جدیدترین‌ها

خوش آمدید

با ثبت نام ، شما می توانید با سایر اعضای انجمن ما در مورد بحث کنید و همچنین تبادل نظر داشته‌باشید.

اکنون ثبت‌نام کنید!
  • هر گونه تشویق و ترغیب اعضا به متشنج کردن انجمن و اطلاع ندادن، بدون تذکر = حذف نام کاربری
  • از کاربران خواستاریم زین پس، از فرستادن هر گونه فایل با حجم بیش از 10MB خودداری کرده و در صورتی که فایل‌هایی بیش از این حجم را قبلا ارسال کرده‌اند حذف کنند.
  • بانوان انجمن رمان بوک قادر به شرکت در گروه گسترده نقد رمان بوک در تلگرام هستند. در صورت عضویت و حضور فعال در نمایه معاونت @MHP اعلام کرده تا امتیازی که در نظر گرفته شده اعمال شود. https://t.me/iromanbook

همگانی دانش عمومی

اطلاعات موضوع

درباره موضوع به تاریخ, موضوعی در دسته جامعه شناسی توسط Rozaleh با نام دانش عمومی ایجاد شده است. این موضوع تا کنون 942 بازدید, 21 پاسخ و 1 بار واکنش داشته است
نام دسته جامعه شناسی
نام موضوع دانش عمومی
نویسنده موضوع Rozaleh
تاریخ شروع
پاسخ‌ها
بازدیدها
اولین پسند نوشته
آخرین ارسال توسط Rozaleh
موضوع نویسنده

Rozaleh

سطح
0
 
گوینده انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
956
709
مدال‌ها
2
27- در برخورد با مسایل زندگی اجتماعی، چه تفاوتی بین دانش عمومی و علمی وجود دارد؟
همه کسانی که از دانش عمومی برخوردارند مشکالت انسان در زندگی اجتماعی را می شناسند و برای حل برخی از آنها
راهکارهایی پیشنهاد می دهند. امّا افرادی که درباره این مسایل شناخت علمی دارند، از شناختی دقیق برخوردارند و می توانند
برای آنها راه حل های صحیح پیدا کنند.
 
موضوع نویسنده

Rozaleh

سطح
0
 
گوینده انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
956
709
مدال‌ها
2
28- آیا دانش عمومی و دانش علمی یک جامعه، همواره با یکدیگر هماهنگ و موافق هستند؟
خیر، گاهی میان دانش عمومی و دانش علمی دست درازی هایی پدید می آید. اعضای جامعه برای حل این دست درازی های تالش می
کنند.
 
موضوع نویسنده

Rozaleh

سطح
0
 
گوینده انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
956
709
مدال‌ها
2
29- دست درازی بین دانش عمومی و دانش علمی چگونه حل می شود؟
حل دست درازی ها گاه با دست برداشتن از بخشی از ذخیرۀ دانشی به نفع بخشی دیگر و گاه با طرح ایده های جدید انجام می شود
 
موضوع نویسنده

Rozaleh

سطح
0
 
گوینده انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
956
709
مدال‌ها
2
30-جهان های اجتماعی مختلف؛ بر اساس کدام مالک، دانش علمی را تعریف می کنند؟ هویت فرهنگی خود
31-جهان متجدد، علم را چگونه تعریف می کند؟ این تعریف بر مبنای کدام هویت است؟
فقط علم تجربی را دانش علمی می دانست و علوم عقالنی و وحیانی را علم محسوب نمی کرد - براساس هویت دنیوی خود
 
موضوع نویسنده

Rozaleh

سطح
0
 
گوینده انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
956
709
مدال‌ها
2
32- اگر رویکرد علمی جهان متجدد به جوامع دیگری که دانش علمی را به دانش تجربی منحصر نمی کنند و علوم
عقالنی و وحیانی را نیز معتبر می دانند؛ سرایت کند، چه پیامدهایی خواهد داشت؟
الف( تعاریف متفاوت و گاه متضادی از علم رواج می یابد و در ذخیره دانشی آن جوامع، تعارضاتی پدید می آورد.
ب(در چنین شرایطی، ارتباط دوسویه دانش عمومی و دانش علمی قطع می ش
 
موضوع نویسنده

Rozaleh

سطح
0
 
گوینده انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
956
709
مدال‌ها
2
33- برای حل »دست درازی رویکرد علمی جهان متجدد با ذخیره دانشی جامعه ایرانی«، چه راهکاری پیشنهاد شده
است؟ ایده علوم انسانی و اجتماعی بومی )اسالمی و ایرانی(
34- چرا ایده » ایده علوم انسانی و اجتماعی بومی )اسالمی و ایرانی(« در جامعه ایران مطرح شد؟
زیرا رویکرد علمی جهان متجدد، علم را به معنای تجربی محدود می کند. با ورود این رویکرد به جامعه ایرانی که عالوه بر علم
تجربی، علوم عقالنی و وحیانی را نیز معتبر می داند؛ تعاریف متفاوت و گاه متضادی از علم رواج یافت. در ذخیره دانشی جامعه،
تعارضاتی پدید آمد. در چنین شرایطی، ارتباط دوسویه دانش عمومی و دانش علمی قطع می شود، دانش علمی از رشد و رونق
الزم باز می ماند و دغدغه و توان الزم برای حل مسائل و مشکالت دانش عمومی را از دست می دهد.
 
موضوع نویسنده

Rozaleh

سطح
0
 
گوینده انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
956
709
مدال‌ها
2
35- ایده » ایده علوم انسانی و اجتماعی بومی )اسالمی و ایرانی(« به چه معناست؟
یعنی ما دانشی می خواهیم که همسو با هویت فرهنگی خودمان و ناظر به حل مسائل جامعۀ ما باشد؛ و همچنین دغدغه کشف
واقعیت و تشخیص درست و غلط داشته باشد؛ یعنی از سویی در حل مسائل و مشکالت بومی ما مفید و کارآمد باشد و از سوی
دیگر به زبان و منطق جهان شمول سخن بگوید و در گشودن مرزهای دانش علمی به روی جهانیان مشارکت داشته باشد.
 
موضوع نویسنده

Rozaleh

سطح
0
 
گوینده انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
956
709
مدال‌ها
2
36- چرا علوم از نظر موضوع، متفاوت اند؟
وقتی دربارۀ موضوعی، دانش علمی قابل توجهی فراهم می شود، علم ویژه ای شکل می گیرد. هر علمی دربارۀ موضوعی خاص
بحث می کند. از این رو، علوم از نظر موضوع متفاوت اند.
 
موضوع نویسنده

Rozaleh

سطح
0
 
گوینده انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
956
709
مدال‌ها
2
37- یک مثال ذکر کنید که تفاوت علوم از منظر موضوع را نشان دهد؟
مثال »طبیعت« موضوع علوم فیزیکی و »موجودات زنده« موضوع علوم زیستی هستند.
 
موضوع نویسنده

Rozaleh

سطح
0
 
گوینده انجمن
کاربر رمان‌بوک
Sep
956
709
مدال‌ها
2
38- در اوایل قرن بیستم میالدی، چه دیدگاهی در مورد علم شکل گرفت؟
در اوایل قرن بیستم میالدی عده ای در جهان غرب پیدا شدند که به جای »موضوع« بر »روش« علوم تأکید کردند. آنها روش
تجربی را تنها روش کسب علم دانستند و گفتند که همۀ علوم باید از یک روش یعنی روش تجربی استفاده کنند.آنها با این
گفته به تدریج به این برداشت دامن زدند که فقط که فقط »علم تجربی« علم است. آنان سایر علوم مانند فلسفه، اخالق و علوم
دینی را غیرعلمی دانستند و علوم انسانی و اجتماعی را فقط در صورتی که از روش تجربی استفاده کنند، علم تلقی کردند.
 
بالا پایین