جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

معرفی نویسنده امام محمد غزالی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته کلاس‌ها و کتابخوانی توسط Zohre☆ با نام امام محمد غزالی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 400 بازدید, 20 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته کلاس‌ها و کتابخوانی
نام موضوع امام محمد غزالی
نویسنده موضوع Zohre☆
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Zohre☆
موضوع نویسنده

Zohre☆

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
2,335
3,086
مدال‌ها
3
تألیف کتاب «تهافت الفلاسفه

تألیف کتاب «تهافت الفلاسفه» که با دقیق‌ترین جدل موجود در تاریخ فلسفه، حمله مخربی را بر رأی مشائیان اسلام، متوجه ساخت، اعتراض فیلسوفان را برآورد و در کم‌تر از صد سال، دو پاسخ از ابن‌رشد با تألیف کتاب «تهافت التهافت» و یک متکلم ترک (خواجه‌زاده) داده شد.
 
موضوع نویسنده

Zohre☆

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
2,335
3,086
مدال‌ها
3
حمله به فلاسفه

او در بیست مسئله (از مبدأ گرفته تا معاد) به فلاسفه حمله، و بسیاری از آرای فیلسوفان مشایی را باطل گرداند.

- بزرگ‌ترین اشتباهات فیلسوفان از نظر غزالی

وقتی ترجمه فلسفه ارسطو به عربی مورد توجه غزالی
 
موضوع نویسنده

Zohre☆

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
2,335
3,086
مدال‌ها
3
واقع شد، با اسلوب منظم و دقیق به مطالعه آن پرداخت. در نتیجه علوم فلسفی را به ریاضیات، منطق، طبیعیات، سیاست، اخلاق و مابعدالطبیعه تقسیم کرده و مفصلاً و سخت مشغول مطالعه آنان گردید. بدین ترتیب او
 
موضوع نویسنده

Zohre☆

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
2,335
3,086
مدال‌ها
3
دریافت که بزرگ‌ترین اشتباهات فیلسوفان الهی در آراء مابعدالطبیعی است که برخلاف علوم ریاضی و طبیعی، متکی بر استدلال قطعی و تجربه اثباتی نیست؛ بلکه بر ظن و گمان استوار می‌باشد.
 
موضوع نویسنده

Zohre☆

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
2,335
3,086
مدال‌ها
3
نفوذ دینی و فلسفی در غرب

غزالی در غرب نفوذ دینی و فلسفی بسیاری پیدا کرد و آثارش مانند:

«تهافت الفلاسفه» در قرن ششم، «مقاصد» تحت عنوان منطق و فلسفه غزالی عرب و «النفس الانسانی» ترجمه گردید. "بار هبرایوس" فصل‌های بسیاری از «احیاء علوم
 
موضوع نویسنده

Zohre☆

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
2,335
3,086
مدال‌ها
3
الدین» را استنساخ، و در کتاب‌های خود جرح و تعدیل کرد. در طول قرن هشتم سه فیلسوف شکاک غرب، تحت تأثیر غزالی قرار گرفته و درباره مسئله علیت به استدلال پرداختند. این سه نفر "پترایلی"، "نیکلارو تروکور" و "ویلیام آکمی" بودند
 
موضوع نویسنده

Zohre☆

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
2,335
3,086
مدال‌ها
3
دکارت مستقیماً یا غیر مستقیم به تأثیرپذیری از متفکران مسلمان اعتراف نکرده؛ اما خیلی مشکل است که قبول کنیم او از موضع فلسفی غزالی به طور کلی بی‌خبر بوده و تحت تأثیر آرای او قرار نگرفته باشد.
 
موضوع نویسنده

Zohre☆

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
2,335
3,086
مدال‌ها
3
شباهت‌های غزالی با دکارت

با توجه به نظریات غزالی در تألیفاتش و دکارت در کتاب‌های «تأملات در فلسفه اولی» و «اصول فلسفه» و «گفتار در روش» می‌توان شباهت‌هایی بین این دو را این چنین بیان نمود:
 
موضوع نویسنده

Zohre☆

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
2,335
3,086
مدال‌ها
3
اول

هر دو تفکر فلسفی خود را از مطالعه نفس خود آغاز کرده‌اند.

- دوم

هر دو صفات سلبی و ایجابی خداوند متعال را از مفهوم وجود واجب اخذ کرده‌اند.
- سوم

مأیوسی هر دو از بزرگان فلسفه پس از مراجعه ابتدایی به اقوال و نظرات آنان.
 
موضوع نویسنده

Zohre☆

سطح
0
 
کاربر فعال انجمن
فعال انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
2,335
3,086
مدال‌ها
3
هر دو در کتاب‌های خود (المنقذ من الضلال) غزالی و (گفتار در روش دکارت)، بحث از زندگانی خود و سیر تحول فکری خود می‌کنند و فکر می‌کنند عقایدی که دارند از عقاید سنتی و موروثی آنان است نه از اقوال فلاسفه.

- پنجم

هر دو با استدلال‌های یکسان به نتیجه می‌رسند که از طریق حواس نمی‌توانند به معرفت یقینی نایل گردند.
 
بالا پایین