها كه بالا مي‎رفتم تازه به فكرم رسيد كه « از كجا فهميد چيزي پيدا كردم؟ »
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,784
15,314
مدال‌ها
6
خواستم بپرسم. بعد منصرف شدم. چندتايي از بچه‎ها بين من و طاهره فاصله انداخته بودند. اگر هم مي‎پرسيدم، لابد مثل هميشه چشم‎هايش را گشاد و چپ مي‎كرد و مي‎گفت «من جادو گرم!» يا اداي ديگري در مي‎آورد. زنگ اول تاريخ ارمني داشتيم. درس را خوانده بودم و معلم كه صدا كرد «ادموند لازاريان» هيچ نترسيدم.
نكات جالب توجهي مي‎توان از مقايسه بخش‎هاي بالا، از داستان و نمايشنامه، ذكر كرد. برخي نكات فني نيز هستند كه قابل ذكر مي‎باشند و البته در بحث تفاوت‎هاي داستان و نمايشنامه مي‎توان از آنچه تاكنون ارائه رفت عميق‎تر شد و بيشتر غور كرد. چرا كه فهم تفاوت داستان در نمايشنامه و داستان در داستان، همچنين چه طور مي‎شود كه برخي نمايشنامه‎هاي داستاني، در عين حال نمايشي و برخي نمايشنامه‎هاي داستاني، غيرنمايشي محسوب مي‎شوند، به نمايشنامه‎نويس كمك مي‎كند متون تئاتري‎تري بنويسد و راز ماندگاري و موفقيت نمايشنامه‎هاي باارزش بيشتر آشكار گردد.
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,784
15,314
مدال‌ها
6
با اينحال و از آن‎جا كه فرض بر آموزش مقدماتي و اوليه و تأكيد بر نكات ساده و بديهي است از تكيه بيشتر بر اين موارد مي‎گذريم. مقايسه شكلي بين مثال‎هاي ذكر شده، تفاوت شاكله‎اي نمايشنامه و داستان را آشكار مي‎سازد. درست است كه مثلاً در نمايشنامه داشتيم: ادي: … اما مي‎دانيم كه هنگام اجرا، فقط كلام ادي، يا شخصي كه به عنوان ادي روي صحنه است، شنيده مي‎شود و ما به عنوان تماشاگر نمي‎دانيم اسم او ادي است. اين يك مثال است. چرا كه آلفري وكيل ادي را به ما در اين نمايشنامه معرفي كرد. اما در نمايشنامه‎هاي ديگر، چون نمايشنامه براي اجرا نوشته مي‎شود. فرض بر اين است كه نمايشنامه مكتوبي در دست تماشاگر نيست و او شاهد زنده ماجراها، وقايع و حوادث و گفتگوهاست. هرچند كه اشخاص بازي حتي در بروشور نمايش معرفي شده باشند.
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,784
15,314
مدال‌ها
6
نمايشنامه نويس تا حد مقدور سعي مي‎كند به شكلي ظريف اشخاص را به ما معرفي كند. مثلاً به شكلي ساده اما در صورت لزوم، وقتي كسي ديگري را مخاطب قرار مي‎دهد. اما ما وقتي با برادر يا خواهر خود حرف مي‎زنيم مدام كه او را با اسم مخاطب قرار نمي‎دهيم. اما در مقاطعي خاص، مثلاً وقتي انتظاري داشته‎ايم كه او برآورده نكرده است، يا مواقع اظهار تعجب، يا ترس و خشم و تهديد، اسم او را مي‎آوريم. اين چيزي‎ست كه در صحنه نمايش و در خلق نمايشنامه به عنوان يكي از صدها نكات لازم مدنظر نمايشنامه نويس قرار مي‎گيرد و مثلاً در همين نمايش چشم‎اندازي از پل، از طريق ادي و كلام اوست كه مي‎فهميم با شخصي به نام كاترين حرف مي‎زند كه دختر است و … و البته، تكميل اينها،‌ توسط گروه اجرايي نمايش، بازيگران و … صورت مي‎گيرد.
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,784
15,314
مدال‌ها
6
در داستان خانم زويا پيرزاد، در بخش كوچكي كه به عنوان مثال آورده شد نيز ما نام راوي داستان را هنوز نمي‎دانيم تا جايي كه نقل مي‎كند معلم او را براي پرسيدن سؤال درس تاريخ ارمني صدا مي‎زند و او نمي‎ترسد چون درس را بلد است: ادموند لازاريان ما در تجسم و تصور فضا و مكان و حال و هواي داستان معلمي را فرض مي‎كنيم كه او را صدا مي‎زند. جالب است كه در همين بخش كوتاه، اطلاعات ديگري هم به ما داده مي‎شود. اينكه او كلاس ششم است. اينكه دوستي به نام طاهره دارد و اينكه او ارمني‎ست.
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,784
15,314
مدال‌ها
6
همه اينها بوسيله كلمات، توصيف، توضيح و كلام صورت مي‎گيرد و همينطور جابه‎جايي مكاني متنوعي داريم، از خانه تا مدرسه و كلاس درس. اما اين تغييرات سريع مكاني در نمايشنامه ممكن نيست و اين يكي ديگر از فرض‎هايي‎ست كه معمولاً نمايشنامه‎نويس برخود مسلم مي‎دارد.
از آنجا كه فرض را بر اين مي‎گذاريم كه ساده‎ترين چيزها را نمي‎دانيم، به نكات ديگري هم اشاره مي‎شود. در نمايشنامه، هرجا شخصي بخواهد چيزي بگويد، پس از نگاشتن اسم او و علامت دو نقطه، كلامش نوشته مي‎شود.
ادي: …
كاترين: …
همچنين توضيحات نمايشنامه نويس در خصوص صحنه يا ديگر دستورات كه لازم مي‎دانسته در پرانتز يا كروشه مي‎آيد:
كاترينا: (دست روي دامنش مي‎كشد)
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,784
15,314
مدال‌ها
6
همچنين، نمايشنامه، ممكن است در يك يا چند پرده، در يك صحنه متوالي و طولاني يا كوتاه بسته به اينكه طول زماني و نوشتاري آن چه قدر باشد، و يا چند صحنه، نوشته شده باشد. گاه نمايشنامه‎هايي با بخش‎بندي و به صورت اپيزودوار در دو يا چند بخش نوشته مي‎شوند.
اين تقسيم بندي‎ها با عناوين پرده اول، پرده دوم، … صحنه اول، صحنه دوم، … يا بخش اول و … ذكر مي‎شود. همچنين اگر از لحاظ بعد مكاني و زماني ميان صحنه‎ها تفاوت باشد، در توضيحات شروع هر صحنه و پرده آورده مي‎شود. داستان نيز ممكن است به نوعي داراي تقسيمات دروني يا بيروني بخش بندي و فصل بندي باشد كه معمولاً با عناوين فصل اول، فصل دوم و … يا يك، دو … مشخص مي‎گردد.
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,784
15,314
مدال‌ها
6
همچنين، پيش از شروع اولين توضيح صحنه شروع نمايشنامه، نام اشخاص بازي و حاضر در طول كل نمايشنامه، در ابتدا آورده مي‎شود. به طور مثال در همان نمايشنامه چشم‎اندازي از پل اثر آرتورميلر اينطور امده است:
چشم اندازي از پل
شخصيت‎ها
لوييز كاترينا افسر اول
مايك بئاتريچه افسردوم
آلفيري ماركو
ادي رودلفو
 
موضوع نویسنده

~Fateme.h~

سطح
5
 
مدیر تالار رمان
پرسنل مدیریت
مدیر تالار رمان
شاعر انجمن
عضو تیم تعیین سطح ادبیات
Apr
9,784
15,314
مدال‌ها
6
كه معمولاً به ترتيب ورود و حضورشان در صحنه، در ابتدا معرفي مي‎شوند و اين ترتيب گاه ممكن است با توجه به اهميت اشخاص اصلي نمايش باشد يا خير. كما اينكه در نمايش ياد شده، لوييز و مايك به اين دليل كه زودتر از ديگران در صحنه مشاهده مي‎شوند زودتر معرفي شده‎اند. اما اشخاص اصلي نمايش محسوب نمي‎شوند. تفاوت‎هاي ديگري نيز ميان داستان و نمايشنامه وجود دارد كه اهميت به سزايي هم دارند. اين تفاوت‎ها در ادامه توضيح داده خواهد شد. و اما، در خصوص فيلم‎نامه، و بيان سينمايي و تفاوت آن با نمايشنامه و بيان تئاتري نيز مقاله‎اي مفصل مي‎توان نگاشت. از لحاظ شاكله، تصور اوليه فيلم نامه نويس، فيلم برداري و خلق‎نمايي تصوير برروي پرده عريض سينماست و از آنجا كه به هنر سينما، صنعت فيلم سازي نيز گفته مي‎شود، ناگفته پيداست عناصر و ابزار و امكاناتي همچون دوربين، تدوين و مونتاژ و … و گستره امكان بيان تصويري اين هنر، آن را از مقوله تئاتر جدا مي‎سازد. گرچه مشابهت‎هايي نيز وجود دارد و نمايشنامه‎هايي نيز بوده‎اند كه تبديل به فيلم شده‎اند ولي نظر اغلب كارشناسان اين بوده است كه آنها نمايشهايي بوده‎اند كه فيلم برداري شده و بروي پرده اكران شده‎اند هرچند متن آنها شاهكار و نقش آفريني بازيگرانش فوق‎العاده بوده است اما چندان هم سينماي ناب نبوده‎اند.
 
بالا پایین