جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

تکنولوژی تاریخچه تکنولوژی آموزشی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته تکنولوژی توسط DELVIN با نام تاریخچه تکنولوژی آموزشی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 452 بازدید, 22 پاسخ و 0 بار واکنش داشته است
نام دسته تکنولوژی
نام موضوع تاریخچه تکنولوژی آموزشی
نویسنده موضوع DELVIN
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط DELVIN
موضوع نویسنده

DELVIN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
13,759
32,198
مدال‌ها
10
الف) دوره ی سخت افزار و وسایل .آغاز شکل گیری رسانه های آموزشی در اوایــل قــــرن بیستم میــــلادی
 
موضوع نویسنده

DELVIN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
13,759
32,198
مدال‌ها
10
ابزارها و وسایلی، مانند انواع پروژکتورها بدون در نظر گرفتن مدارس، صرفاً با پرداختن به مسائل تجاری تولید می شد. تصاویر همراه با صدا و یا صامت روی پرده به نمایش در می آمد.کم کم اینگونه تجهیزات به مدارس راه یافت. اکثر افرادی که با آنها کار می کردند مهندسان الکترونیک و تکنسین ها بودند. بعد ازمدتی کارشناسان و معلمان متوجه شدند که صرفاً مجهز بودن مدرسه، نمی تواند معضلات ومشکلات را حل کند.
 
موضوع نویسنده

DELVIN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
13,759
32,198
مدال‌ها
10
ب) دوره ی نرم افزاری و مواد. با استقبال مدارس از تجهیزات و وسایل، تولید مواد آموزشی (نرم افزار) از سوی عکاسان، فیلمسازان و فیلمبرداران آغاز شد. تهیه ی کتاب ها، پوسترها و نقشه های آموزشی برای کودکان از این دوره شروع شد. پژوهش های صورت گرفته تفاوتی بین آموزش سنتی و آموزش با کمک مواد آموزشی نشان نمی داد. زیرا نقش عنصرهایی چون معلم وشاگرد در آمر آموزش و یادگیری مورد توجه قرار نگرفته بود.
 
موضوع نویسنده

DELVIN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
13,759
32,198
مدال‌ها
10
ج) دوره ی نظام های درسی. با مشاهده ی اینکه وجود سخت افزار و نرم افزار کارایی لازم را در مدارس ندارند، برنامه ریزان آموزشی به این نتیجه رسیدند که تمام عناصر موثر در آموزش باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین طبق نظریه ی عمومی سیستم ها، توجه به نیازهای دقیق فراگیران و تعیین دقیق هدف ها از موارد مهم و موثر بر همدیگر می باشند. مواد و سایل آموزشی در این دوره به خدمت نظام درسی درآمده و به فرآیند تدریس و یادگیری به عنوان یک سیستم نگاه می شود، و سیستم های آموزشی (طراحی منظم آموزشی) مطرح می شوند. یعنی در این دوره طراحی منظم تدریس( آموزش ) یا تکنولوژی آموزشی( تدریس) مورد توجه قرار گرفت.
 
موضوع نویسنده

DELVIN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
13,759
32,198
مدال‌ها
10
د) دوره ی نظام های آموزشی. در این دوره آموزش افراد با توجه به نیازهای آن ها و در رابطه با جامعه ی خاص خود آنها مطرح گردید. انواع رسانه ها ی آموزشی هم به مقتضای نیازهای جامعه تولیــــد و رشـــــد کرد. گروه هایی مانند جامعه شناسان، روانشناسان، برنامه ریزان اقتصادی وتحلیل گران سیستم ها به گروه دوره های قبلی اضافه شدند. آموزش در این مرحله فقط آموزش مدرسه ای نبوده بلکه درسطح جامعه انجام می گرفت.
 
موضوع نویسنده

DELVIN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
13,759
32,198
مدال‌ها
10
ه) دوره های نظام های اجتماعی. در این مرحله، تکنولوژی آموزشی مخصوص افراد یا سازمان خاصی نیست. بلکه حیطه ی عمل هر فرد یا سازمانی را که برای رشد و توسعه کشورش کار می کنند در بر می گیرد.هماهنگی فعالیت های سازمان های آموزشی و اجرایی برای انجام فعالیت های آموزشی مد نظر قرار می گیرد. در این مرحله تکنولوژی آموزشی باید به عنوان یکی از عوامل در برنامه ریزی هر کشور وارد شود و کلیه ی نهادها و سازمان ها برای اجرای برنامه های آموزشی خود آن را مورد توجه قرار دهند.
 
موضوع نویسنده

DELVIN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
13,759
32,198
مدال‌ها
10
امروزه هر وقت در مسائل آموزش و پرورش بحثی از تکنولوژی آموزشی به میان می آید، منظور روش طراحی، اجرا و ارزشیابی کل فرآیند تدریس و یادگیری است نه به کارگیری وسایل و ابزارهای دیداری وشنیداری در امر آموزش(موسسه فرهنگی آرمان رشد ،1385).
 
موضوع نویسنده

DELVIN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
13,759
32,198
مدال‌ها
10
تکنولوژی آموزشی در ایران
 
موضوع نویسنده

DELVIN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
13,759
32,198
مدال‌ها
10
الف) دوره ی سخت افزاری و وسایل. از سال 1306 به بعد برخی مدارس مبادرت به ایجاد آزمایشگاه های فیزیک، شیمی و زیست شناسی کردند. اما به دلیل نبود متخصص وکمبود وسایل و عدم اعتقاد به کارایی آن ،توفیق چندانی حاصل نشد. وزارت فرهنگ در سال 1308 اداره ی کل هنرهای زیبا را تاسیس کرد که وظیفه ی آن نظارت بر فعالیت های هنری، استفاده از وسایل سمعی و بصری و ایجاد آزمایشگاه در مدارس بود.بسیاری از فیلم ها ( حتی بدون ترجمه) و وسایل بدون حمایت آموزشی در اختیار مدارس قرار گرفت.
 
موضوع نویسنده

DELVIN

سطح
6
 
ارشد بازنشسته
ارشد بازنشسته
کاربر ویژه انجمن
نویسنده انجمن
Jun
13,759
32,198
مدال‌ها
10
ب) دوره ی نرم افزاری و مواد. وزارت فرهنگ در سال 1341، اداره ی آموزش فعالیت های سمعی و بصری را تشکیل داد. برگزاری جشنواره ی فیلم های آموزشی و راه اندازی تلویزیون آموزشی در سال 1343 از جمله فعالیت های این دوره است. در سال 1352 تهیه ی برنامه های آموزشی به رادیو و تلویزیون ایران محول شد و پخش برنامه مجدداً در سال 1353 با پخش دروس دوره ی راهنمایی آغاز شد. در سال 1354 بــــرای تهیـــه ی نرم افزارهای آموزشی، شرکت صنایع آموزشی با سرمایه گذاری مشترک وزارت آموزش و پرورش و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با هدف تهیه و تولید مواد آموزشی مورد نیاز مدارس به وجود آمد.
 
بالا پایین