جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

آموزشی تکنیک فلش‌بک در ادبیات داستانی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته آموزش نقد توسط Tara Motlagh با نام تکنیک فلش‌بک در ادبیات داستانی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 374 بازدید, 32 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته آموزش نقد
نام موضوع تکنیک فلش‌بک در ادبیات داستانی
نویسنده موضوع Tara Motlagh
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Tara Motlagh
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,565
44,688
مدال‌ها
7
نوشتن فلش‌بک‌های موثر می‌تواند دشوار باشد. اما وقتی خوب نوشته شوند، می‌توانند یک عنصر داستان پردازی قدرتمند باشند. اگر مایل به استفاده از فلش‌بک‌ها در داستان‌های خود هستید، نکات ارائه شده را در نظر داشته باشید تا بتوانید صحنه‌هایی را بسازید که در خوانندگان شما کشش احساسی به‌وجود آورد و در ذهن آن‌ها ماندگار شود.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,565
44,688
مدال‌ها
7
دلایل استفاده از فلش‌بک
1 - گريز از روايت خطي:
آنچه اغلب در ذهن داستان‌نويسان مبتدي اشتباه مي‌شود تفاوت روايت خطي و طولي است. در روايت خطي داستان از زماني خاص شروع مي‌شود و خواننده همراه عبور زمان تنها به جلو مي‌رود و بعد داستان با تمام ماجراهايي كه همراه زمان پيش مي‌روند تمام مي‌شود. در روايت طولي كه نقطه مقابل روايت عرضي است داستان در محدوده‌اي از زمان رخ مي‌دهد، اما در روايت نويسنده مي‌تواند خواننده را در محدوده‌اي از زمان به جلو و عقب ببرد و ماجراها را جابه‌جا روايت كند. در واقع روايت خطي زيرمجموعه روايت طولي محسوب مي‌شود. فلش‌بك جلوي روايت خطي را مي‌گيرد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,565
44,688
مدال‌ها
7
2 - ايجاد جذابيت در داستان: اين‌كه فلش‌بك جلوي روايت خطي را مي‌گيرد از اين جهت حائز اهميت است كه وقتي داستان از اندازه‌اي حجيم‌تر شود روايت طولي كسل كننده خواهد شد و فلش‌بك جذابيت مجددي، با توجه به حركت در زمان، به داستان مي‌بخشد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,565
44,688
مدال‌ها
7
۳ - توضيح وقايع حال: با فلش‌بك خواننده مي‌فهمد اتفاقي كه در حال مي‌افتد از كجاي گذشته نشات گرفته يا حتي چطور آغاز شده و حتي گذشته دور افراد برايش مشخص مي‌شود.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,565
44,688
مدال‌ها
7
4 - ايجاد انگيزه در ادامه دادن داستان: خواننده در جابه‌جاي داستان كه با ماجرايي در گذشته آشنا مي‌شود، مي‌خواهد حاصل آن ماجرا را در ادامه داستان بداند و اين خود انگيزه‌اي مضاعف براي خواندن روايت است.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,565
44,688
مدال‌ها
7
تفاوت فلش‌بک و یادآوری خاطره:
اساسا فلش‌بك تفاوت‌هاي آشكاري با مرور خاطره دارد. فلش‌بك نياز به ايجاد فضاي كامل دارد، ولي مرور خاطره تنها به روايت ماجرا يا فضا يا شخصيتي كفايت مي‌كند. از طرفي مرور خاطره گاهي مهم است كه ما انگيزه وقوع حادثه را مي‌دانيم ما تنها مي‌خواهيم ماجراي گذشته را بدانيم اما فلاش‌بك انگيزه‌هاي وقوع ماجرا را در گذشته تبيين مي‌كند و البته بايد به ياد داشت كه مرور خاطره روايت را بسيار سريع‌تر از بازگشت به گذشته پيش مي‌برد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,565
44,688
مدال‌ها
7
بازگشت چند لايه:

در اين شيوه فلش‌بك ابتدا به گذشته‌اي دور از حال مي‌رويم و با عبور از دوره‌اي از آن به چند سال نزديكتر حركت مي‌كنيم و بعد دوباره به چند سال نزديك‌تر و اين روش تا زمان حال ادامه مي‌يابد.
برای مثال: "پسر روبه روي مرد روي صندلي نشست و به چشم‌هاي بسته پيرمرد خيره شد."
اين زمان حال داستان است.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,565
44,688
مدال‌ها
7
"برف مي‌باريد. دلش مي‌خواست گذشته را فراموش كند. فراموش كند كه كنار درخت بيد مي‌ايستاد و برف روي شانه‌هاي كوچكش را مي‌پوشاند. او مي‌لرزيد اما همچنان بر جا ايستاد تا از انتهاي خيابان بلنداي مردي پيدا شد كه با عصا بدنش را بسمت خانه مي‌كشيد. بسمتش دويد و مرد سر پسر را روي نشان افتخارش فشار داد."
اين اولين فلش‌بك به گذشته‌اي دور است.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,565
44,688
مدال‌ها
7
"مي‌خواست فراموش كند كه وقتي معلمش پدرش را به مدرسه فراخواند تا درباره بلندي موي سر او با پدرش صحبت كند گفته بود كه پدرش در جنگ مرده و بعد كه پدر فهميد موهايش را كشيد و سيلي محكمي به او زد و به زور او را به سلماني برد و..." اين حركتي به چند سال جلوتر است و همينطور تا به ماجراي حال برسيد.
 
موضوع نویسنده

Tara Motlagh

سطح
6
 
مدیر تالار نقد
پرسنل مدیریت
مدیر تالار نقد
منتقد کتاب انجمن
مخاطب رمان برتر
نویسنده ادبی انجمن
نویسنده انجمن
عضو تیم تعیین سطح کتاب
Dec
7,565
44,688
مدال‌ها
7
بازگشت آشيانه اي:

در اين شيوه برعكس شيوه قبل روايت از زمان حال آرام‌آرام به گذشته بر مي‌گردد. "پسر رو به روي مرد مي‌نشيند و..."، "پسر ترمز ماشين مرد را دست‌كاري مي‌كند و..."، "پسر از دانشكده افسري بعلت عدم اطاعت از دستورات مافوق اخراج مي‌شود و..."، " پسر زير برف ايستاده و منتظر امدن مرد است" و...
توجه 1: فراموش نكنيم بازگشت به گذشته بايد در اختيار روايت داستان باشد و روايت را پيش ببرد.
توجه 2: محرك بازگشت بايد متناسب با محرك حال روايت باشد تا بشود روايت را به جلو پيش برد.
 
بالا پایین